שאלה: מאת עודד: לכבוד קדושת הצדיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר וישב י"ח כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל עודד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. זה לא מוכרח להיות בפעם אחת כסדרן, אלא אם היה שלוש פעמים – פעם בראש השנה, פעם בחנוכה, ופעם בשבועות. ידוע שרביז"ל הזהירנו ביותר על ראש השנה, ובפירוש אמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר, כי כל עניין שלי הוא רק ראש השנה. והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש, ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאוד מאוד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם", וזה נאמר על ראש השנה. ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותיי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי. ולכן אנשי שלומינו מקפידים העיקר להיות בראש השנה אצל ציון רביז"ל, כי על זה הזהיר רביז"ל מאוד מאוד שלא יחסר מלהיות אצלו בראש השנה, ודבר זה אמר סמוך להסתלקותו לעילא ולעילא וכו' וכו', ואמר מוהרנ"ת ז"ל שכוונתו של רביז"ל היתה בפירוש שנבוא אליו גם אחר הסתלקותו, ולכן כלל אנשי שלומינו מקפידים מאוד מאוד להיות בכל ראש השנה אצל רביז"ל, ושוברים על זה את כל המניעות שבעולם. מה שאין כן בחנוכה שאז צריכים להישאר בבית, כי אז הוא זמן של חינוך, והאבא צריך להיות בבית עם הילדים ולראות שכולם מדליקים נרות חנוכה, ושרים ביחד, וזה מעיקר החינוך לחנך את הילדים על אמונה פשוטה, כי היוונים רצו לעקור את האמונה מילדי ישראל, כמאמרם ז"ל (ראש השנה י"ח:) שגזרה מלכות יון גזירה שלא להזכיר שם שמים על פיהם, וכשגברה מלכות חשמונאי ונצחום התקינו שיהו מזכירין שם שמים אפילו בשטרות; וכן אמרו (בראשית רבה פרשה ב' סימן ד') "וחושך" – זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן, שהיתה אומרת להם כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל. ושמעתי מאחד מאנשי שלומינו שעוד היה באומן בשנת תר"ע, ושם שמע מזקן אחד שעוד היה מתלמידי מוהרנ"ת ז"ל, שאמר למה דווקא רצו לחקוק על קרן השור? אלא חכמינו הקדושים אמרו (שבת ל"ו.) שקרן השתמשו לגמע בו מים לתינוק (היינו עשו מזה בקבוק לתינוק) ששתה מהמקום הצר, זאת אומרת שחקקו כבר על הבקבוק של התינוק שהוא יראה בעת שהוא יונק ושותה חלב או מים מהקרן שכתוב אין לכם חלק באלקי ישראל, היינו שאצלם הלך בנפשם שאפילו תינוק של ישראל תיכנס בו מינות, ויכפור בכל, כי הם גזרו שישתכח שמו יתברך מפיהם של ישראל, ולכן מה טוב ומה נעים שבחנוכה האבא נשאר בבית עם הילדים, כי חנוכה זה ענין של חינוך לחנך את הילדים, ומוהרנ"ת ז"ל אמר שאצלו חינוך הילדים כל כך חשוב כמו עבודת החצות שלו. ולכן רוב רובם של אנשי שלומינו נוהגים לנסוע רק על ראש השנה אל ציון רביז"ל, ורביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים. כי אמר שהוא עושה בראש השנה עניינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות; ולכן בזה שבאים בראש השנה כדאי וכדאי שנינצל מעולם התוהו בזכות שאנחנו אצל רביז"ל בראש השנה.
|