שאלה:
מאת משה: לצדיק שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויחי עשרה בטבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, כך אמר האריז"ל (עיין שער הגלגולים הקדמה כ') הטעם שיש גברים שנשותיהם מושלות עליהם, לפי שבימיהם עשו הערב רב את העגל ולא רק שלא מיחו בהם, אלא הכריחו את הנשים לתת את נזמי הזהב וכו', אבל הנשים לא רצו לתת את נזמי הזהב לעגל, והבעלים הורידו את זה מהם בכוח, ולכך כעונש על מה שעשו אז וכו', אזי הן מושלות עתה עליהם נשותיהם; היינו שאלו הנשים השולטות על בעליהן וכו' זה עונש לגברים שהם היו בזמן העגל והורידו בעל כורחן מנשותיהם את הזהב לעשות מזה את העגל, ולכן כשמתגלגלים, אזי הנשים נוקמות בהם, כי באמת הנשים לא היו שותפות במעשה העגל, אלא אדרבה הן מנעו מבעליהן, אבל הבעלים לקחו את הזהב מהן בכח, כמו שכתוב (שמות ל"ב ג') "ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באזניהם ויביאו אל אהרן", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (ילקוט במדבר רמז תשע"ג) שכן אתה מוצא שאמר להן אהרן פרקו נזמי הזהב וגו', ולא רצו הנשים ומיחו בבעליהן, שנאמר "ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באזניהם" והנשים לא נשתתפו במעשה העגל; ולכן עכשיו הן נוקמות בבעליהן שבאו בכוח לקחת מהם את הזהב לעגל. ואין עצה אחרת אלא לידום ולשתוק, שזה עיקר התשובה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') עיקר התשובה – ישמע בזיונו ידום וישתוק, ולכן אני מאוד מבקש אותך שלא תגיב ולא תענה ולא תעשה שום דבר, רק תשתוק, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות תפלה סימן ע"ז) כשתשמע חרפתך ותשתוק תזכה שיענה הקדוש ברוך הוא בקשתך; ואמר (שם אות מריבה סימן פ"ו) מי ששומע חרפתו ושותק, על ידי זה נתבטל ממנו רבות רעות שהיה ראויין לבוא עליו; ואמר (שם סימן כ"ט) מי ששומע חרפתו ושותק נקרא חסיד, והקדוש ברוך הוא שומר את נפשו; ואמר (שם אות המתקת דין סימן פ"ד) על ידי שתיקה נמתק הדין; ואמר (שם אות אמונה סימן ט"ז) כשמחרפין אותך ואתה שותק תזכה להבין תירוץ על קשיותיך, ותזכה לרוח בינה. ולכן שתוק שתוק וזה עיקר התרופה, והחיד"א פירוש את הפסוק (בראשית כ"ה י"ד) "ומשמע ודומה ומשא" – היינו לשמוע, לידום ולסבול. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|