שאלה:
מאת טל שלמה: רציתי לשאול את כבוד הרב לגבי האיסור 'לועג לרש': האם זה שייך גם בקברי צדיקים? הרי ידועים דברי התוספות שמה שהעמידו ישיבה על קברו של חזקיהו היה בריחוק ד' אמות, וכן ראיתי שמרן פסק בילקוט יוסף שאין להתפלל בקברי צדיקים משום לועג לרש. כמו-כן, בנו של רבי סלמאן מוצפי העיד שאביו והרב בן ציון אבא שאול כשהיו בקברי צדיקים הקפידו לא להתפלל שם משום לועג לרש. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויחי ט' טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל טל שלמה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בקברי צדיקים איפה שיש אוהל שרק הצדיק גנוז שם, אזי לא שייך ענין 'לועג לרש', ואדרבה מתפללים שמה כמו בציון של רבי שמעון בן יוחאי ושל רבי מאיר בעל הנס, ואצל האבות הקדושים בחברון, ואצל שמואל הנביא, וקבר רחל וכו' וכו. וידוע שרביז"ל אמר שרציתי מאוד שיבואו אל קברי ויתפללו שם, וילמדו שם, ויגרמו לו נחת רוח גדול מאוד, וכן אמר (חיי מוהר"ן סימן קס"ב) כשאחד יבוא על קברו ויאמר קפיטל תהלים בהתעוררות הלב, יהיה לו תענוג גדול מזה. ועשה תנועות בגופו ובעצמותיו אז, ורימז שיהיה לו חילוץ עצמות אז בקברו כשיאמרו תהילים על קברו; וכך נוהגים עכשיו אנשי שלומינו בציון רביז"ל אחר שבנו אוהל גדול מאוד שמתפללים שמה ולומדים שמה וכו'. אשרי מי שבא אל ציון רביז"ל בכל פעם מחדש, וכבר אמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן קע"ג) על ידי השתטחות על קברי הצדיקים הקדוש ברוך הוא עושה לו טובות אף על פי שאינו ראוי לכך; וכן אמר (ספר המדות אות אמונה סימן ט') מי שנאבד אמונתו ממנו, ילך על קברי הצדיקים ויספר החסדים שעשה לו הקדוש ברוך הוא.
|