בעניין הציון הקדוש, יש הרבה לדבר, ואין ספור סיפורים רשומים אצלי, ואקווה במשך הזמן להדפיסם, סיפורים ששמעתי מאנשי שלומנו הזקנים, שהיו עוד באומן בשנות תר"ע, ששמעו אז מאנשי שלומנו, וכן מה ששמעתי הרבה מאוד מהרב החסיד ר' לוי יצחק, וכן מהרבה אנשי שלומנו, שקרו אצלם אותות ומופתים.
הרב החסיד ר' געצי, כשזכה להיות אצל רבנו, היה רגיל לומר: "היום, הרשה לי רבנו ז"ל לגשת אליו", כל כך תמים היה, עד שהרגיש עצמו, שאינו ראוי אפילו לגשת אל ציון רבנו, ואם כבר זכה, היה אומר: "היום הרשה לי רבנו לגשת אליו".
הרב הקדוש ר' נחמן מטשהרין, היה איש גבוה ובעל בשר, עם כל זאת כשבא אל ציון רבנו, הוציא מכיסו מטפחת, והתיישב על הארץ, והחל לומר את ה"תיקון הכלל".
הרב הקדוש ר' אברהם בר' נחמן, כשהיה נכנס אצל צתיון רבנו, דיבר עם רבנו בלשון נוכח, ובכה שם הרבה מאוד, והרבה שמעו הבחורים העירים שרצו אחריו, איך מדבר אל רב נו כאשר ידבר איש אל רעהו.
היה נהוג אצל אנשי שלומנו, כאשר אישה הייתה מקשה לילד, שתיכף ומייד רצו אל ציון רבנו, וראו מופת חתוך, שמיד שהזכירו את היולדת – ילדה, וזה היה פלא גדול, ומופת גלוי.
שמעתי מר' לוי יצחק, שאצל ציון רבנו ראו דבר פלא, ככל שהאדם היה יותר תמים, וסילק את שכלו, ראה ישועה גדולה. כי אצל רבנו מאוד מאוד חשוב עניין התמימות והפשיטות, ולסלק את שכלו המדומה.
הרב החסיד ר' ישראל קארדונער, היה דרכו לקרב אנשים אל דעת רבנו, ואחר כך השתדל מאוד שייסעו אל ציון רבנו, והרבה פעמים הוא לקחם עמו, כיוון שהגיעו אל ציון רבנו, היה אומר: "עד כאן, מעכשיו שרבנו יטפל בכם", ולא רצה לדבר עמהם יותר.
סיפר לי אחד מאנשי שלומנו, שבהיותו רווק מבוגר בגיל שלושים, ולא אסתייע לו שידוך, נסע אל ציון רבנו, והתעקש שם בתפילה, ולא לקח הרבה זמן, והנה הציעו לו שידוך, ותוך זמן קצר התארס, ותיכף אחר זה התחתן והיה פלא אצלו, איך הלך לו כל כך בנקל, וכשאמרתי לו, הרי מובא בדבר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן פט): "שהצדיק הוא השדכן", לא רצה להאמין לי, עד שהראיתי לי, וכל כך התפעל מזה, ואמר לי, שהוא עשה את זאת מדעת עצמו, "הלכתי כבר אל כך כך הרבה שדכנים ושדכניות" – אמר, "ומאומה לא עזר לי, רק צער ועוגמת נפש, בושות וחרפות, שברון לב וחלישות הדעת".
והנה אך ניגש אל ציון רבנו, ובכה הרבה והתעקש: "רבי, אני בחור מבוגר, אני רוצה להתחתן". והנה כשחזר, תיכף ומייד בדרך פלא נפגש עם מישהי, וכבר מצאו חן זה לזה, ונגמר השידוך, והלך כל כך מהר, עד שנעשה התעוררות ממנה כבר להתחתן, בלי לחכות ובלי להתעקש על נדוניה או דירה וכו', וכך נגמר הכל במהירות גדולה.
הרבה פעמים ספרו לי אנשי שלומנו, שאצלם קרה דבר מוזר, שהיו בנסיעה, והיה מתוכנן אצלם לנסוע למקום פלוני, ופתאום טעו בדרך, ובאו בדרך לא דרך אל ציון רבנו, שלא כמתוכנן כלל, והיו רגילים לומר על זה: "מסתמא, רבנו קורא אותי אצלו, דער רבי רופט מיר".
הכלל, אהובי, ידידי היקר לי, ראה מאוד מאוד לשמוח על הזכות הזו שנפלה בחלקך, וכבר אמר מוהרנ"ת: "עונש גלגול הוא עונש גדול מאוד, אבל אם הייתי יודע, שכשאתגלגל אהיה עוד פעם אצל ציון רבנו, כדאי להתגלגל.
עמוד וראה והשתומם – מה זה להיות אצל ציון רבנו.
העיקר רק ליתן פרוטה לצדקה, ולומר את העשרה מזמורים, שהם "תיקון הכללי", ולהתוודות על כל מה שרק זוכר וכו.
(אשר בנחל, כרך מה, מכתב ח' קנא)
מהממם מחזק אין מלים