תקסא. מהי העצה לצאת מהחובות?
אסור להיות שבור בשום פנים ואופן, כי עצבות והדאגות מכלות את הנפש, ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין ק:) "לא תעיל דויא בלבך דגברי גיברין קטיל דויא". לא תכניס דאגה בלבך, כי הרבה גיבורים הרגה הדאגה. ורבנו אמר (ספר המידות אות עצבות סימן א') "מי שלא תיקן חטאות נעורים על ידי זה באים לו דאגות".
אם אתה רוצה לצאת מהחובות שלך, תשתדל מאוד מאוד לשמוח עם אשתך וביחד תרקדו וכו', כי אין עצה להיות ממורמרים וכו', ומכל שכן לחשוב מחשבות להוציא הלוואה גדולה מהבנק ןכן', שה יסבך אתכם יותר ויותר.
לכן העיקר שתהיה בשמחה גדולה ותתחיל לצאת להפצה, וכך תוכל לשלם לאט לאט את חובותיך…
בזה שתשמח עם נקודת יהדותך שאתה יהודי, שנבראת יהודי ושלא עשני גוי כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת, תפתח לך כל צינורות השפע והפרנסה.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב א תתקעד, שנת תשע"ד)
תקסב. בעלי סובל מכפייתיות האם יש לזה מרפא?
את צריכה לדעת שהמחלה הנקראת או. סי. די. זו בעייה רצינית מאוד מאוד, והיא בעייה שיש במוח האדם, ועדיין לא מצאו על זה שום תרופה. יש תרופה שיכולה להרגיע את העצבים שלו שלא יהיה פרוע וכו', ועצבני יותר מדאי וכו', אבל לרפאות, על זה אין תרופה.
כי זו מחלה שמביאה לאדם מחשבות טורדניות שחוזרת לו במוח הרבה פעמים, כגון שצריך לרחוץ את הידיים שלושים, ארבעים פעמים, עד שיהיה ברור אצלו שהוא נקי וכו', הוא יכול לחזור על אותו פתגם עשרות פעמים.
הוא שוכח שהוא כבר אמר את זה או שאל את זה וכו', הוא יכול לנסות לבדוק את הדלת עשר או עשרים פעם אם הוא סגר את זה או לא וכו', זה פשוט טרוף הדעת וכו'…
בעניין הבעל וכו', היה טוב מאוד שתקחי מרופא מומחה תרופה נגד פראות וכו', כי המחלה הזו של או סי די מביא גם שהאדם יתרפא וכו', ויהיה במתח וכעס גדול וכו', ודבר זה יכולים להרגיע, אבל הבעייה שאלו הסובלים מאו סי די הם לא רוצים לקחת תרופות.
אדרבה, הם אומרים שהם בכלל לא חוליםוכו', ותמיד שמים את האשמה על הזולת. כי הם רואים תמיד איך שהזולת רוצה להזיק להם וכו'.
לכן צריכים לעשות את זה בחכמה להכניס להם את זה בכוס השתייה, שהם לא ירגישו.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב א תתקפו, שנת תשע"ד)
תקסג. מדוע יש צדיקים שמשמבחים את עצמם?
אתה צריך לדעת שבני אדם מתפלאים למה גדולי מובחרי הצדיקים לפעמים משבחים את עצמם וכו', או מחיים את עצמם עם בני אדם שמשבחים אותםוכו'.
שדבר זה מאוד מאוד פלא וכו', אבל אף אחד לא שם לב שהצדיקים האלו הגיעו למדרגות ביטול יישותם לגמרי וכו', עד שאין להם במה להתחזק כלל, כי נדמה להם שאבדו את שתי העולמות ביחד .
עם כל זאת הם עובדים את הקדוש ברוך הוא, בשמחה עצומה.
ולכן כדי לחזק את עצמם שלא יתבטלו לגמרי, הם צריכים לשבח את עצמם וכו', או צריכים לשמוע התחזקות מהזול, ובני אדם שלא אוחזים במדרגה זו של ביטול יישתם לגמרי, הם לא יכולים להבין זאת.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב א תתקפח, שנת תשע"ד)
תקסד. מדוע רבנו נקרא צדיק האמת?
ככל שהאדם מתבודד יותר אל הקדוש ברוך הוא, יותר אמת נכנסת בו, כי מאחר שהוא מדבר רק אל הקדשו ברוך הוא, אזי הוא אוחז בשלמות האמת.
זה הדבר הכי חשוב שהאדם צריך להגיע בזה העולם,שתמיד ידבר אליו יתברך. שעל ידי זה הוא מדבק את עצמו בעלמא דאתי.
ומי עוד מגלה כל כך את הקדוש ברוך הוא כמו רבנו?
לכן הוא נקרא צדיק האמת, כי הוא מגלה את אמיתת מציאותו יתברך, ומגלה את העניין של לדבר אל הקדוש ברוך הוא, אשר זה עיקר השלמות, וכל זמן שאדם לא מדבר אל הקדוש ברוך הוא, הוא רחוק לגמרי משלמות.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב ו, שנת תשע"ד)
תקסה. איך אדע אם הרב שלי אינו מפורסם של שקר?
הכלל הזה אתה צריך לקחת בידיך, אם אין אתה משתנה לטובה על ידו, תברח ממנו יהיה מי שיהיה וכו', ואף שחכמינו הקדושים אמרו: (אבות פרק א') " עשה לך רב" .
עם כל זאת צריכים לשמור מאוד מאוד מי הוא הרב. כי כך אמר רבנו (שיחות הר"ן סימו ו') "היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה. והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, מה אני אוחז?
ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאווה.
על כן הכל רצים אחריו, כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ וכו', ואחר כך פותח את ידו ואין בה כלום וכו'.
כמו כן ממש היצר הרע שהוא מרמה את כל העולם כולו, והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד, עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ, כל אחד כפי שטותו ותאוותו, ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא את תאוותו אצלו.
וכן הוא אצל רבנים וכו', אדם רץ אחר מישהו ימים ושנים וכו', והוא מכור אליו לגמרי וכו', ונדמה לו שישועתו תלויה ברב זה וכו',וההוא עובד עליו ומוריק לו את הכיסים וכ', או מהפנט אותו לגמרי, ומוציא לו את השכל מהדעתוכו', ולבסוף ההוא פותח את היד ורואה שהכל כלום וכו', וסתם ביליתי את הימיםוהשבועות והחודשים והשנים הכי טובות שלי בימי חיי, ומאומה אין בידי וכו', אבל זה מאוחר וכו'.
לכן כשהאדם מתקרב אל איזה רב יהיה מי שיהיה, צריך תמיד לזכור מה שאמר רבנו (שיחות הר"ן סימן נ
"א)" את זה תקבלו ממני שלא יטעו אתכם העולם, כי העולם מטעה מאוד מאוד, אם לא מקבלים מהרב תיכף ומייד מה שהוא צריך וכו', צריכם לדעת שהוא חי בדימיון ובטעות גדולה וכו'.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב י, שנת תשע"ד)
תקסו. ברצוני לפתוח עסק עצמאי מה דעת הרב על כך?
בעניין שאתה רוצה לפתוח עסק עצמאי וכו', אל תפחד, אם יש לך אומץ לב ורצון חזק אתה תצליח בגדול, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך.
זה לא קשור בשום דבר, אלא כפי הרצון החזק שלך שיהיה לך אז תצליח. כי מי שיש לו אומץ לב ורצון חזק הוא מצליח בגדול.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב יז, שנת תשע"ד)
תקסז. מה צריך לכווין בעת נטילת ידיים?
מה שצריכים לכווין בנטילת ידיים, פשוט ולעניין – כדי לקיים את דברי חכמינו הקדושים, שהזהירונו מאוד מאוד על נטילת ידיים.
מוהרנ"ת מביא (ליקוטי הלכות, הלכות נטילת ידיים שחרית הלכה ב') "בשעה שאדם נוטל את הידיים שלו, צריך לכווין כי מים זה השגחה. היינו שצריכים לשטוף את הידיים מענייני הטבע שלא יחשוב שהידיים שלו מביאות לו את הפרנסה, לכן הוא רוחץ את זה עם השגחה – לדעת שהידיים הן לא מפרנסות את האדם אלא הקדוש ברוך מפרנס את האדם.
וכן צריכים לזכור אשר על נטילת ידיים ראשי תיבות ענ"י – כי מי שלא נזהר בנטילת ידיים נעשה עני, וידוע אשר רבי חסדא זכה לעשירות מופלגת כי הוא נטל את הידיים בשפע.
הרי שלך לפניך, שהעיקר לכווין שהזהירונו חכמינו הקדושים ליטול ידיים קודם האכילה וכן כשיוצא מהשירותים וכו' וכן נטילת ידיים ידיים שחרית וכו' וכן לכווין לנקות את הידיים מכל מיני טבע מקרה ומזל.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב כב, שנת תשע"ד)
תקסז. חולה שהוסיפו לו שם ונפטר בחוליו, האם השתמשו בשם שהוסיפו?
כשהאדם חולה, אמר רבנו (שיחות הר"ן סימו מד) "מוסיפים לו שם כדי שיומשכו לו חיים חדשים, כי לפעמים הוא גמר את החיים שלו עם השם הזה ולכן מוסיפים לו עוד שם וכו', אבל כמובן שאחר פטירתו מן העולם כבר לא משתמשים עם השם הזה.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב מו, שנת תשע"ד)
תקסח. בעת הברכה לברך בשם האם או בשם האב?
בחיים חיותו של האדם כשמתפללים עליו, מזכירים את שמו ואת שם אמו, וכשאדם נפטר מזכירים אותו על שם אביו.
הסיבה לכך שבעת שמתפללים על האדם לישועה צריכים לזכור שמא לאו אביו הוא וכו', ולכן מזכירים רק את שם אמו וכו'אבל אחר פטירתו מן העולם אז כבר מזכירים את שם אביו.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב מו, שנת תשע"ד)
תקסט. האם זה נכון שמיום כד בחודש עד סוף החודש לא כדאי להתחתן?
בדרך כלל, מובא שבסוף החודש היינו מכד בחודש כבר לא עושים חתונות עד סוף החודש, מפני שאין בזה סימן ברכה, ויש דבר כזה.
אבל כפי גודל הנסיונות הקשים והמרים שעוברים היום על כל אחד ואחד, אזי יכולים להתחתן בכל יום שרק רוצים, כי בכל יום ויום מאיר בו האור הגנוז של הקדוש ברוך הוא.
לכן לא צריכים לדאוג כלל, כי עדיף להתחתן מלהיכשל בעבירות חומורות. לכן צריכים לדעת שכל יום ויום זה יום מוצלח, ולא להתבלבל משום דבר.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב סד, שנת תשע"ד)
תקע. כיצד יזכה האדם להיות שמח בחלקו?
רבנו לימד אותנו (ליקוטי מוהר"ן סימן א' סימן לד) "שכל בר ישראל יש בו נקודה מה שאין באחרים, ומה גם שהוא לא יכול לעשות כמו אחרים, ואחרים לא יכולים לעשות כמוהו.
כי אם לא – לא היה נברא. כל אחד בא לזה העולם כדי להוציא את נקודתו הפרטית בזה העולם, ולכן למה לקנא בזולת?
וכבר אמר התנא הקדוש (אבות פרק ו') "ואל תתאווה לשולחנם של עשירים ששולחנך גדול משולחנם".
אדם צריך תמיד להסתכל רק על עצמו איך לבנות את עצמו ואיך לקדם את עצמו וכו', ולא להתבלבל מזולת כלל.
כי מה יש לי עם הזולת?
ואם יילך בדרך זו, אזי אף פעם לא יקנא באף אחד והוא יהיה הכי מאושר, שזו עיקר העשירות של האדם. כמו שאמר התנא הקדוש (אבות פרק ד( "איזהו עשיר? השמח בחלקו". כל אדם צריך לשמוח עם החלק שלו ולא להתבלבל מהזולת כלל.
להגיע לכל זה אי אפשר רק על ידי שיחה בינו לבין קונו, וצריכים להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא ולספר לו יתברך כל מה שעובר עליו. וזה מדביק את נשמתו יתברך, וממשיך עליו אור וזיו וחיות ודבקות באין סוף ברוך הוא, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, ואז כל החיים שלו הולכים בצורה אחרת לגמרי.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב פז, שנת תשע"ד)