שיא – אני זכיתי לחזור בתשובה ואשתי עדיין לא, מה עלי לעשות כדי לקרבה ליהדות ולהחזירה בתשובה?
אודות אשתך, שעדין אינה רוצה לחזור בתשובה, הייתי מייעץ לך, שלבל תדחוק עליה, כלל וכלל לא. ומכל שכן שלא תיכנס בשום ויכוחים עמה, שזה רק מבלבל את הדעת ומעצבן אותה מאוד מאוד כו'.
ראה לכבד אותה מאוד מאוד ביתר אהבה וכו', ותקרב אותה בכל מיני התקרבות וכו', ותקנה לה כל מיני תכשיטים ומתנות וכו', אך אתה ראה להיות חזק ביהדותך.
אף שעדיין היא רחוקה מכל זה, חס ושלום, שלא יעלה בדעתך להתגרש ממנה. כי היא אישה טובה מאוד מאוד, אך בעוונותינו הרבים, היא כתינוקת שנשבתה.
על כן בזה שאתה תהיה חזק בנקודת יהדותך, ולא תוותר על כך בשום אופן שבעולם, רק תתנהג בזה בגאון נפלא, אז תראה נפלאות, שגם היא תשתנה וכו', אבל לא בוויכוחים.
ואודות טהרת המשפחה, עליך לעשות כל מיני פעולות לבקש ממנה, שעל כל פנים תלך למקווה וכו', ואני מקווה לה' יתברך שהכול יתהפך לטובה, ועוד תזכה לחזור אל הדת, אבל זה ייקח זמן, רק סבלנות לסבול על כל הבא עליו, ולראות שמצדו יהיה רק שלום…
רק חזק ואמץ מאוד מאוד, והרגל עצמך להתפלל אל הקדוש ברוך הוא בלשון עצמך, היינו שתדבר עמו יתברך עם פניך לשמים, ותבקש ממנו יתברך כל מה שאתה צריך, ובפרטיות שאשתך תחזור בתשובה, אז תראה נסים נגלים.
(אשר בנחל, כרך כט, מכתב ד' תשנו, שנת תשמ"ב)
שיב – לא זכינו לילדים – מה עלי לעשות?
ראה לנדב הרבה על הדפסת והפצת ספרי רבנו, וראה רק לשמח את אשתך בכל מיני אופנים שבעולם. ותרחיב את דעתה תמיד, ועל ידי זה תזכו לזרע של קיימא.
העיקר ראה לקבל על עצמך שני דברים:
- להדליק ארבעה נרות לכבוד שבת קודש, שניים של חלב ושניים של שמן זית, ולבקש הרבה ממנו יתברך בשעה שמדליקים את הנרות על בנים חיים וקיימים ועל הצלחתם.
- תקראו את הילד הנולד על שמי. אם תקיימו את שני הדברים האלו, אזי בעזרתו יתברך אני מבטיח לכם בן נחמד. וה' יתברך יקבל את תפילתנו בתוך תפילות ישראל.
(אשר בנחל, כרך לח, מכתב ו' שעב, שנת תשמ"ה)
שיג – מה המקור לכך, שציון התנא האלוקי רבי יונתן בן עוזיאל זי"ע, סגולה למציאת הזיווג?
יש לומר כוונת מאמרם (סוכה כח.) על יונתן בן עוזיאל. "כל ציפור הפורח באוויר, היה נשרף בהבל תורתו". היינו כי היה כל כך דבוק בו יתברך, והיה בבחינת 'למעלה מן המקום ולמעלה מן הזמן', שהיא דעתו של משיח, ביטול הזמנים (עיין ליקוטי מוהר"ן, חלק ב' סימן סא) עד שכל ציפור הפורח באוויר היה נשרף הוא בעצמו על קדושת ה' בכל עת ורגע, כי בכל עת ורגע זכר שהכול כצל ציפור הפורח באוויר.
ואולי מחמת שזכה להיכלל באין סוף ברוך הוא, ואחז עצמו בכיסא הכבוד, ששם שורשי נשמות ישראל (עיין ליקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן א') ואשר בכיסא תלויים כל הזיווגים, כי שם חקוקות צורות של כל אחד ואחד, ומי שבא לשם- מוצא את זיווגו (עיין חיי מוהר"ן, סימן פד).
מזה התהווה המנהג והקבלה, שנשמות ישראל הצריכות לזיווג, נוסעות ובאות להשתטח בקברו, ולבקש על מציאת הזיווג. אשר באמת אין על זה שום מקור בספר, רק אחינו בני ישראל נוסעים לשם בשביל זיווגים מכמה דורות.
כרסיה שביבין די נור (דניאל ז, ט)ראשי תיבות שדכ"ן. והוא בלשון תרגום דיקא (עיין שם בחיי מוהר"ן). ובוודאי אם נמשכים לשם אלפים ורבבות נשמות ישראל בשביל זיווגים, יש עניין בדבר.
(אשר בנחל, כרך לח, מכתב ו' שסא, שנת תשמ"ה)
שיד- מדוע התפאר רבנו על עצמו?
בעניין שאלתך, למה התפאר עצמו רבנו בלשונות של התפארות, האם אין בזה משום יוהרה?
עליך לדעת, לולא שהיה רבנו מגלה מעצמו מעט מזעיר כחוט דק וכו', לא היו יודעים ממנו כלל.
וקיים מאמרם (ירושלמי מכות, פרק ב', הלכה ו'): "תלמיד חכם צריך לפרסם את עצמו", עיין שם. (ועיין נדרים סב (:
ובאמת אין לנו שום השגה ותפיסה כלל ברבנו, רק כל אחד צריך להסתכל על עצמו ומצב הוא נמצא (כאשר כל אחד יודע נגעי לבבו ומכאוביו), ועל ידי רבנו זוכה למה שזוכה, עין לא ראתה, אזי ידע כי בוודאי יש עניין נעלם ונסתר אשר למעלה מהשגתנו.
(אשר בנחל, כרך לד, מכתב ה' תסב, שנת תדש"ם)
שטו – מדוע הקפידו הצדיקים שלא יאריכו בהספדים עליהם?
בעניין ששאלת וכו', עיין בדברי רבנו הב"ח (אורח חיים, סימן רצב), דאין הנשמה עולה למעלה עד שהגוף נקבר, עיין שם. ולכן הקפידו הצדיקים, שלא יאריכו בהספדים עמהם וכו', רק להזדרז עם הקבורה מה שיותר מהר, כי לטובת הנשמה.
(אשר בנחל, כרך לד, מכתב ה' תצ, שנת תדש"ם)
שטז – אכלתי בשוגג ביצים עם דם – מה התיקון שלי?
אודות שאכלת בשוגג ביצים עם טיפת דם, ואתה כל כך שבור. הנה מה דהוה הוה, קבל על עצמך מהיום והלאה להיזהר מאוד לבודקם היטב.
וכן תאמר 'תיקון הכללי' – עשרה מזמורי תהילים שגילה רבנו, ואמר שהוא תיקון כללי לכל החטאים (עיין ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן כט) ותיתן לעניים צדקה י"ב ביצים, ושב ורפא לך, ואל תבלבל את עצמך יותר מזה.
(אשר בנחל, כרך לד, מכתב ה' תקפד, שנת תדש"ם)
שיז – האם יש תיקון לנפשי שהרגתי את אחי בלי כוונה?
חמדת לבבי! תדע שעל פי הלכה אתה חייב לעשות תיקון לנשמת אחיך, אף שזה היה אונס מצדך.
כי אתה היית ילד קטן ואמך חייבת בדבר. כי זו תקלה שיצאה מצד האם, להניח בנים קטנים לבד בבית. אף על פי כן מצד ההלכה אתה מחוייב לעשות משהו בשביל נשמת אחיך, כי יש בידך דין רציחה, רחמנא ליצלן, ואתה צריך לתיקון גדול.
ותיקונך – שתכניס את עצמך בפעילות, להחיות בני אדם ולקרבם אליו יתברך, דבר זה זוכים על ידי הפצת ספר רבנו בעולם. מכל שכן כשתזכה במשך הימים לחזור ולהדפיס איזה ספר בעצמך, ולהפיצו בכל תפוצות ישראל. כי בזה שהרגת וכו', אתה צריך להחיות בזה בני אדם.
העיקר – ראה ללמוד כל ימי חייך משניות, אם אפשר ח"י פרקים משניות, ולהזכיר את שם אחיך, עליו השלום, מה טוב ומה נעים.
כן ראה להיות בשמחה עצומה, ותקיים מצוות כיבוד אם בשלמות, ותראה להחיות אותה ולשמחה ולדבר על לבה. ה' יתברך ימתיק מכם כל הדינים וירחיב לכם, ותזכו לחזור אליו יתברך באמת ובתמים, כפי שהורה אותנו רבנו.
(אשר בנחל, כרך לד, מכתב ה' תקצו, שנת תדש"ם)
שיח- מה המקור בדברי רבנו שגמילות חסד היא חשובה ביותר?
אודות שאלתך מה המקור בדברי רבנו שגמילות חסד חשובה ביותר וכו', להאזין לדברי הזולת וכו',
הנה מבואר בדברי רבנו (חיי מוהר"ן סימן פב) "שאמר לאנשי שלומנו אם הייתם שמחים הייתה טובה גדולה לעולם", עיין שם.
זה פלא מה שייכות אחד לשני אם אני שמח איזה טובה יש לכל העולם? אלא יובן על פי דבריו (שיחות הר"ן מג) על ידי השמחה יכולים להחיות אדם אחר.
כי יש בני אדם שיש להם ייסורים גדולים ונוראים רחמנא ליצלן, ואי אפשר להם לספר מה שבלבם, והם היו רוצים לספר, אך אין להם בפני מי לספר ולשיח עמו את כל אשר עם לבבם, הם הולכים מלאים ייסורים ודאגות, וכשבא אדם עם פנים שוחקות יכול להחיות אותם ממש.
ולהחיות אדם אינו דבר ריק, כי הוא דבר גדול מאוד. כמו שמובא בגמרא (תענית כב(: מהני תרי בדחי שזכו למה שזכו, על ידי זה שהיו משמחים בני אדם. הרי רואים מדברי רבנו שהוא דבר גדול מאוד להאזין לדברי הזולת, למכאוביו ולצרכיו.
כן מובא בדברי רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א' סימן ק"ו) על הפסוק (תהילים מ"א) "אשרי משכיל אל דל" אשרי האדם שמכניס שכל בדל, וכן מובא בדברי רבנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפד) בזה שמחזקים את אחרים יוצא גם לו טובה, עיין שם.
(אשר בנחל, כרך קנה, מכתב ב' תשלד, שנת תשס"ו)
שיט – האם יש סגולה לזיכרון?
על זה כדאי לעיין בספר המידות אות זכירה, ולקיים את כל מה שנאמר שם בתמימות ובפשיטות.
(אשר בנחל, כרך קנה, מכתב ב' תשלד, שנת תשס"ו)
שכ – האם מותר ששני אחים ינשאו לשתי אחיות?
מה אומר לך! אודות להתחתן שני אחים לשתי אחיות, מובא בצוואת רבנו החסיד, וזו לשונו:
"לא ישאו שני אחים לשתי אחיות", עיין שם. אך בשאלות ותשובות 'נודע ביהודה ' (אבן העזר, סימן עט), כתב בפרוש, "שאין מה לחשוש על הצוואה כלל, כי זה שייך רק לזרעו, ומותר לקחת ולהתחתן שני אחים לשתי אחיות", עיין שם.
ובשאלות ותשובות 'דברי חיים' (אבן העזר, סימן ח') מביא, שרק בדבר אחד העולם מקפידים בצוואת רבי יהודה החסיד, שלא יהיה שם האישה כשם חמותה, ושאר דברים שבצוואה נאמר, רק לזרעו, עיין שם.
הרי שלך לפניך, שאין שום חשש כלל בדבר. על כן לדעתי, מאחר שאתם כל כך קשורים יחד ברוח ובנפש חפצה, סימן שזה זיווג מן השמיים, ותראו להתחתן בסימן טוב ובמזל טוב בקרוב מאוד.
(אשר בנחל, כרך לד, מכתב ה' תרח, שנת תדש"ם)