שאלה:
מאת דוד: שלום עליכם. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויחי ט' טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. את שאלתך כבר שאל מוהרנ"ת ז"ל – פעם בא אליו תלמידו רבי נחמן טולטשינער ז"ל ומצא אותו בוכה מאוד, ועמד משתומם מה זה ועל מה זה הבכיות האלו, ומוהרנ"ת ז"ל לא יכל להרגיע את עצמו אלא המשיך לבכות וכו', ולבסוף הפליט מפיו את מילים האלו "לך תתאר לעצמך איזה כוחות מסרו לס"מ שיעלים את רביז"ל. עם כל זאת, היה טוב מאוד שתלמד את המאמר ב"לקוטי מוהר"ן" חלק א' סימן ע', ותאמר עליו את התפילה ב"ליקוטי תפילות" תפילה ע', ואם תוכל גם ללמוד על תורה זו ב"לקוטי הלכות" בהלכות יום טוב הלכה ה' וחזקת מטלטלין הלכה ד', ואז יתברר לך בדיוק מה קורה סביבות רביז"ל, עיין שם היטב הדק הדק היטב. ותמצית הדברים, כי הצדיק יש לו כח המושך שיכול למשוך את כל העולם כולו אליו, כי יש לו כח מגנטי, אבל זה לעומת זה יש כח המכריח וכח הדוחה שמכריחים ודוחים את האדם להתרחק ממנו, כי באמת כל הלימוד של הצדיק הוא לגלות ולפרסם את אמיתת מציאותו יתברך, ולהעלות ולהגביה את כלל נשמות ישראל אליו יתברך, ואפילו לאומות העולם יש לו כוחות לקרבם שיהיו סמוכים לדת ישראל, אך יש בני אדם שעל ידי דיבוריהם ומעשיהם הם מכריחים בני אדם להפסיקם ולהרחיקם מהצדיק הזה. וזה כלל הגלות שאנחנו סובלים שמעלימים ומסתירים את החן והיופי של העולם, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) שהצדיק הוא החן והיופי והפאר של העולם, ואם הוא היה נתגדל ונתפרסם היו נפתחים העיניים של כל אחד ואחד והיה רואה את אמיתת מציאותו יתברך, והיה מדבר עמו יתברך, אך מחמת העוונות אזי מעלימים ומסתירים את הצדיק הזה מן העולם, והכל בשביל הבחירה והניסיון, וכבר אמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל (שיחות הר"ן סימן ש') כל מה שאתה רואה בעולם, כל מה שנמצא בעולם הכל בשביל הבחירה והניסיון, וכן מובא (חיי מוהר"ן סימן תקי"ט) שאמר רביז"ל כל מה שאתה רואה בעולם הוא רק בשביל הבחירה, כי כל העולם ומלואו לא נברא רק בשביל הבחירה, וזה פשוט מאוד, כי אם לא הייתה בחירה, אז לא הייתה שייכת בריאה כלל, כי מלאך אין לו שום בחירה, הוא רואה רק אלוקות, ולכן הוא נקרא 'עומד', מה שאין כן בר ישראל יש לו בחירה, ובשביל זה הוא נקרא 'מהלך', כמו שכתוב (זכריה ג' ז') "ונתתי לך מהלכים בין העומדים האלה", כי בר ישראל הוא מהלך, הולך מעלה מעלה, ובוודאי באמצע יש לו ירידות ונפילות וכו', ואף על פי כן הוא קם והוא ממשיך להתעלות ולהתקרב אל הקדוש ברוך הוא, ואחר כך הוא נופל עוד פעם, ואחר כך הוא קם וממשיך ללכת וכו', מה שאין כן מלאך זה נשמה בלא גוף שאצלו אין דבר כזה ליפול וכו', ולכן נקרא עומד. וזה צריך להיות עבודתנו לגלות ולפרסם לכל העולם כולו את הלימוד העמוק של רביז"ל שמחזק ומעודד ומשמח אותנו ומגלה לנו את הקדוש ברוך הוא, עד שפותח לנו את פינו לדבר עמו יתברך פנים אל פנים, אך לצערינו הרב הס"מ עושה כל מיני פעולות שבעולם שלא יתגלה רביז"ל בעולם, וכמובא (סיפורי מעשיות מעשה ז' מהזבוב והעכביש) שקודם שירדה נשמתו לזה העולם, עשה הס"מ רעש בכל העולמות, ואמר "אם הנשמה הזו תרד אין לי כבר מה לעשות בזה העולם, כי הוא יחזיר את כולם בתשובה", ואמרו לו "הנשמה הזו מוכרחת לרדת, ואתה צא ותמצא לעצמך עצה" וכו', ויצא וחזר עם איזה זקן וצחקו, ואמר "אני כבר לא מפחד מהנשמה הזו והיא יכולה לרדת" וכו' וכו', ואמרו על זה אנשי שלומינו שזו העצה שמצא הס"מ שתמיד יעשו צחוק ולעג מחסידי ברסלב וכו' וכו', ובאמת אנחנו צריכים לחזור בתשובה שלימה, כי אם הייתה בינינו אחדות אז ממילא היה מתגלה אורו הגנוז של רביז"ל, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן קמ"ח) ההתנגדות על הצדיקים זה בא מההתנגדות שבין הצדיקים בעצמן; מחמת שאין אחדות בין אנשי שלומינו אלא כל הדיוט קופץ בראש וכו', מזה נעשית מחלוקת וגורמים שגם אחרים לא יתקרבו, וכבר אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן קפ"ז) קודם שיצא מברסלב לאומן להסתלק שם לעילא ולעילא וכו' וכו', בעת שיצא מפתח הבית לעלות על העגלה, עמד אצל המזוזה והניח ידו על המזוזה, ענה ואמר לציבור שהיו שם, תראו להתקבץ יחד ולהתפלל יחד, כי אם תתפללו בכוונה, תוכלו להמשיך אותי לכאן; רואים מכל זה איך שרצונו של רביז"ל היה שנחזיק את עצמנו ביחד, נתפלל יחד, ונלמד יחד, וזה היה רצונו החזק שנחזיק את עצמנו ביחד, ואמרו אנשי שלומינו שראו את זה בחוש, שבכל קיבוץ של אנשי שלומינו היקרים שהחזיקו את עצמם ביחד, ותמיד דיברו ביניהם רק את דברי רביז"ל, על ידי זה גדלו והצליחו. הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה שיתגלה אורו הגנוז של רביז"ל בכל העולם כולו, עד שיקויים מה שאמר הנביא (יחזקאל ל"ח כ"ג) "והתגדלתי והתקדשתי ונודעתי לעיני גוים רבים וידעו כי אני הוי"ה".
|