תעא. מה צריך לנהוג כשנכנסים לבית חדש?
בעניין מה שכתב רבנו (ספר המידות אות בית חלק ב' סימן ח) סגולה כשנכנס לבית חדש לגור, יכניס שם חרב וסכין ושאר כלי זין וכו', מכניסים סכין לפני שנכנסים לגור.
וכן בעניין מה שכתב (שם חלק א' סימן יג) מי שרוצה להיכנס בבית לדור בתוכו, יאמר תורה כולה ואחר כך ייכנס לדור בתוכו, אנשי שלומנו נוהגים בעת שעשו סעודת חנוכת הבית לחלק בין כל המסובים שכל אחד יקרא פרשה או שתי פרשיות, וכך גמרו את כל התורה כולה.
לכן אתה יכול לקחת את התלמידים שלך שכל אחד יקרא שם שתי פרשיות. וכך יגמרו את התורה כולה.
העיקר תראה שביתך יהיה בית ועד לחכמים, מדי פעם תזמין את כל התלמידים שלך שם, ותדבר איתם מדברי יראת שמיים, באופן שיתקדש הד 'אמות שלך עם דיבורי תורה ואמונה.
(אשר בנחל חלק קצב, מכתב רסט, שנת תשע).
תעב. כיצד אוכל להיות בשמחה ואף לתרום משמחתי לזולת?
אף שאני יודע שזה מאוד מאוד קשה לך להיות בשמחה, כי עובר עלייך הרבה משברים וגלים, עם כל זאת דעי לך שכל העתיד שלך להצליח בחיים חיותך תלויה במידת השמחה.
לכן תכריחי את עצמך להיות בשמחה, ותמיד תדברי משמחה, על ידי זה תהיי באמת בשמחה. תצאי מקטנות הדעת שלך ושלא יהיה לך שום חלישות הדעת משום אישה.
כי כך אמר התנא הקדוש (אבות פרק ו') "ואל תתאווה לשולחנם של שרים, שולחנך גדול משלהם וכתרך גדול מכתרם".
תמיד תדעי לך שיש לך נקודה מה שאין באחרת, ולכן למה את צריכה לקנא בזולת? את צריכה תמיד להחזיק שאת הכי מאושרת והכי מוצלחת והכי יפה וכו', וכך תוכלי תמיד להיות בשמחה ולתרום מהשמחה שלך לזולת.
(אשר בנחל ,כרך קצג, מכתב רפ, שנת תש"ע)
תעג. מיהו מנהיג אמיתי?
מנהיג אמיתי צריך להיות זה, שכל כולו הוא רק בתורה וכל היום מדבר מתורה ודבוק בו יתברך בדבקות אמות ואינו רוצה שום דבר רק לגלות ולפרסם את אמיתת מציאותו יתברך, והולך לו בחייו רק לחזק ולעודד ולשמח את כל השבורים והרחוקים וכו',
אשר קשה מאוד למצוא מנהיגים כאלו…
(אשר בנחל חלק קצב, מכתב שכב, שנת תשע)
תעד. מה דעתו של הצדיק על מסיבות פורים בבתים פרטיים?
הנה שמעתי שבמוצאי שבת הבא (ליל פורים) כל אחד רוצה לעשות בביתו מסיבת פורים, משתה יין, ריקודים וכו', ולכן אני אוסר את דבר זה בתכלית האיסור, כי זה הראה בשנים הקדמוניות שזה הביא לידי קלות ראש, היו שם נשים וגברים יחד וכו', וזו עבירה חמורה מאוד.
אשר מי יודע אם לא אנשים חפים מפשע שלמו את המחיר, ולכן אני אוסר בתכלית האיסור שיעשו בבתים פרטיים כל מיני מסיבות.
(אשר בנחל חלק קצב, מכתב שמז, שנת תשע)
תעה. מה דעתו של הצדיק להקים להקת נשים שישירו?
אין אתה יכול לתאר ולשער את גודל השמחה שיש לי שנכנס בך רעיון כזה להקים להקה של נשים שהו ישירו ביניהן ובין עצמן ואין בזה שום שאלה בהלכה. כי אישה אסור לה לשיר לפני גברים, אבל ביניהן מותרות לשיר ולרקוד.
אדרבה, רבנו סיפר לנו (סיפורי מעשית מעשה ב') איך שבת המלך היה לה אחת עשרה בנות ותמיד שרו יחד, ובזה החזיקו מעמד,
לכן תמשיכי בעבודה הקדושה הזו, ולוואי שתהיה איזה להקה מאוד יפה שנזכה תמיד לשמח את נשות בנות ישראל.
(אשר בנחל, כרך קצב, מכתב שעח, שנת תשע)
תעו. יש לי רישיון נהיגה אך אין לי ביטחון עצמי לנסוע – מה לעשות?
ראי לחזק את עצמך בביטחון עצמי, ואל תפחדי משום דבר, מי שמקבל רישיון נהיגה הוא לא צריך לפחד.
אדרבה, צריכים לנסוע בזהירות ולא לעשות שום תאונות. ולבקש בכל פעם כשנוסעם על הדרך, ממנו יתברך:
"ריבונו של עולם תשמרני מכל מיני מזיקים ותאונות דרכים", ועל ידי זה אין ממה לפחד".
(אשר בנחל, כרך קצב, מכתב תסה, שנת תש"ע)
תעז. איך אפשר לדעת שהתקבלה תשובתי בשמיים?
אני מאוד מבקש אותך שתעשי כל מה שבידך רק להיות בשמחה, אשר זה יסוד גדול ביהדות, וסימן אם אישה חזרה בתשובה והתקבלה תשובתה בשמיים, אם היא תמיד שמחה ועליזה.
אבל אם עדיין ממורמרת ובדיכאון, סימן שעדיין לא חזרה בתשובה בשלמות ולא התקבלה תשובתה בשמיים.
לכן תמסרי את נפשך להיות בשמחה ואז תראי איך שכל החיים שלך ישתנו לגמרי לטובה.
(אשר בנחל, כרך קצד, מכתב תשעג, שנת תש"ע)
תעח. מה ביקש הצדיק מהבלניות של המקווה?
בעניין שלקחת על עצמך עול המקווה, בעזרתו יתברך, אשלם לך כל חודש משכןרת כפי שעוד נדבר כשאבוא ליבנאל בעוד שלושה שבועות בערך, ומלבד זאת גודל המצווה – אין לתאר ואין לשער כלל.
רק חזקי ואמצי מאוד מאוד, ובזמן הפנוי במקווה תאמרי תהילים להצלחת הנשים שטובלות, ושיהיה אצלן שלום בית, ושיולידו בנים ובנות בריאים ושלמים, ובזכות זה תתברכי בכל הברכות.
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב תקלו, סיוון תשנד)
תעט. מדוע צריך להיות מחובר לצדיק?
רבנו מזכיר את העניין של חיבור וקישור אל הצדיק. מה זה אומר? התשובה היא פשוטה, ילד קטן נולד מכניסים אותו בגן, הוא עדיין לא יודע צורת א' ב' וכו', וכן כיתת מכינה וכו', וכן כיתה א' וכו', למה הוא בכלל צריך להיכנס בגן או כיתת מכינה ביתה א' וכו'?
אלא התינוק שנכנס בגן עדיין לקרוא א' ב', מכניסים אותו בגן כדי שהמלמד ילמד אותו אותיות, מתי אני יודע שזה מלמד טוב?
כשהילד בא הבייתה בשמחה ואומר אבא אמא אני יכול לקרוא א' אני יכול לרשום א' אני יודע איך כותבים ב' וכו' וכן הלאה, זה סימן שזה מלמד מצויין, והוא יודע איך לשחק עם התינוק עד שמחדיר בו את האותיות א' ב', וכן הלאה, זה סימן שזה מלמד מצויין, והוא יודע איך לשחק עם התינוק עד שמחדיר בו את האותיות א' ב', וכן הלאה כשהילד מתחיל לקרוא בשטף את התפילה, אזי יודעים שהוא מלמד מצויין.
וכן כשגודל וכבר לומד חומש והוא יודע את החומר טוב מאוד, אז יודעים שזה מלמד טוב מאוד וכו'
כמו כן אתה צריך להבין הצדיק הוא מלמד, שמלמד את האנשים שלא יודעים בין ימינם לשמאלם שיש בורא לעולם, ושיכולים לדבר איתו.
ולכן ההכרח להתחבר אליו ולהתקשר אל הצדיק שהוא המלמד אותנו לדעת שיש בורא עולם. ושיכולים לדבר איתו.
ולכן ההכרח להתחבר ולהתקשר אל הצדיק שהוא המלמד אותנו לדעת שיש בורא כל עלמין, ובלי הצדיק אדם לא יודע את זה או לא זוכר את זה.
(אשר בנחל כרך קצה, מכתב תתקנח, יד בתמוז תשע)
תפ. מדוע צריך לקשר תפילתו לצדיק?
כשאני מתפלל לקדוש ברוך הוא ומתוודה על חטאי, מה זה וידוי אצל הצדיק? מה זה פנייה ובקשה אל הצדיק? ומה זה לקשר את התפילה אל הצדיק? התשובה היא פשוטה.
קודם שאדם בא אל הצדיק הוא בכלל לא יודע שיש עניין שיכולים לדבר אל הקדוש ברוך הוא. כמובא בדברי רבנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') "שהצדיק מעורר מהשינה".
כי יש בני אדם שישנים את ימיהם ואפילו שלומדים ומתפללים הכול הוא בבחינת שינה. היינו, המוחין ישנים והוא לא מרגיש טעם לא בתורה ולא בתפילה.
הצדיק מעורר מהשינה, ועליו הראייה שתיכף ומיד כשאדם מקורב אל הצדיק האמיתי הוא מתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא, בשפת האם שלו.
והנה בהתחלה שאדם רחוק לגמרי מהידיעות האלו שאין בלעדיו יתברך כלל והכול לכול אלוקות גמור וכו', והוא שבור ורצוץ מרוב עוונותיו ולכלוך מעשיו שעבר עליו כל ימי הנעורים ובפרט פגם הברית הוצאת זרע לבטלה שאין אדם נקי מזה וכו', והוא מלא צער וייסורים וכו', מלא קושיות וספקות אל הקדוש ברוך הוא ועל עצמו, והוא מתוסכל וכו', ולא יודע מה לעשות וכו', ולבו בוער מאוד אליו יתברך והוא רוצה לחזור בתשובה ולא יודע איך, אזי הוא מתחיל לחפש את דרכו וכו'.
ושומע שיש צדיק שמקרב יהודים אל הקדוש ברוך הוא, אזי הוא נוסע אליו ומתחיל לספר לו את כל ההיסטוריה של חייו בפרטי פרטיות , כי הרי הוא רוצה פעם אחת ולתמיד לצאת מהבוץ שנפל שם וכו' .
בין כך הצדיק שהוא דבוק בו יתברך בקביעות ומע אותו ומאיר פניו לו, וההוא ממשיך לספר לו את כל הבעיות והצרות שיש לו וכו'.
הצדיק הוא אז דבוק בו יתברך בביטול כל הרגשותיו, שדבר זה לא נראה מבחוץ כלל, ואומר לקדוש ברוך הוא:
"ריבונו של עולם תשמע מה שהאדם מספר ומתוודה וכו', אדם הזה חושב שהוא עכשיו מדבר ומתייעץ עם הצדיק וכו' אבל בין כך הצדיק קישר אותו אליו יתברך, כי הצדיק לא נמצא שם, הוא דבוק בו יתברך.
(אשר בנחל כרך קצה, מכתב תתקנח, יד בתמוז תשע)