שאלה: מאת רובי: לכבוד הרב שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר מקץ כ"ג כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל רובי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. פשוטו כמשמעו! זה חולי אובססיה שאדם צריך להסתכל על כל אישה שעוברת על הרחוב, ואובססיה זו התקפה טורדנית שתוקפת את האדם לעשות דברים שליליים וכו', ופשוטו כמשמעו מי שמסתכל על כל אשה שעוברת על הרחוב נכנס בו טירוף הדעת וכו', ועל זה נאמר (דברים כ"ח ל"ד) "והיית משוגע ממראה עיניך אשר תראה", כי מי שלא שומר על העיניים שלו נעשה משוגע ממש פשוטו כמשמעו. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) שרוב המשוגעים משתגעים רק מחמת תאוות ניאוף, וחכמינו הקדושים הזהירנו על דבר זה מאוד מאוד, ואמרו (סנהדרין מ"ה.) אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק א' הלכה ה') ליבא ועינא תרי סרסורי דחטאה. אמר הקדוש ברוך הוא: אי יהבית לי ליבא ועינא אנא ידע דאת לי; כי צריכים מאוד מאוד לשמור על העיניים לא להסתכל בראיות אסורות שזה משגע את האדם לגמרי. ואמר החכם "אין חוצץ בפני התאווה כעצימת העיניים", ואמר "אין לך אבר באברי האדם שיגרום לו מכשול כמו העינים"; ולכן אדם צריך מאוד מאוד לשמור על עיניו, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רמ"ב) שזה אריך אנפין דטומאה, איפה שהוא רק מסתובב הוא מסתכל על נשים, שעל ידי זה הוא בא לחימום שזה מביא אותו לידי הוצאת זרע לבטלה. ולכן בהחלט מי שנכנס בשיגעון הזה להסתכל על כל אישה שעוברת על הרחוב, זו פשוט אובססיה והתקפה טורדנית שתוקפת את האדם לדבר זה. ואני חושב בדיוק אחרת – שתשעים וחמישה אחוז אנשים עסוקים בדאגותיהם וכו' ובענייניהם וכו', ורק חמישה אחוז אנשים פשוט משוגעים ומטורפים על דבר זה וכו', וזה בא משעמום, כמאמרם ז"ל (כתובות נט.) הבטילה מביאה לידי שעמום (שגעון) ולידי זימה, כי מי שעסוק בלימוד התורה הקדושה וכו' או בפרנסה וכו', או שעוסק במלאכתו וכו', הוא לא הולך להסתכל על כל אישה שעוברת על הרחוב בצורה של טירוף הדעת והשכל. מה טוב ומה נעים למי שנפל במחלה זו שצריך להסתכל על כל אשה שעוברת על הרחוב, שיאמר כמה פעמים ביום את התפילה הזאת, ואז ושב ורפא לו, ויבוא אל השכל והדעת, ולא יהיה בשיגעון ובאובססיה הזו של להסתכל על כל אשה שעוברת על הרחוב: ריבונו של עולם! חוס וחמול עליי ותן לי דעת ושכל ובינה לדעת ולהבין ולהכיר אותך, ולידע שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ואתה צופה ומביט עליי תמיד, ואזכה לשמור על עיניי, ולא אכשל בשום ראיות אסורות המטמטמות את המוח והדעת, ומעקמים את הלב בעקמומיות, ומכניסים באדם ספיקות באמונה. אנא חוס וחמול עליי וזכיני שאזכה תמיד להסתכל רק עליך עד שאבין ואשכיל בעיניי שכלי באופן ברור בידיעה ברורה, איך שאתה מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, כי הרי הכל רק לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, ועל ידי זה אזכה לטהר את עיניי, שתמיד אסתכל רק על השכל שבכל דבר, היינו האלוקות המחייה את הדבר הזה. ועל ידי זה אזכה לשמירת עיניים, לשמור מלהסתכל בכל מיני תועבות שיש עכשיו בעולם, שמרני אל כי חסיתי בך, והצילני מעתה לעזוב את דרכי הרעה שהרגלתי את עצמי מנעוריי להסתכל על כל אישה שעוברת על הרחוב, עד שנעשיתי משוגע מזה, חוס וחמול עליי ותן לי דעת ושכל להכיר אותך באופן שאזכה לצאת מההרגל הרע הזה, ואזכה להיכלל בך לגמרי, עד שלא יהיה לפני מראה עיניי רק אמיתת מציאותך תתברך, ולא אתאווה לשום דבר גשמי מהבלי העולם הזה. מלא רחמים טוב לכל, טוב ומטיב, טוב ומטיב לרעים ולטובים, טוב באמת תמיד, הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך, רחם עלינו ברחמיך הרבים והצילנו מרע עין מכל הבחינות. הן שלא יהיה לנו שום עין רעה כלל, הן שלא ישלוט בנו שום עין רעה משום אדם ומשום נברא שבעולם. ותביט עלי בעינך הטוב בעינא חדא דרחמי ותמשיך ותשפיע עליי טוב עין. ותשמרני ותצילני שלא יהיה עיני רעה כלל בגדולת חברי ובגדולת כל העולם כולו. ותצילני מפגם הראות ותשמרני תמיד שלא אסתכל בשום דבר המביא לידי הרהורים חס ושלום. ולא בשום דבר הפוגם את העיניים. העבר עיניי מראות שוא בדרכך חייני. הצילני מעין נואפת. שמרה נפשי והצילני אל אבוש כי חסיתי בך. וכל מה שחטאתי עויתי ופשעתי לפניך ופגמתי בעיניי בשוגג ובמזיד באונס וברצון, והרע בעיניך עשיתי מנעורי עד היום הזה, על הכל תמחול ותכפר ותסלח לי, אלוה סליחות חנון המרבה לסלוח. ותזכני מעתה להיות טוב עין בכל הבחינות בקדושה ובטהרה גדולה כרצונך הטוב באמת. ותצילנו שלא ישלוט בנו שום עין רעה משום רע עין שבעולם. ולא יזיק לנו עינם הרעה כלל. הן בגשמיות הן ברוחניות. בגוף ונפש וממון. ותשמור צאתנו ובואנו לחיים טובים ולשלום מעתה ועד עולם. כי אין לנו על מי להישען כי אם עליך לבד אבינו שבשמים. כי אשורנו עתה סבבונו עיניהם ישיתו לנטות בארץ. צרי ילטש עיניו לי. אשא עיני אל ההרים מאין יבא עזרי עזרי מעם יהוה עושה שמים וארץ: כי אליך אלהים יהוה עיני בך חסיתי אל תער נפשי. עיני תמיד אל יהוה כי הוא יוציא מרשת רגלי. אליך נשאתי את עיני היושבי בשמים. הנה כעיני עבדים אל יד אדוניהם כעיני שפחה אל יד גבירתה כן עינינו אל יהוה אלהינו עד שיחננו. חננו יהוה חננו כי רב שבענו בוז. זכיני מעתה לישוב הדעת אמיתי, עד שאזכה לזכור בעלמא דאתי, שיבוא היום שאצטרך לעזוב את זה העולם, ואיך אבוא לפניך אז, ולכן פתח לבי ודעתי באופן שאזכה מעתה רק להשתוקק לראות את אלהותך המחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, ועל ידי זה אזכה לקדש את עיניי, עד שתמיד אזכה לראות את שמותיך הקדושים לפני עיניי, ואזכה לקיים בשלימות שויתי יהוה לנגדי תמיד, ועל ידי זה יפול עלי יראה גדולה לרעוד ולפחוד ממך, והיראה יביא אותי לאהבה גדולה לאהוב אותך, עד שאזכה להכילל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה.
|