שאלה:
מאת גלעד: שלום למוהרא"ש הקדוש. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויחי ט' טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל גלעד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך לבטל את עצמו אליו יתברך עד שיגיע לתכלית הביטול, ואז כשמתפלל הוא מתפלל נוכח הקדוש ברוך הוא, וכשלומד תורה הוא לומד נוכח הקדוש ברוך הוא, כי הרגע שאדם לא מבטל את עצמו לגמרי אליו יתברך, אזי יש לו ישות וגיאות וכו', וכשמתפלל אזי כאילו אחד מתפלל בתוכו (היינו הבעל דבר מתפלל מתוך האדם, אזי האדם כמו בית הכנסת ואחד מתפלל בתוכו, וכן הוא בלימוד כשיש לו כוונה עצמית להראות את ישותו וגאוותו, אזי הוא כאילו שאחד לומד בתוכו). וזה מה שרביז"ל פירש את מאמרם ז"ל (קידושין ל:) אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש -פגיעה זה לשון תפילה, שאדם צריך הרבה להתפלל להקדוש ברוך הוא שיזכה להגיע לביטול כזה אליו יתברך עד שלא יראה את עצמו כלל, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ה) שאדם צריך להגיע בעת התפילה לביטול כזה שגם את עצמו הוא לא יראה, וכן הוא בלימוד התורה הקדושה – אדם צריך ללמוד תורה ולהתענג בזיו שכינתו יתברך שנמצא בתוך התורה, ולא לבלבל את עצמו מאף אחד.
|