שמא – בני יצא לתרבות רעה ואני אוכל את הלב שלי על כך – כיצד אוכל להתחזק?
אודות בנך שיצא לתרבות רעה וכו', ואתה אוכל את הלב וכו', מה אדבר ומה אשיח לפניך וכו', איך יכולים לנחם אדם כזה, ואיך יכולים לחזק ולשמח בר ישראל, שרואה את בנו בועט בכל הקדוש לעם ישראל וכו'?!
אך דבר זה ההכרח לך לומר לך, כי כבר היו גדולי עולם, מלאכי אש, שארע להם דבר כזה.
לך נא וראה מה שכתב בפרי עץ חיים (שער העמידה):
"שמעתי שמורי, הרב משה אלשיך, ביקש ממורי על אודות בנו, להחזירו בתשובה" וכו'. וכן ידוע על בנו של הבאר מים חיים, ועל בנו של בעל התניא וכו', ועל בנו של רבי ישראל מריז'ין וכו', ויש עוד הרבה כהנה וכהנה.
ואם זה אינו נחמה כלל וכו', עם כל זאת בנקל לקבל זאת, כשיודעים, שגם אצל גדולים כאלו דבר זה.
ולכן אתה צריך להחיות את עצמך עם דברי רבנו, ובפרטיות עם הגילוי שגילה (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן רפב), שצריכים לחפש ולבקש בעצמו נקודות טובות, ולדון עצמו לכף זכות, כי אין זו עצה להמשיך על עצמו אחר העצבות והדיכאון, שזה רק הורס את האדם לגמרי, ומאומה אין זה מביא, רק להרוס את הבריאות.
(אשר בנחל, כרך לו, מכתב ה' תפב, שנת תדש"ם)
שמב – הרבה אנשים ועמותות מבקשים ממני כסף לצדקה לאיזו מטרת צדקה הכי טוב לתת?
הנה ידוע, שצדקה הוא שם כולל, כי יש הרבה צדקות, כמובא באריכות בשולחן ערוך (הלכות צדקה), ויש בזה סוגיות שלמות ועמוקות מהי צדקה, ואיך נותנים צדקה.
וראוי לך ללמוד שם הרבה, מלבד עוד הרבה הלכות, שאתה צריך לדעת. אבל גם בעניין רבנו יש המון חלקי צדקה, כי כל פרט ופרט מעסקי רבנו צריך להיבנות על ידי צדקה, כגון:
תלמוד תורה, ישיבה, בית התבשיל, וצורכי לינה, כולל אברכים וכו', דירות בתי כנסת ובתי מדרשות וכו', וכל פרט פרט מצדקה זו, אם זה בעבור רבנו, זה עולה על הכול, כידוע למי שיודע גדולת רבנו.
ובוודאי כל פרט מכל הצדקות הנזכרות לעיל, הוא טוב ויפה מאוד מאוד, אבל העולה על כל הצדקות – הן מכל הצדקות המובאות בשולחן ערוך, והן מכל הצדקות השייכות לכל פרט ופרט מעסקי רבנו כנ"ל, הוא רק עסק הדפסת והפצת ספריו הקדושים, אשר זה עולה על הכול. עד שאין לשום בריה מושג, מה זה ועל מה זה הצדקה להדפסת והפצת ספרי רבנו, תהיה יותר מצדקה שמובאת בשולחן ערוך.
והתירוץ הוא פשוט: כי אור רבנו גנוז בספריו הקדושים, אשר שם פניו, שכלו וחוכמתו, ואי אפשר בשום אופן שבעולם לקבל ממנו, רק על ידי שקידה רבה בספריו הקדושים, ובלי ספריו הקדושים לא יודעים שיש רבי כזה בעולם.
מכל שכן וכל שכן מה שנמצא בדור הזה כל מיני ירודים ונפולים ומושלכים בתאוותיהן הרעות, רחמנא ליצלן, אשר רק רבנו מצילן, הם יבינו מעט מזעיר מה ולמה צדקה על הדפסה כל כך גדולה.
כי הלא עני סתם שאין לו מה לאכול, או אין לו מה ללבוש, אשר בוודאי אנו מחויבים ליתן לו, כמבואר בהלכות צדקה, וכן לתלמוד תורה, ולישיבה, ולכולל וכו', וצדקה זו מבין כל אחד ואחד. כי מחויבים לתן לעני, ובזה יש לכל אחד השגה ותפיסה. אך שבעוונותינו הרבים, מסתובבים נפשות ישראל לאלפים ורבבות, מלאים זוהמת תאוות ניאוף, ונכשלים בכל מיני חטאים ועוונות ופשעים וכו', עד שנפלו בעיניהם אל יאוש גמור.
ויש הרבה שהולכים עם מחשבות של לאבד עצמם לדעת, לקחת מעצמם את החיים, להרוג את עצמם.
כמו שאתה הולך ומסתובב במחשבות, וכמו כן יש עוד אלפים ורבבות נפשות כמוך, שמבחוץ אתה נראה כאיש נורמלי, בעל בית חשוב, שיש לו חנות, אבל מה שבפנימיות נפשך נעשה, זה לא יודע רק ה' יתברך והצדיק.
ועכשיו, כשנותנים לאדם כזה איזה ספר, ומוצא שם התחזקות וסיפוק רב לחיות, והוא חוזר ממחשבתו הרעה. ולא די שחוזר בו, אלא גם חוזר בתשובה אמתית, ומתחיל להתמיד בתורה הקדושה, עד שזוכה לסיים מקרא, משנה גמרא, מדרש וכו' וכל החיים שלו משתנים לגמרי לגמרי, מההיפוך אל ההיפוך, כידוע ליודעים מזה, וגם אתה ביניהם.
(אשר בנחל, כרך לג, מכתב ה' דש, שנת תשמ"ג)
שמג – האם אדם שיש לו עסק עם הרבים ומבזים אותו ברבים צריך לשמוע את בזיונו לשתוק ולדום?
העיקר אל תיקח אל הלב כל מה שעובר עליך, ראה לישון בכל לילה, ותשמור מאוד על השנה, כי נעשה האדם עצבני אם אינו ישן מספיק, והשנה מוכרחת כדי לחזק את עצביו.
ועל כולם – אל תסגף עצמך באכילה, רק תאכל כפי שובעך. עיקר הסיגוף צריך להיות בדיבור – לא לדבר כל העולה על רוחך, ואפילו שמחרפים ומבזים אותך, אתה תשתוק. ואם תאכל להראות את זה, אז אתה בעל מדרגה.
רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן י'): "אדם, אחר כל התעניות והסיגופים, הוא רק שק מלא חורים. סתם סיגפת את הגוף, ומאומה אין בידך.
בא ונראה כשאחד מבזה אותך, אם אתה תוכל לעצור את פיך ולא תענה לו, זו המדרגה הכי עליונה.
על פי רוב רואים בני אדם, אם אחד מציק להם, הם מחזירים לו מנה אחת אפיים.
ובוודאי יש הפרש בין יחיד ובין מי שיש לו עסק עם רבים, יחיד צריך לדום ולשתוק, כי זה רק סובב רק עליו. אבל מי שיש לו עסק עם רבים, הוא צריך למחות, כדי שלא יהיה חילול ה'. כי אלו שעוסקים בצורכי ציבור, הם צריכים לעמוד חזק על נקודתם, ולא להישבר משום דבר ומשום בריה שבעולם, וכשצריך לענות – יענו.
(אשר בנחל, כרך לג, מכתב ה' שכא, שנת תשמ"ג)
שדמ – אני צריך סגולה כדי שאשתי תזכה ללדת?
היה מאוד מאוד רצוי אם אפשר, שתקנה לאשתך ה"א של כסף, אשר רבנו אמר, שמסוגל להולדה, וגם תלמד עמה ב'סיפורי מעשיות' כסדרן, ואם אפשר שאשתך תישא אצלה תמיד חתיכת עץ מקבר הצדיק – מה טוב ומה נעים. פה אני שולח לך עץ מעל קבר יהושע בן נון, שמאוד מסוגל להולדה.
וכן ראה שאשתך תדליק שני נרות משמן זית, היינו מלבד הנרות שהיא מדליקה, שיהיו שני נרות משמן זית דיקא.
וה' יתברך יעזור לכם, שתפקדו בפקודת ישועה. העיקר שתהיו שמחים, ותראה לשמח את אשתך, ותלד בנים זכרים.
(אשר בנחל, כרך לג, מכתב ה' שכו, שנת תשמ"ג)
שמה – אני עומד להישפט על מעשי ועלול לקבל מספר שנים בכלא- מה עלי לעשות כדי להינצל מעונש קשה זה?
את מכתבך בצרוף הפדיון נפש – לנכון קיבלתי.
עליך לדעת, כי אתה נמצא במצב מסוכן מאוד מאוד, אך גדול אדוננו ורב להושיע, ואין שום ייאוש בעולם כלל.
לדעתי, יען שאתה נמצא כעת בעיר הקודש צפת יצ"ו, לך לטבול תיכף ומיד במקווה של האר"י, ותתוודה במים, ותתחרט מאוד מאוד על מעשיך.
אחר כך תרד אל ציון מצבת התנא רבי פנחס בן יאיר, ותאמר שם את כל ספר התהילים, וה' יתברך יוציא לאור משפטיך, ותינצל מעונש קשה, כי רבי פנחס בן יאיר ממונה על פדיון שבויים.
אני יודע שזה דבר קשה לשבת שם משך כשעתיים או יותר, ולומר כל ספר תהילים, אבל תאמין לי, שיותר קשה לשבת שנתיים או יותר במאסר, חס ושלום.
על כן ראה לציית, ותקיים את בקשתי, וה' יתברך ימשיך עליך רוח דקדושה ממרום, ותשוב בתשובה אמתית.
(אשר בנחל, כרך לג, מכתב ה' שכז, שנת תשמ"ג)
שמו – מדוע הרב לא צירף הסכמות לספרים שכתב כמו שנוהגים הרבה מחברי ספרים?
אודות הסכמות וכו', דע לך, שפעם שאלו כמה מהמתנגדים את מוהרנ"ת. למה לא לקח הסכמה על ספר, ליקוטי הלכות' שלו? כי בחייו נדפס כרך קטן ליקוטי הלכות, אורח חיים, חלק א' ענה ואמר: "לי יש הסכמה מרבנו, ויותר מזה אני כבר לא צריך".
כי באמת כשהתחיל לחדש, הראה את חידושיו לרבנו ונהנה מזה, ולכן לא רצה מוהרנ"ת לקחת הסכמה מאף אחד.
וכן לגבי, כל הספרים שהדפסתי, זה רק ליקוטים בסדר נכון מכל ספרי רבנו ומוהרנ"ת, ומה שייך לבקש על זה הסכמות? זה דבר אחד.
דבר שני, ידועה אמרת הרב הקדוש מסאטמער זי"ע, שאמר: "היום הרבנים המסכימים, הם בעצמם צריכים הסכמה – אם הם ראויים לתת הסכמה".
דבר שלישי: לדעתי, אין בדור הזה רב אמתי ומנהיג עדה, שיבין מה קורה בין בני הנעורים וכו', אז מה שייך לקחת ממנו הסכמה?!
דבר רביעי שזה העיקר, יש לי אלפי אלפים ורבי רבבות הסכמות, שהם המון העם המחזקים ומחיים את עצמם עם הספרים. לכן, תהילה לאל, אני לא צריך להסכמות של אף אחד, החפץ – יחפוץ בספרים, והחדל – יחדל מהספרים.
(אשר בנחל, כרך לג, מכתב ה' שפה, שנת תדש"ם)
שמז – רצוני לזכות בפיס ולהתעשר – מה הרב ממליץ לי לעשות כדי להצליח בזה?
ואודות ששאלת וכו', כל העניין של גורלות ופיס, זהו משחק בעלמא, שמשחקים על בני אדם, כי אין צריכים לתת עצות לקדוש ברוך הוא איך להתעשר.
רבנו אומר: (עיין שיחות הר"ן, סימן רפד), "שהיצר הרע נותן עשירות לאדם אחד, כדי שהמון אנשים ירוצו לעשות אותו הדבר שאדם זה עשה ואינם מצליחים, היינו מעשיר אדם אחד, כדי שיתפוס במצודתו בלי סוף אנשים, ויגזול את זמנם, וכן לגבי הלוטו והפיס וכו', הכל דימיון אחד גדול.
אדם קונה לוטו ומסיים כל ספר תהילים שירוויח בזה וכו', ולבסוף מאומה אין בידו. בשמיים שוחקים ממנו – – קנית חתיכת נייר, וגמרת ספר תהילים, כדי שהנייר הזה יגיע למספר המוצלח?!
היית יכול לגמור את התהילים, ולבקשו יתברך למי שהעושר בידו, שיתן לך פרנסה בשפע ברווח ובנקל, כי הרבה שלוחים לו למקום.
לכן כל הלוטו והגורלות והפיס למיניהם, זה רק אחיזת עיניים, והבריות מתפתות לבזבז ממון הרבה וכוחות ומאמצים לשווא, ולכן במקום להתעסק בזה ולבטוח בנייר שיעשיר אותך, יותר טוב לבקש ממנו רחמים שיצליח…
ואם תהיה חזק בתפילה אליו יתברך, תראה פלאי פלאים שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא בפרנסה.
(אשר בנחל, כרך לג, מכתב ה', שנת תשמ"ג)
שמח – מי נקרא מפורסם של שקר?
אודות שאלתך – מי זה מפורסם של שקר?! עליך לברוח משאלות וספקות כאלו. כי מה לנו להיכנס בדברים אלו כי האדם מחמת קנאה ושנאה, יקרא את כל אחד מפורסם של שקר, את מי שאינו נראה בענייו. על כן אשרי מי שבורח משאלות כאלו.
אך באמת הפרוש הפשוט הוא – מי שיש תחת ידו נפשות ישראל, ומושל עליהם מאיזו בחינה שרק תהיה, ואינו מגלה להם את אמיתת מציאותו יתברך ותורתו יתברך, ואינו מחזירם בתשובה, הוא מפורסם של שקר.
דבר זה יכול להיות גם בברסלב, מי שאינו מגלה את עצות רבנו בתמימות ובפשיטות כמות שהן, אזי להוי ידוע, שהוא מפורסם של שקר.
(אשר בנחל, כרך מה, מכתב ח' קלג, שנת תשמ"ו)
שמט – אני צריך רפואה לעיני – מה עלי לעשות?
מה שאתה צריך עצות בשביל רפואה על העיניים, היה ראוי לך ללמוד בספר המידות, אות ראייה, ולקיים כל הנאמר שם, ובוודאי תומשך עליך רפואה שלמה מן השמיים,
אחת מהעצות שמובאות שם היא: אמירת תיקון חצות, שמסוגל לחלושי הראות. על כן אם אפשר לך לומר בכל לילה תיקון חצות – מה טוב ומה נעים, שאז בוודאי תזכה לרפואה שלמה על העיניים.
גם טוב מאוד, שתקדש בשבת קודש על היין, ותסתכל בתוך היין, וזה ימשיך לך רפואה שלמה על העיניים.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תרפו, שנת תשמ"ו)
שנ – האם בחור אשכנזי יכול לקחת ספרדיה?
אודות שאלתך בעניין – אם בחור אשכנזי יכול לקחת ספרדיה. לדעתי השאלה היא טיפשות, כי בני אב אחד כולנו, ולפי דעתי הנשים הספרדיות הן מאוד טובות.
(אשר בנחל, כרך מו, מכתב ח' רכט, שנת תשמ"ו)