שאלה: מאת רחלי: שלום. חזרתי בשאלה כשהייתי בתיכון, והיום אני מתגוררת בניו יורק. כבר כמה חודשים הרצון שלי לחזור לאמונה ולדת משתלט עליי, ולמרות שניסיתי להתעלם מהמחשבות האלו הן חוזרות שוב ושוב. אני לא יודעת למי לפנות כדי לקבל הכוונה, ולכן אני פונה לכבוד הרב כדי לקבל עצות מועילות. תודה, רחלי. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר וישב ט"ז כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל רחלי תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שכל העולם כולו זה הקדוש ברוך הוא, כי אין מציאות בלעדי הקדוש ברוך הוא כלל, ודומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, אך מרוב אור אי אפשר להשיג את זה, ובפרט מי שחטא בניאוף וכו' או בשאר חטאים המטמטמים את הלב וכו', לו קשה מאוד מאוד להשיג אמונה פשוטה בו יתברך, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של אדם מכניס כפירה לאדם; ואמר הנביא (ישעיה נ"ט ב') "כי אם עונותיכם היו מבדילים בינכם לבין אלקיכם וחטאותיכם הסתירו פנים מכם משמוע", ומזה בא שנכנסות באדם קושיות על הקדוש ברוך הוא, על עצם קיומו כביכול וכו', וחוזר בשאלה וכו'. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ד) שכל הקושיות שבאות על הקדוש ברוך הוא זה בא מהחלל הפנוי, שמשם באות כל הקליפות המזיקות לאדם וכו', ועיקר ההיזק שיש לאדם שהוא תמיד ממורמר ובדיכאון פנימי, כי מי שאין לו אמונה בהקדוש ברוך הוא מרים לו החיים מאוד מאוד, כי בעת צרה אין לו למי לפנות, מה שאין כן מי שיש לו אמונה בהקדוש ברוך הוא אזי הוא הכי שמח כי תמיד יש לו לאיפה לברוח, כי הוא מאמין בו יתברך שהוא רוצה רק את הטוב שלו, והוא מרגיל את עצמו לדבר אליו יתברך כמו שמדברים אל חבר טוב. ולכן עליך לדעת שחזרה בשאלה וכו' זה מי שנופל בחלל הפנוי ששם לא מרגישים את אלוקותו יתברך, ומסתבכים בסיבוכים וחיים חיי גיהנום על פני האדמה, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל והכל לכל אלוקות גמור הוא, ותמיד מדבר אל הקדוש ברוך הוא, הוא הכי מאושר בחייו, ואמר רביז"ל (שם) שבשביל זה עם ישראל נקראים עברים, שעוברים מעבר לעבר את החלל הפנוי, כי מי שמחזק את עצמו באמונה חייו חיים נעימים ומאושרים. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ל"ב) יש עבירות שהם מכניסות כפירות באדם, ויש שבאים עליהם מחשבות על האמונה מחמת שלא נולדו בקדושה כראוי. ויש שהוסיפו על זה מעשיהם הרעים שעשו בעצמם כי יש עבירות שהם מזיקים ופוגמים את האמונה, ולזה צריכין בושה ולב נשבר, שמי שיש לו חקירות ומחשבות אלו חס ושלום ראוי לו להתבייש מאוד על אשר נולד בגשמיות כזה או שעשה מעשים כאלו שבא לזה שיבואו לו מחשבות כנגד אמונתנו הקדושה "וכבוד הוי"ה מלא את כל הארץ" (במדבר י"ד כ"א) כי (ישעיה ו' ג') "מלא כל הארץ כבודו", ועליו באים מחשבות חס ושלום לגרשו ולעקרו חס ושלום מאלוקים חיים אשר הוא חי החיים יתברך ויתעלה שמו. ואין צריך לבאר גודל הבושה שראוי שיהיה לו כשבאים עליו מחשבות כאלו חס ושלום. ועל ידי בושה ולב נשבר על ידי זה מגרש ומשבר החקירות והמחשבות הנ"ל. ובאמת אמונה הוא ענין חזק מאוד וחייו חזקים מאוד על ידי אמונה. כי כשיש לו אמונה אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום, אזי יוכל לנחם עצמו ולהחיות את עצמו כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והיסורים הם לו לטובה ולכפרה, ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא. אבל מחקר שאין לו אמונה, כשבא עליו איזה צרה אין לו למי לפנות ואין לו במה להחיות את עצמו ולנחם את עצמו. והמשכיל יבין דברים אלו מאליו ויבין דבר מתוך דבר כי אי אפשר לבאר הכל בכתב. והכלל שעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל, ובזה יהיה חזק לעולם בעולם הזה ובעולם הבא ולעולם לא ימוט אשרי לו. גם זאת צריך לדעת, שיש נשמות כשרות שנולדו בכשרות וגם לא קלקלו מעשיהם שאין באים עליהם כלל מחשבות כאלו, ואפילו כשמדברים בפניהם מעניינים אלו לא אכפת להם כלל ואינו מבלבל דעתם כלל. וזה דומה כמו שמדברים מתאווה הידוע בפני סריס שבוודאי אינו מבלבל דעתו כלל, כן אלו האנשים כשרים אינם שומעים כלל ואינו נכנס באוזניהם כלל ענייני חקירות ובלבולים; הקדוש ברוך הוא יחזק אותך ותחזרי אל שורשך, ויהיה לך רק טוב בחייך.
|