שסא – אני מעוברת וברצוני להפיל את העובר כי קשה לנו לגדל אותו?
אודות ששאלתם… הלא זהו דבר חמור מאוד. הפלה זהו רצח, תתארו לעצמכם, שיש לכם בן או בת, ואתם לוקחים סכין ורוצחים אותם, היש רצח גדול מזה?! היש עוון חמור מזה?! אסור לרצוח אפילו גוי, ומכל שכן יהודי, ומכל שכן וכל שכן לרצוח את ילדיו, מי מלאו לבו לעשות כזאת?!
צריכים להישמר מאוד בדבר זה, ומי יודע, אם העובר הזה לא יהיה צדיק גדול או צדקנית גדולה ?!
יש לי סיפור מזעזע, כשאימי הייתה מעוברת עמי. בסוף חודשי הריונה יצאה לרחוב, והתעלפה מרוב חולשה. כי הייתה אז עניות גדולה בבית, עד כדי פת לחם), והובהלה תיכף ומיד לבית החולים, והרופא קבע, שאין סיכוי לחיי העובר, ויש לבצע וכו'.
אמי לא הסכימה לעשות דבר, חס ושלום, וברחה מבית החולים בתחבולה וכו', וברוך הוא וברוך שמו – נולדתי…
ולכן נא ונא אל תעשו מעשה כזה, חס ושלום. ואם יקשה עליכם לגדלו, ישנן משפחות אומנות, שתהיינה מוכנות לגדלו. יהודים מצווים ב'לא תרצח', ואנו רחמנים בני רחמנים, ובוודאי לא נרים יד על ילדנו.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' שלא, שנת תשמ"ו)
שסב – אני מגמגם האם יש לזה פתרון?
אודות הגמגום שאתה מגמגם בלשונך. לדעתי, זה בא רק מעצבים, כי בוודאי היה לך איזה מתח ממישהו, וזה גרם לך הגמגום בלשון.
עליך לדעת, כי מגמגום יכולים לצאת, והכול תלוי כפי ההרגל שהאדם מרגיל את עצמו. אם נזהר לשמור מה שהוא מדבר, ייצא מזה.
על כן אל תיפול בדעתך מפני הגמגום, ואם תיקח את עצמך בידיך, תזכה לצאת מזה…
עליך לדעת, כי אף אחד אינו רודף אחריך בשעת הלימוד. על כן ראה ללמוד לאט, וכן תרגיל את עצמך לדבר עמו יתברך, אשר הדיבור עמו יתברך עוזר למגמגם בלשונו, שיזכה לצאת מהרגלו הרע הזה.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' תלד, שנת תשמ"ו)
שסג – האם יש עניין בפורים להשתכר?
אודות שאלתך בפורים האם יש עניין להשתכר" כן הוא מרבנו. שהשכרות בפורים הוא תיקון הברית, כי ההקאה היא בסוד "חיל בלע ויקיאהו".
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' תנז, שנת תשמ"ו)
שסד – מהי הנוסח המדויק בברכת המזון?
אודות שאלתך בנוסח ברכת המזון, מנהגנו שהוא מנהג אנשי שלומנו היקרים לומר "הזן ברחמיו את הכול", והנוסחה הזו אומרים בכל ערי רוסיה, ומשם התפשט בין אנשי שלומנו.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' תנז, שנת תשמ"ו)
שסה – מהו הנוסח המדויק בחתימת הברכה של "ישתבח"?
אודות שאלתך, שב"ישתבח", אין אנו חותמים את הברכה עם תיבת "אל" חי העולמים, רק מדלגים את זה. ואומרים "חי העולמים" בלבד.
זו נוסחת רבנו, שאמר פעם לאנשי שלומנו בזו הלשון:
"אני איני מתערב עם נוסחאות התפילה, אבל לדעתי, אין צריכים לומר תיבת "אל" שב"ישתבח", כי ברכת "ישתבח" היא הסיום של ברכת "ברוך שאמר". וכמו שבתחילת הברכה אין חותמים בתיבת "אל", כך אין חותמים את ברכת "ישתבח" בתיבת "אל".
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' תנז, שנת תשמ"ו)
שסו – האם יש היתר לרקוד בשבת כפי מנהג החסידים?
אודות לרקוד בשבת, כבר נהגו כל החסידים מימות הבעל שם טוב הקדוש זי"ע לרקוד בשבת וביום טוב, ויש על מי לסמוך.
ואין שום חשש כלל. וכבר האריך הגאון בעל "מנחת אלעזר" בתשובותיו, והעלה להלכה שמותר לרקוד בשבת.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' תנז, שנת תשמ"ו)
שסז – בזמן שמתבודדים על מה לבקש ראשון ועל מה לבקש שני?
אודות שאלתך… על מה צריך לבקש קודם, הדבר הראשון שאדם צריך לבקש – שיהיה תמיד שמח, ולבקש כל כך הרבה על שמחה, ולא לעזוב את הקדוש ברוך הוא, עד שיהיה באמת שמח.
כי השמחה היא הגאולה, והיא הברכה, והיא ההצלחה של האדם. לכן הדבר הראשון שצריך לבקש זה שמחה.
אחר כך צריך לבקש על בריאות, פרנסה, שלום בית, וכן על הילדים צריכים כל כך הרבה לבקש בלי הפוגה. כי על ילדים צריכים לשפוך דמעות בכל יום אל הקדוש ברוך הוא, שיהיו לנו ילדים טובים וממושמעים, והבן למעשה.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' תעא, שנת תשמ"ו)
שסח – אנו נשואים ואין לנו פרי בטן, מה עלינו לקבל כדי לזכות לילדים?
אודות… העיקר ראו לכבד ולייקר איש את זולתו ולעזור זה לזה. אשר זה היסוד הכי גדול בחיי הנישואין.
ויעזרכם הקדוש ברוך הוא עם פרי בטן, ותראו הרבה נחת, רק תתחזקו יחד להיות לעזר אחד לשני, אשר זה היסוד, ולדון אחד את השני לכף זכות, ולראות את הטוב זה אצל זה.
ראה לקבל על עצמך ללמוד בכל יום חומש ורש"י עם התרגום חוק ולא יעבור, כדי שתזכה לסיים בכל שבוע שניים מקרא ואחד תרגום עם פרוש רש"י, ואני מבטיחך בבן זכר.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' תעה, שנת תשמ"ו)
שסט – אני מודאגת מאוד שאיני בהיריון- מה עלי לעשות?
אל תדאגי הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתיכנסי בהיריון ותלדי בקלות. תשתדלי מאוד לטבול במקווה שלנו שזו סגולה להולדה בטוחה, גם תלכי עם קמע, והקדוש ברוך הוא ימלא את משאלות לבך לטובה.
(אשר בנחל, כרך קנג, מכתב ב' שנה, שנת תשס"ו)
שע – חליתי במחלה ואני רוצה סגולה לאריכות ימים טובים ובריאים
מאוד מאוד הזדעזתי לשמוע שאתה לא מרגיש טוב וכו', הנני מתפלל עליך שישלח לך הקדוש ברוך הוא, רפואה שלמה מן השמים, ברמ"ח איבריך ושס"ה גידיך ובכל טיפי דמיך.
אסור להתייאש מרפואה, כי כל זמן שאדם חי יש לו תקווה לתקן את הכול, ויש עניין שיתהפך הכול לטובה.
שמעתי מגאון אחד שחלה במחלה וכו', ובא אל הגאון הסטייפלער זי"ע, ושפך את לבו על מר נפשו שחלה במחלה הידועה וכו', והוא עדיין צעיר, ובא להתייעץ כדת מה לעשות.
וענה לו הגאון הסטייפלער בזו הלשון:
"הנה אנו אומרים בכל יום בבקר את הברייתא (שבת קכז.) 'אלו דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא… וביקור חולים והכנסת כלה ולוויית המת'.
לכאורה, למה הכניסו חכמנו הקדושים בין מצוות 'ביקור חולים' לבין 'הלוויית המת' מצוות 'הכנסת כלה'? אלא פה חכמנו הקדושים מגלים לנו סגולה לחולה שחלה שיאריך ימים, שיתעסק במצוות הכנסת כלה, ולכן בין ביקור חולים לבין הלווית המת הכניסו מצוות הכנסת כלה בצנעה.
הקדוש ברוך הוא נתן לו עוד עשרים שנה, אף שהרופאים ייאשו אותו. לכן עצתי גם אתה תכניס את עצמך במצווה הקדושה הזו, שאף אחד לא ידע, והקדוש ברוך הוא יתן לך אריכות ימים ושנים טובות ובריאות.
(אשר בנחל, כרך קנג, מכתב ב' רסא, שנת תשס"ו)