מוהרא"ש ז"ל אמר , אשר יום חמישה עשר בשבט הוא יום מסוגל מאוד לפעול בו ישועות רבות, כי אז מתחיל השרף לעלות באילנות, שהיא התחלת צמיחתן (עיין רש"י מסכת ראש השנה דף יד ע"ב דיבור המתחיל: 'הואיל'), והוא עניין התחדשות הבריאה, גם לבני אדם הנמשלים לעצי השדה, וכמו שכתוב (דברים כ, יט) 'כי האדם עץ השדה', וכמובא בספר הקדוש "בני יששכר" (מאמרי חודשי תמוז ואב מאמר ד'), שיום חמישה עשר בשבט הוא ארבעים יום לפני בריאת העולם, שהתחילה בכ"ה אדר, לפי דברי רבי יהושע (ראש השנה י' ע"ב), שבניסן נברא העולם, וארבעים יום לפני זה, שהוא יום חמישה עשר בשבט, נחשב כארבעים יום לפני יצירת הוולד, שעליו אמרו חכמינו הקדושים (סוטה ב' ע"א), 'ארבעים יום לפני יצירת הוולד מכריזין בת פלוני לפלוני', ולכן הוא יום מסוגל לפעול שידוכים טובים, וגם זרע של קיימא, וגם להמשיך השפעות טובות של פרנסה, (וכמובא כל זאת בספר הנפלא שחיבר מוהרא"ש ז"ל, המיוחד ליום ט"ו בשבט, זה שמו נאה לו: "ראש השנה לאילנות"), ולכן אשרי מי שמנצל יום זה בתפילה והתבודדות ובשמחה כראוי, כי כוחו רב לפעל בו ישועות הרבה.
ואמר מוהרא"ש ז"ל , שמקובל מפי צדיקים (מובא בספר הקדוש "בני יששכר" מאמרי חודש שבט מאמר ב'), שיש לבקש ביום ט"ו בשבט על אתרוג נאה ומהודר, כי אז השרף עולה באילנות, ואז התחלת צמיחת האתרוג, ועל כן ראוי לבקש אז מהשם יתברך שיזכה לאתרוג יפה ומהודר. ועל זה רמזו חכמינו הקדושים (ראש השנה ב' ע"א) 'באחד בשבט ראש השנה "לאילן" כדברי בית שמאי, בית הלל אומרים בחמישה עשר בו' – "לאילן" דייקא, היינו לאילן הידוע, שהוא אילן האתרוג, שממנו לוקחין פרי עץ הדר לקיים מצוות הבורא יתברך שמו בחג הסוכות, ובכוח התפילות מיום חמישה עשר בשבט, יזכה לקיים מצוות אתרוג וד' מינים, בהידור רב. ואמר מוהרא"ש ז"ל, שלפי דברי רבנו ז"ל (שיחות הר"ן סימן פ"ז), שלפי הימים הנוראים – שהם ימי ראש השנה ויום הכיפורים – כן ראוי שיהיה לנו אתרוג יפה, כי הידור האתרוג נעשה כפי התעוררות האדם בתשובה ובבכייה בימים הנוראים, עיין שם, אם כן, צריכין להתפלל בט"ו בשבט שיהיו לנו ימי ראש השנה ויום הכיפורים יפים ומהודרים, היינו שנזכה להיות על ציונו של רבנו ז"ל בראש השנה, ולשמוע קול שופר מבעל תוקע הגון בהתעוררות גדולה, ושנזכה למחילה וסליחה גמורה על כל עוונותינו ביום הכיפורים, ועל ידי זה ממיילא נזכה לאתרוג יפה ומהודר. [ופעם אמר מוהרא"ש ז"ל, שעל כן יותר נכון לקנות אתרוג אחרי ראש השנה מלפני כן, שהרי רבנו ז"ל אומר שעיקר הידור האתרוג נעשה כפי הימים הנוראים, ואם כן עיקר הידור האתרוג מתגלה אחר כך דייקא ולא לפני כן. וסיפר מוהרא"ש ז"ל , שבשנות צעירותו, היה אביו הגאון הקדוש רבי מנחם זאב מטאקאי זי"ע רגיל לקנות בשבילו אתרוג לפני ראש השנה, כי חשש פן לא ישיג אתרוג מהודר כל כך אחרי כן, אבל בכל שנה ושנה אחרי ראש השנה הכיר מוהרא"ש ז"ל שהאתרוג שלו השתנה, ואפילו אם הייתה עליו איזו חזזית (שקורין "בלאט פלעק") לפני ראש השנה, אחר כך ירדה ונעלמה… וכך היה אצלו בכל שנה ושנה ממש, והיה לפלא]. ואמר מוהרא"ש ז"ל, שגם מובא בשם צדיקים, שראוי להתפלל ביום ט"ו בשבט על קמח טוב ומהודר לחג הפסח, שתהיינה לו מצות כשרות ומהודרות למצוות אכילת מצה, הן לליל הסדר והן לכל ימי הפסח, כי בראש השנה לאילנות, מסוגל לפעול בו כל מיני ישועות הנוגעים לפרי השדה, וביותר לפירות שמקיימים על ידם מצוות ה', ובכוח התפילות הקדושות של יום זה, בוודאי יזכה לראות ישועות רבות. גם היה רגיל מוהרא"ש ז"ל, להזכיר לכל אנשי שלומנו שיום ט"ו בשבט הוא יום הולדת של מוהרנ"ת ז"ל, שבכוחו ובזכותו אנחנו זכינו להיוודע מרבנו ז"ל, וכמו שהעיד עליו רבנו ז"ל, שבלעדיו לא היה נשאר ממנו אפילו עלה אחד של "שמות" (גניזה). ולכן ראוי לנו לשמוח מאוד ביום זה, ולהמשיך על עצמנו כל הסגולות היקרות הגנוזות בו.
(שיחות מוהרא"ש) |