שיחות מוהרא"ש • חובות |
||||
|
||||
מוהרא"ש נ"י אמר, שצריכים להיזהר מאוד לא להיות בעל חוב לבני-אדם כלל, כי רבינו ז"ל אומר (ספר-המידות, תשובה, סימן מו): מי שרוצה לשוב, יזהר מלהיות בעל חוב, וכן איתא (שיחות-הר"ן, סימן קכב), שהקפיד רבינו ז"ל שלא להיות בעל חוב כלל, אבל אמר מוהרא"ש נ"י, שלגבי השם יתברך צריך אדם תמיד להיות בעיניו כמו בעל חוב, שיידע ויזכור תמיד שעדיין לא יצא ידי חובתו אליו יתברך כלל, ועל-ידי ידיעה זו דייקא יזכה לשוב בתשובה שלמה לפניו יתברך, כי יאמר תמיד: הלא אני צריך ללמוד עוד יותר תורה ולהתפלל עוד יותר בכוונה ובדבקות, ולעשות עוד יותר מצוות, כי הלא לא יצאתי ידי חובתי כלל עדיין.
ואמר מוהרא"ש נ"י, שזהו מה שכתוב (שיר-השירים ב): "ב'צילו ח'מדתי ו'ישבתי ראשי תיבות ח'ו'ב' וסופי תיבות בגימטריה שם הוי"ה ברוך הוא, שעל-ידי שהאדם הוא תמיד בעיניו כמו בעל חוב אליו יתברך, על-ידי-זה הוא יושב תמיד תחת צל כנפיו יתברך, והוא הוגה תמיד בַּחֲמִידוּ דאורייתא, ומבקש מלפניו יתברך ו'תן ח'לקנו ב'תורתך, שהוא גם-כן ראשי תיבות ח'ו'ב', אבל אם, חס ושלום, האדם סר מדרכי התורה, ועושה גם מעשים רעים, רחמנא לצלן, אז (איוב כ): ח'יל ב'לע ו'יקאנו, שבולעת אותו הסיטרא אחרא, רחמנא לצלן, ונעשה יותר בעל ח'ו'ב' רחמנא לצלן, כי נעשה בעל חוב למידותיו ותאוותיו הרעות, השם ישמרנו, עד שיזכה האדם לעשות תשובה ולחזור אליו יתברך באמת, ואז תקיא אותו הסיטרא אחרא מבית הבליעה שלה (עיין ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, סימן ח), עם כל ניצוצות הקדושה שבלעה ממנו, ויתהפך ח'ו'ב' הנ"ל לשם ח'ב'ו' הקדוש, שהוא אחד מע"ב שמותיו יתברך, ויקבל תיקונו האמיתי. |
||||
|
||||
לתפריט שיחות מוהרא"ש המלא לחץ כאן | ||||