רובנו יודעים שבתשעת הימים שבין ראש חודש לתשעה באב אסור להסתפר, לכבס, לבלות בבריכה או בים. אולם על פי ההלכה קיימים איסורים נוספים: לשתול פרחים, לשכור דירה, ולרכוש מוצרים חדשים. אז מה מותר ומה אסור? ריכזנו את ההלכות בקיצור ג' באב תשע"ה, 19/07/2015 | 10:20 |
|||||||||
|
|||||||||
אסור ללבוש בגדים מכובסים. אבל האם בשבת מותר? | |||||||||
חודש אב נכנס בסוף השבוע האחרון וכעת אנו נמצאים בעיצומם של תשעת הימים – ימים של אבלות הנהוגים עד צום תשעה באב. אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבילות, משנכנס חודש אב יש מנהגי אבילות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש זה אירע חורבן בית המקדש. יש לציין שאיסור הכיבוס, התספורת והגילוח, הינם איסורים מדין המשנה והגמרא במסכת תענית, ועל כן יש להם חשיבות רבה ביותר. לכן, גם אלו שלא נהגו באיסור הגילוח מי"ז בתמוז עליהם להקפיד בתשעת הימים, שכן זהו דין ממש ולא "רק" מנהג אבלות. לכל הפחות, יש להקפיד על כך מ'שבת חזון' ואילך שזהו דין המוסכם לכל השיטות. במסכת תענית כתוב ש"משנכנס אב ממעטין בשמחה", ומאחר וימים אלו הם ימי פורענות לישראל והמזל לא מאיר, לכן יהודי שיש לו תביעה משפטית עם גוי, צריך להתחמק מלהתדיין איתו בימים אלו. כביסה וניקיון דין הכיבוס הינו מדין המשנה והגמרא, ועל כן חומרתו גדולה. הספרדים נוהגים באיסור זה בשבוע שחל בו תשעה באב ואילו האשכנזים נוהגים בכל תשעת הימים. דיני כיבוס כוללים שני איסורים: איסור לבישת בגדים מכובסים (אסור גם ללבוש בגדים חדשים) ואיסור כיבוס. אם אדם לבש את הבגד כשעה הרי הוא נחשב כ"אינו מכובס", ולכן הפתרון המומלץ הוא ללבוש כל בגד שרוצים ללבוש בתשעת הימים למשך כשעה, לאשכנזים – לפני ראש חודש אב, ולספרדים – לפני 'שבת חזון' או בשבת עצמה, אלא שבשבת אסור ללבוש בגדים המיוחדים לימות החול בלבד משום שנחשב להכנה מקודש לחול.
מי שלא הכין לעצמו בגדים לפני זמן האיסור, יכול לזרוק בגד מכובס על רצפה מלוכלכת מעט ולדרוך עליו, ואז יהיה מותר בלבישה. מותר לכבס את הבגדים של הילדים שמתלכלכים הרבה, ובפרט ילדים עד גיל 3. מותר לצחצח נעליים, ומותר לשטוף רצפות כשמלוכלכות. סדינים מפות ומגבות נכללים באיסור מכובסים ועל כן אסור להשתמש בהם, אלא אם כן השתמש בהם לפני כן ואפילו שימוש קטן. אם התלכלכו מאוד, אפשר להקל ולהשתמש במכובסים. לכבוד 'שבת חזון', שהיא השבת שלפני תשעה באב, מותר ללבוש בגדים מכובסים, ומותר לכבס אם אין לו נקיים, אבל אסור להשתמש בסדינים מכובסים. גם לכבוד שמחה כמו ברית ופדיון הבן, מותר ללבוש בגדים מכובסים כי זהו יום חג להורים. רחצה הרחצה האסורה היא רחצה לתענוג, אך רחצה לנקיות, לדבר מצווה, או רפואה מותרת. ולכן, מקלחת לצורך הסרת זיעה מותרת בצונן (ואין צורך שהמים יהיו קרים ממש אלא פושרים) ובלבד שהרחצה תהיה מהירה ועניינית על מנת שלא יתענג. בכל מקרה, אדם המיוזע חייב להתקלח ויש לדאוג שלא להסתובב מיוזעים בימים אלו, שדבר זה פוגע באחרים וזוהי חסידות שוטה המביאה לחילול השם. הספרדים נוהגים באיסור רחצה רק בשבוע שחל בו תשעה באב, ואילו האשכנזים אוסרים החל מראש חודש. לכבוד שבת מותרת רחצה בחמין, אך האשכנזים נוהגים בצונן, וכן לטבילת מצווה מותרת רחצה בחמין. למעוברת בחודש התשיעי וליולדת גם התירו רחצה כדרכה בחמין. מי שנצרך לשחות בבריכה או מרחצאות מטעמי רפואה – מותר לו, אך שהשחייה תהיה לרפואה בלבד ולא ישהה להתענג במים. תספורת וגילוח
הספרדים נוהגים באיסור זה רק בשבוע שחל בו תשעה באב והאשכנזים נוהגים בכל תשעת הימים. גם הילדים הם בכלל איסור זה. בזמן שמחה כמו ברית מילה, אבי התינוק, הסנדק והמוהל מותרים בתספורת וגילוח ביום הברית. המוזמן לפני שר או אדם חשוב, וכן הנצרך לגילוח לצורך קידום עסקים כך שאם לא יתגלח, יעשה רושם שלילי על לקוחותיו ועלול להגיע להפסד ממון – ישתדל להיות סנדק באותו היום כדי שייחשב לו ליום חג ויהיה מותר בו. לכבוד שבת ולצורך מצווה מותר לגזוז ציפורניים, והרב עובדיה מתיר בכל השבוע אם הציפורניים עוטפות על הבשר. בשר ויין מנהג האשכנזים שלא לאכול בשר ולא לשתות יין כל תשעת הימים כולל ראש חודש אב, ולמנהג הספרדים מותר בראש חודש, ולאחריו מתחיל האיסור. גם ביום עשירי באב, שבו נשרף בית המקדש, מחמירים שלא לאכול בשר ולשתות יין. האשכנזים מחמירים עד חצות יום עשירי, והספרדים עד סיום יום עשירי באב. אפילו תבשיל שנתבשל עם בשר, כמו מרק, גם אם מוציא ממנו את הבשר אסור לשתות ממנו, מפני טעם הבשר שיש בו. מאכל פרווה שנתבשל בכלי בשרי מותר לאכול. ב'שבת חזון' אוכלים בשר, ומותר לטעום בערב שבת מהתבשילים כדי לתקן את המאכל. את שאריות הבשר שנשארו מהשבת מותר לאכול במוצאי שבת בסעודה רביעית, והמיקל לאכול מבשר זה אף בשאר ימות השבוע לדעת הרב עובדיה יוסף יש לו על מה שיסמוך. השנה, מתחיל צום תשעה באב במוצאי שבת ולכן כמובן שאי אפשר לאכול אז שום דבר. באיסורים אלו יש לחנך גם את הקטנים מגיל 6 ומעלה, ויש שאוסרים רק מגיל 9 (הגיל שבו הילד מתחיל להבין עניין האבלות, וכמובן שצריך לדון כל ילד לגופו). לחולה מותר לאכול כרגיל, וגם ליולדת עד 30 ימים מהלידה, ומינקת שתינוקה חלש ואם לא תאכל בשר עלול להיפגע, מותרת גם היא. בסעודת מצווה של מילה, פדיון הבן וסיום מסכת – מותרת אכילת בשר ושתיית יין לקרובים, וכן מותר בסעודת בר מצווה, בתנאי שתתקיים ביום הגיעו למצוות. בהבדלה יש לתת את היין לקטן שהגיע לגיל חינוך (גיל חינוך תלוי בכל ילד וילד לפי תפיסתו, בדרך כלל בין 3-6), ואם אין ילד בסביבתו ישתה בעצמו.
קניות וברכת שהחיינו נהוג שלא לקנות בגדים או דברים חדשים המשמחים את הלב, ולכן לא מברכים 'שהחיינו' בתשעת הימים, וראוי להחמיר בכך כל זמן 'בין המצרים'. אם אדם קונה את החפץ לצורך מותר. לדוגמה אם התקלקל לו חפץ שנצרך לו, או שיש לו הזדמנות לרכוש משהו בזול ויודע שעלול להתייקר לאחר תשעה באב. נעלי בד לתשעה באב מותר לרכוש, אך יש ללבשם לפני תשעה באב שלא יהיו חדשים ממש. מותר לרכוש מתנה עבור שמחה המתקיימת בתשעת הימים, כגון ברית, פדיון וכדו'. ראוי להימנע מלאכול פרי חדש כדי שלא יצטרך לברך עליו 'שהחיינו', אך עם הפרי לא יהיה לאחר תשעה באב – מותר. מוזיקה ובילוי בבין המצרים ובפרט בתשעת הימים יש להחמיר בשמיעת כלי נגינה, ויש מקום להחמיר גם במוסיקת רקע, אלא אם הצורך גדול כגון בזמן נסיעה, שאז יכול להקל ובפרט עד שבוע שחל בו תשעה באב יש יותר מקום להקל. גם ניגון למטרה לימודית אסור בתשעת הימים, ולצורך פרנסה במקום הפסד יש שהתירו עד שבוע שחל בו תשעה באב. אין ראוי כלל לערוך טיולים בתשעת הימים, הן מצד מנהגי האבלות והן מצד הסכנה. בניה שיפוצים וגינון אין עוסקים בכל בניין של שמחה בתשעת הימים. הגדרת בניין של שמחה הוא שיפוץ שבא לצורך רווחה ותענוג, אך אם השיפוץ בא לתקן קלקול (כגון סיוד לאחר נזילת מים וכדו') – יש להתיר. שיפוץ אותו החלו לפני ימי בין המצרים, בשעת הצורך ניתן להקל עד שבוע שחל בו ט' באב. אמנם, אם יכול לדחות את השיפוצים בלי הפסד גדול, תבוא עליו ברכה. אם יש לו מספר קבלני שיפוצים, כל אחד נידון בפני עצמו ואין להתחיל כל שלב חדש בשיפוץ בתוך תשעת הימים. יש להימנע מלקנות, לשכור או להיכנס לדירה חדשה, ורצוי אף להימנע מחיפוש דירה בימים אלו. נטיעה של שמחה, כגון פרחים ועצי נוי – אסורה בימים אלו, אולם ניכוש עשבים מותר.
|
|||||||||
|
|||||||||
|