תכא – חג הפסח קרב ובא במה כדאי להתמקד בחג הזה?
במה ששאלת במה להתמקד בפסח? העיקר הוא השמחה, לשמוח עם המצוות ובפרט עם אכילת מצה שאנחנו זוכים לקיים את רצונו יתברך, ולא אוכלים חמץ רק מצה.
צריכים לשמוח מאוד מאוד וכן להיזהר מחימוץ המוח, לא לשאול קושיות על הקדוש ברוך הוא. ועל כולם אם אתה רוצה להרגיש טעם פסח אמיתי, תעיין בהגדה של פסח עם פרוש "אור זרוע" ושם תמצא מרגוע לנפשך.
(אשר בנחל, כרך קסא, מכתב ד' תו, ניסן שנת תשס"ז)
תכב – האם הרב הורה שאסור לספרדים לאכול אורז בפסח?
פלא על גבי פלא שבשביל חומרות יתרות אתה צריך לשבור את הבית שלך וכו'. לכן לדעתי, תיכף ומיד לך לפייס את אשתך ותגיד לה שאני אמרתי שתחזור מה שיותר מהר.
אתם יודעים את דעתי, שאני מקפיד לא להחליף מנהגים ולא להחליף נוסחאות כל אחד ילך כפי הנוסח שלו וכפי המנהג שלו.
אני רק ביקשתי את אנ"ש שהיות שלא אוכלים כל יום אורז שלוש פעמים ביום עד שיוצא מהאף וכו' ויכול לעבור שבוע או שבועיים או אפילו חודש שלא אוכלם אורז או קטניות, זה מה שאמרתי אבל לא אסרתי לספרדים שיאכלו קטניות, כי כל אחד צריך ללכת כפי המנהג.
לכן לא הבנת אותי טוב ובשביל זה עשית ריב עם אשתך וחבל מאוד. לכן אני מאוד מאוד מבקש שתפייס את אשתך ותגיד לה בשמי שתחזור ותבקש סליחה.
הקדוש ברוך הוא יעזור שיתן לך שכל לדעת איך להתנהג עם האישה כי על זה צריכים להיות חכם כמו שלמה המלך.
(אשר בנחל, כרך קסא, מכתב ד' תמח, ניסן שנת תשס"ז)
תכג – אני עושה טיפולי פוריות ומבקשת שהרב יחזק אותי
אני מאוד שמח שאת לוקחת את הטיפולים. אני מאוד מקווה לקדוש ברוך הוא שהכול יסתדר על הצד הכי טוב.
יש פתגם מרבנו:" הקדוש ברוך הוא כל כך גדול שיכול לעזור גם דרך רופא", היינו כי כולם שלוחי המקום ברוך הוא.
לכן תראי להתחזק והקדוש ברוך הוא יעזור לך שנשמע ונתבשר בשורות טובות.
(אשר בנחל, כרך קסא, מכתב ד' תצו, ניסן שנת תשס"ז)
תכד – האם יש סגולה כדי לזכות בתאומים?
רב אמי ורב אסי שניהם היו חברים ולמדו באהבה גדולה עזרו אחד לשני כל השנים. היה עץ יפה מעל הקבר של רב אמי ורב אסי כי הם קבורים אחד על יד השני. הם היו חברים בחייהם וגם במותם לא נפרדו.
היות שרבנו אמר שסגולה לאישה שצריכה להיפקד שתמיד יהיו אצלה עץ שעל קבר הצדיק ומגנט.
בכל פעם שהייתי בא אל הקבר של רב אמי ורב אסי הייתי חותך ענף או שני ענפים ולוקח את זה עמי, וכשבאה אישה שבקשה ילדים הייתי נותן לה מגנט וחתיכת עץ שהורדתי מעל קבר רב אמי ורב אסי, ופלא על גבי פלא הרבה נשים נפקדו עם תאומים.
לצערי הרב, לפני שנה אחרי שלא הייתי כבר כמה שנים שם, אני רואה שחתכו לגמרי את העץ מעל קבריהם של רב אמי ורב אסי. חבל מאוד מאוד, על כל פנים בחצר הקדושה הזאת מונח רבי יוחנן בן זכאי וחמישה תלמידיו, רב אמי ורב אסי שני חברים טובים למדו תורה אחד עם השני הרמב"ם ואבא שלו והשל"ה הקדוש, איזו חצר קדושה.
(אשר בנחל, כרך קסא, מכתב ד' רפה, אדר שנת תשס"ז)
תכה – במה נזכה אשתי ואני להיפקד בזרע של קיימא?
ראו להדליק ארבע נרות של חלב לכבוד שבת קודש, ולהוסיף שני נרות של שמן זית, ולבקש אז על ילדים. כי התפילה שמתפללים בעת הדלקת נרות זו זכות מאוד גדולה.
אם תזכו להשתתף בהדפסת קונטרס 'נרות שבת' אין למעלה מזה.
נא ונא לשמור על טהרת המשפחה.
תשתדלו מאוד להחליף את המיטות לחדשות, והקדוש ברוך ההוא יעזור לכם שתפקדו בזרע של קיימא.
(אשר בנחל, כרך קסב, מכתב ד תר, אייר שנת תשס"ז)
תכו – קשה לי להיות בשמחה, אני לוקח כל דבר ללב – מה עושים?
הכלל הראשון הוא שאסור לקחת שום דבר אל הלב וכו', אף שזה קל להגיד אבל קשה מאוד מאוד לקיים ובפרט שעל כולנו עובר מה שעובר.
לכן ראה לשמח את עצמך ביתר שאת וביתר עוז ותעשה כל מיני פעולות שבעולם תמיד ללכת עם פנים שוחקות אשר רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קנג) "אם אדם הולך בפנים שוחקות נראים בו אור פני הצדיק".
שוב פעם זה לא קל להיות בשמחה כי על כל אחד עובר משברים וגלים זה בכה וזה בכה וכו' הצד השווה שבהם שאין אדם בזה העולם נקי מכל הדאגות והצרות.
הייתי מייעץ לך ללמוד בכל יום שו"ת 'אשר בנחל' ושם תמצא מרגוע לנפשך.
ועל כולם ראה ללמוד כסדרן בסדרת ספרי 'אוצר הקונטרסים' וזה יחדיר בך חיות נפלא אשרי מי שחזק בזה ואז טוב לו כל הימים.
הדבק את עצמך בו יתברך ותדע שהקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט ודבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון.
הקדוש ברוך הוא ישפיע עליך ברכה והצלחה מכל העולמות ותבשר לי בקרוב בשורות טובות.
(אשר בנחל, כרך קסג, מכתב ד תתעז, סיוון שנת תשס"ז)
תכז – האם מותר להפסיק באמצע אמירת תיקון הכללי ?
בתיקון הכללי לא מפסיקים בשום פנים ואופן. יהיה מה שיהיה ויהיה איך שיהיה. כי עיקר התיקון לומר את כל העשרה מזמורי התהילים בפעם אחד ולא להפסיק באמצע.
(אשר בנחל, כרך קסג, מכתב ד תתקעה, תמוז שנת תשס"ז)
תכח – כיצד יודעים אם יש לאדם אמונה?
אם אדם היה שמח, והיה מאמין שהקדוש ברוך הוא פה תמיד, היה מדבר אל הקדוש ברוך הוא. תאמינו לי שכל דיבור ודיבור שמדברים אל הקדוש ברוך הוא נשמע ונתקבל, ועושה רעש גדול בשמיים.
לכן צריכים להכריח את עצמו להיות בשמחה. השמחה בונה את האמונה, האמונה מתגלית על ידי תפילה.
אם רוצים לדעת אם יש אמונה או אם אין אמונה צריכים לראות האם דיברתי היום עם הקדוש ברוך הוא? האם שפכתי את לבי אל הקדוש ברוך הוא? האם סיפרתי את הצרות שלי לקדוש ברוך הוא?
אך אחד לא אומר שאין לי צרות, אף אחד לא אומר לי שהצרות יומתקו. אני יודע טוב טוב מה עובר עלי. אבל לכל הפחות אני יודע שיש לי כתובת אל מי לפנות. אני בא אל הקדוש ברוך הוא. מספר לקדוש ברוך הוא את כל הלב שלי, את כל מה שעובר עלי, אני שופך את כל לבי רק אליו יתברך, ואז כשאדם חזק בזה הוא נגאל מכל צרותיו.
(אשר בנחל, כרך קסג, מכתב ד תתקיג, סיוון שנת תשס"ז)
תכט – באיזה מסכת טוב שיבחר האדם ללמוד בו תמיד?
בעניין שאלתך איזה מסכת טוב שיבחר האדם ללמוד בו תמיד?
לדעתי, כדאי ללמוד בכל יום "דף היומי" שזה מקשר את האדם אל הדף, והדף אל היום. ונעשה אצל האדם חוק ולא יעבור כמו שהקדוש ברוך הוא נותן את היום, כך הוא לומד או גורס את "הדף היומי" בגמרא והוא חידוש נפלא.
מלבד זאת טוב לקחת מסכת ולחזור עליה מאה פעמים ואחד, וכשסיימו יקח מסכת אחרת. לדעתי, כדאי להתחיל עם מסכת 'תענית' והוא דבר גדול מאוד. כי האדם צריך להתענות וכו', עדיף שילמד ויגרוס מסכת 'תענית פעמים ואחד. ואם הוא יכול לצרף אליה גם את הירושלמי ואת התוספתא אין למעלה מזה.
(אשר בנחל, כרך קסג, מכתב ה יא, תמוז שנת תשס"ז)
תל – מה עדיף ללמוד זוהר או תיקוני הזוהר?
בעניין שאלתך מה עדיף ללמוד זוהר או תיקוני הזוהר? שניהם כאחד טובים. בזוהר היום יש פרושים שיכולים להבין בקלות, פחות או יותר, ואת תיקוני הזוהר אפילו עם כל הפרושים עדיין הוא ספר קשה מאוד להבינם על פי פשוטן של דברים.
כי הקשר מקטע לקטע מאוד מאוד מסובך, וצריכים הרבה הקדמות כדי להבין את הקשר. לכן כדאי לגרוס בכל יום חמישה דפים מתיקוני הזוהר לסגולה, ויגרוס בכל יום כסדרן, וכשיסיים יתחיל עוד פעם. את ספר הזוהר כדאי ללמוד כסדרן, לאט לאט, עד שיזכה לסיים את כל ספרי הזוהר.
(אשר בנחל, כרך קסג, מכתב ה יא, תמוז שנת תשס"ז)