שאלה: מאת מיכל: לרב שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישב י"ז כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל מיכל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שאסור בשום פנים ואופן לגבר ללמוד עם נשים, ואין על זה שום היתר, כי רבים חללים הפיל דבר זה, כי גבר יהיה מי שיהיה אסור לו להתייחד עם אישה, וזה עוון חמור מאוד מאוד, כי צריכים להיזהר מאיסור יחוד אשר רוב הפוסקים אומרים שהוא איסור מדאורייתא, ואחרים אומרים שהוא רק מדרבנן, כי בקלות יכולים להיכשל בעוונות חמורים מאוד מאוד, וכן אמרו (עבודה זרה ל"ו:) שאין אחד מתייחד עם כל עריות שבתורה כי אשת איש אסור להתייחד עם גברים שהוא דאורייתא וכו', ואתא דוד וגזר אפילו אייחוד דפנויה, שזה גם כן אסור. וזה לא חומרא אלא איסור חמור מאוד מאוד שסופו רע, כמו שקרה אצלך, ולכן אסור לגבר שילמד עם נשים בשום פנים ואופן, משום (שבת י"ג.) לך לך אמרי נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב; והיום יש כל מיני קלים וריקים ופוחזים שנותנים הרצאות וסדנאות וכו' לנשים, ולאט לאט נקשרים רגשית אל אישה זאת וכו' או אל אישה אחרת וכו', וקורצים אחד לשניה עם העין וכו', ואוי לאותה בושה ואוי לאותה חרפה כשאישה רגילה ללכת אל הרצאות או סדנאות של גבר קל וריק ופוחז שבוודאי יצא מזה קלקול גדול מאוד, וצריכים לברוח מזה, וכך אמרו חכמינו הקדושים (שיר השירים רבה פרשה א' סימן כ"ב) אמר רבי חוניא: אברהם היה מגייר אנשים, ושרה הנשים. התשובה שלך היא לנתק את כל הקשרים עם המנוול והמושחת הזה וכו', ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) ודע שעיקר התשובה השלימה היא כשאדם עובר באלו המקומות ממש שהיה מקודם התשובה, כל אחד לפי מה שעבר עליו בימים הקודמים, וכשעובר באלו המקומות והעניינים שהיה מתחילה ממש, ועכשיו פונה עורף מהם, וכופה יצרו לבלי לעשות עוד מה שעשה, זהו עיקר התשובה השלימה, ורק זה נקרא תשובה. הקדוש ברוך הוא ירחם עליך ותחזרי בתשובה שלימה לפניו יתברך, והוא יתברך בוודאי יקבל אותך, וכתב הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצוות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתוודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" – זה וידוי דברים. וידוי זה מצוות עשה. כיצד מתוודין? אומר אנא השם, חטאתי עויתי פשעתי לפניך, ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה, וזהו עיקרו של וידוי, וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח. ולכן הרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא ולהתוודות לפניו יתברך את כל מה שעשית, כי אי אפשר לתאר ולשער את גודל הזכות של אחד שחטא ומתוודה להקדוש ברוך הוא, עד כדי כך שאומרים חכמינו הקדושים (תורת כהנים בחוקותי) אמר הקדוש ברוך הוא: שמיד שהם מתוודים על עוונותיהם מיד אני חוזר ומרחם עליהם, שנאמר (ויקרא כ"ו) "והתוודו את עונם ואת עוון אבותם במעלם אשר מעלו". והעיקר לקבל על עצמך קבלה חזקה שאת לא חוזרת לשמה, ואת לא נפגשת איתו, שרק זה נקרא תשובה אמיתית, כמובא ברמב"ם (פרק ב' מהלכות תשובה הלכה ב') ומה היא התשובה? הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד, שנאמר (ישעיה נ"ה) "יעזוב רשע דרכו" וגו', וכן יתנחם על שעבר, שנאמר (ירמיה ל"א) "כי אחרי שובי נחמתי". ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם, שנאמר (הושע י"ד) "ולא נאמר עוד אלקינו למעשה ידינו" וגו' וצריך להתוודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו. הקדוש ברוך הוא יעזור שהדיבורים האלו יכנסו בתוך לבך, ואז טוב לך כל הימים.
|