שאלה: מאת רעות: לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויגש ג' טבת ה'תשע"ה שלום רב אל רעות תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (סוטה כ"ב:) אמר לה ינאי מלכא לדביתיה: אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס; כשיהודי בא לעזור לזולת, זה צריך להיות במסירות נפש הכי גדולה, וזו שלימות המצווה, לא לקחת ממנו כסף, אם ההוא רוצה לתרום זכותו, אבל אסור לעשות תנאים אם תתן לי כך וכך כסף אז תהיה לך ישועה וכו'. וכן כל הצרמוניות שעושים מצוות ברבים, אם זה לשם שמים מה טוב ומה נעים, כגון הפרשת חלה מן העיסה, וכן שאר מצוות לעשות ברבים אין למעלה מזה, כי זיכוי הרבים במצוות אין לתאר ולשער את גודל הזכות הזו, אבל אם התנאי הוא כסף – זה כבר שקר, וצריכים לברוח מזה כמו שבורחים מכל מיני שקרים. ורביז"ל האריך מאוד מאוד בסיפורי מעשיות (מעשה י"ב מהבעל תפלה) איך שאמר "מכסף אל תדברו איתי כלל", כי הרגע שאדם רוצה רק להוציא מהזולת כספים וכו', עבור 'תיקונים' או 'סגולות' או 'הבטחות' הכל שקר וכזב, ועובדים על בני אדם בעיניים, ואוי לטיפש או הטיפשה שנופלים בפח כזה וכו', אפילו שיהיה מפורסם ל'בעל מקובל' (יותר מתאים השם 'בעל מקבל') או 'בעל נותן תיקונים' או שאר שמות אחרות – הרגע שמבקשים כסף זה כבר שקר. יש לאדם בחירה לתת צדקה כמה שהוא רוצה, ואם אחד עזר לך מהיושר שתתרום לו, אבל לא שההוא יבקש ממך ומכל שכן שלא יעשה איתך תנאים, ואז רואים את השקר הרמאות והצביעות וכו'. הקדוש ברוך הוא ישמור אותנו מכל מיני ש'קרנים ר'מאים צ'בועים – שר"ץ השורץ על הארץ שלצערנו הרב נתרבו הרבה בעיתים הללו ועובדים על בני אדם תמימים, ובפרט על חוזרים בתשובה שלא יודעים בין ימינם לשמאלם וכו'.
|