אין זה סוד שמה שהחליט כ"ק מוהרא"ש זי"ע לבא להתיישב ביבנאל יחד עם תלמידי "היכל הקודש" ולהפוך אותה ל"עיר ברסלב", הוא נתקל בהתנגדות עיקשת, למרות מאמציו הכבירים של הצדיק לרכך את ההתנגדות באמצעות הידברות מלאה עם כל התושבים בעיקר מבני אשכנז שהתנגדו בחריפות למהלך, לצערו הרב של הצדיק הוא לא הצליח להסביר להם כי אין מדובר ב'כפיה דתית', וכי אין בכוונתו לחסום כבישים, ולשנות את 'אופי המושבה' כלשונם, אלא רק למצוא מקום שקט לעבוד את הקב"ה, ואדרבה המקום יפרח וישגשג גם בגשמיות לתועלת התושבים.
רק שנים לאחר מכן התברר לצדיק מי עומד תחת כל ההתנגדות התמוהה, ומי מסית את התושבים כאילו חסידי ברסלב 'יהרסו' חלילה את המושבה וימררו את חייהם של התושבים, דבר שהיום לאחר למעלה מחצי יובל שנים לא התממש, לא מינה ולא מקצתיה, ההפך הוא הנכון, יבנאל היא מקום פורח כלכלית, תעשיית הצימרים שהקימו החסידים מפרנסת בהרחבה גדולה את כלל התושבים, זאת עוד קודם שנדבר על מחירי הקרקעות שהאמירו בזמן שבקום יבנאל יכולת להשכיר דירה ב35 דולר לחודש והיום המחירים שונים בתכלית, וזאת כתוצאה מהביקוש האדיר ביבנאל לכל פיסת קרקע לבנייה.
התושבים הולכים ומבינים שהתנגדותם העיקשת עשרות בשנים לחסידים הייתה לחינם, ורק בגלל גורם אחד שלצרכיו האישיים השתמש בהם כנגד יהודים יראי שמים ובעלי מידות טובות, שכל כוונתם הוא רק לעבוד את השם יתברך ולקיים את מצוותיו, ועצם שהותם במושבה, מגינה על המקום ברוחניות ובגשמיות וד"ל.
השנים הראשונות להתיישבות ביבנאל לוו בכיסוי תקשורתי רועש ומוטה, כאשר החסידים ובמיוחד כ"ק מוהרא"ש ציורו כאנשים פרזיטים הנטפלים למושבה חקלאית תמימה ומנסים בכח להחיל עליה חיי דת, דמו של הצדיק נשפך בראש כל חוצות בסדרה של כתבות ומאמרים מלאי שטנה ורעל, ללא כל שמיעת צד שני.
המשפחות הראשונות שהגיעו ליבנאל נאלצו להתמודד עם התנכלויות על כל צעד ושעל בדרכם, השבוע בסעודה שלישית דיבר הרה"ח ר' אבנר סלמה הי"ו מראשוני המתיישבים ביבנאל עיר ברסלב, ומי ששימש כשלוחו של הצדיק למשימות רבות, ביניהם הידברות ושיח עם התושבים, כאשר הוא היחיד בעקבות קסמו האישי ושירותו הצבאי שמצא מסילות ללבבם, ועד היום הוא אהוב מאוד על כל התושבים ביבנאל אשכנזים כספרדים, ובין דיברי החיזוק שחיזק את אנ"ש מדיבורי מוהרא"ש סיפר כי בשנים הראשונות מידי שבת היו מורידים את האוויר מכל ארבעת הגלגלים של כל כלי הרכב של אנ"ש שחנו סביב ל"היכל הקודש" הדבר קרה שבת אחרי שבת, עד שאנ"ש נאלצו להכין מארב ולהמתין לראות ידו של מי במעל, וכשגילו זאת התברר לתדהמתם, שאותו אדם שרדף את הצדיק ואת הקהילה הוא אשר שלח בעצם יום השבת צעירים לחלל את השבת ולהוריד את האוויר מגלגלי הרכבים! וכמובן שהדבר פסק באותה התקופה, סיים ר' אבנר ושאל רטורית: "האם אתם חושבים שבגלל זה עזבנו את יבנאל?!"
והשאלה נשארה מרחפת בחלל האוויר ומספרת בעצם על רוח ההקרבה והמסירות שפיעמה בליבם של הראשונים המייסדים שבזכותם הגענו עד הלום!