מהי הדרך להצליח בלימוד התורה?
תקעא. אתה צריך לדעת שהחכם מכל אדם אמר (משלי יג יא) "הון מהבל ימעט וקובץ על יד ירבה", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (עירובין נ"ד) "אם עושה אדם תורתו חבילות חבילות מתמעט ואם לאו – קובץ על יד ירבה". אם אדם חושב שהוא ילמד הרבה בפעם אחת הרבה הרבה, ויעשה חבילות חבילות, אזי יהיה בטוח שלא ילמד כלום, ואם יקבל על עצמו ללמוד קצת אפילו פסוק אחד חומש, משנה אחת משניות, מימרא אחת בגמרא, הלכה אחד בשולחן ערוך וכו', אזי יאמר לעצמו אולי כדאי ללמוד עוד פסוק עוד משנה עוד מיממרא עוד הלכה, וכך לאט לאט הוא ירבה.
זו הדרך הכי טובה להצליח בלימודים ולהיות מתמיד גדול מאוד, לא לרצות הרבה, אלא יחיה את עצמו גם עם המעט שלומד, אזי ירצה עוד מעט ועוד מעט וכו'.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב קיח, שנת תשע"ד)
מה עושים כשאין לי דיבורים בעת ההתבודדות?
תקעב. בעניין מה שאתה מתלונן שאין לך דיבורים בשעת ההתבודדות וכו', אמר רבנו שמזה עצמו עושים תפילה לפניו יתברך, ראה איך שנפלתי והתרחקתי עד שאין לי דיבורים לדבר עמך וכו'.
ובאמת על ידי אותיות האל"ף בי"ת יכולים לדבר הרבה עמו יתברך היינו קודם יבקש על "אמונה" שיהיה חזק באמונה ברורוה ומזוככת וכו' ואחר כך יבקש על "אמת"וכו', ואחר יבקש על "אכילה" שישמור שלא ייכשל באכילת טרפות ונבלות, וכן יבקש על אות בי"ת, שיזכה לתיקון ה"ברית" בשלמות וכו', וכן שיהיה לו "ביטחון" בו יתברך, ויזכה למידת הבושה להתבייש מלפניו יתברך.
וכך כשהאדם מתבודד על סדר הא"ב, יש לו הרבה מה להתפלל.
(אשר בנחל, כרך רנד, מכתב ב קלב, שנת תשע"ד)
למה אין לי ברכה בבית?
תקעג. למה אין לי ברכה בבית? בכסף שלכם זה כי אין שמחה, כי אם הייתם שמחים ועליזים אזי היה נשפע ברכה והצלחה בתוך הכסף, ולכן ראי לחזק את בעלך ותהיו שניכם בשמחה, כי אין עוד דבר יותר גדול בחיי היום יום כמו שמחה, וזה מביא ברכה בכל דבר.
(אשר בנחל, כרך קצד, מכתב תתלו, שנת תש"ע)
האם כדי להתקדש צריך להתענות?
תקעד. אודות שאלתך וכו', רבנו אמר פעם: " אני אומר לכם לא לצום, כי מי שוידע ממני, כבר אינו צריך לצום, ומי שאינו יודע ממני, לא יועיל לו הצום, ולמה לו לצום?!"
מאחר ששמענו מרבנו דבר זה, עלינו לקבל על עצמנו לא לצום שום צומות שאינם כתובים בשולחן הערוך… לכן ראה לשמור מאוד שלא לעשות לעצמך סתם תעניות, והעיקר מה שאתה צריך- להרגיל עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תצ, שנת תשמ"ו)
מה עיקר התשובה בדור שלנו?
תקעה. הנה עלי לגלות לך, כי כל הדרך שלקחת על עצמך, היא דרך טעות ודרך עקלקלות, אשר תוליכך בשאול תחתית ומתחתיו. כי הקדוש ברוך הוא אינו חפץ בדרכים כאלו. ואפילו מי שחטא לפניו ימים ושנים.
גילה לנו רבנו מאורן ורבן של ישראל, שעיקר התשובה בדורות אלו היא רק על ידי שמחה שכל מה שהאדם יודע שחטא יותר, עליו להתחזק מאוד להיות בשמחה על נקודת יהדותו, ושיהיה יקר בעינייו כל מצווה שזוכה לקיים.
וכל מה שיודע שחטא יותר, עליו לשמוח ביותר, שזוכה לעשות רצונו יתברך, וזה עיקר התשובה לכל בעל עבירה.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תקט, שנת תשמ"ו)
מהי שלמות התשובה?
תקעו. אודות שאלתך וכו', עליך לזכור דבר אחד. רבנו אמר (שיחות הר"ן, סימן נא) "שאסור להיות זקן". היינו תמיד צריכים להתחדש. תמיד להרגיש כאילו עכשיו אני בחור צעיר, ועכשיו אני יכול לילך בדרך זו ולהתעורר אל הקדוש ברוך הוא.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תקלו, שנת תשמ"ו)
כיצד ידע האדם שהוא אוחז באמונה?
תקעז. איך יודעם שאדם כבר אוחז באמונה? אם מרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא. וכל אשר מעיק לו מספר לפניו יתברך, כפי שמספרים לחבר טוב.
סימן שהאמונה נכנסה עמוק בתוך לבו.
לכן ראה להתחיל עכשיו לדבר אל הבורא יתברך שמו, אפילו כמה דיבורים, להשתטח על הארץ בפישוט ידיים ורגליים ולבכות לקדוש ברוך הוא, שאתה רוצה להרגיש אותו, שאתה חפץ להיות בשמחה, שאתה חפץ להיות נכלל בו, ואז כל חייך יהיו חיים אחרים לגמרי.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תקנט, שנת תשמ"ו)
יש לי נטייה לעצבות מה עלי לעשות?
תקעח. ראה להתחבר עם אנשי שלומנו חסידי ברסלב, תלמידי "היכל הקודש", אשר כבר אמר החכם. חברת הטובים מוסיפה השכל, ומחייה הלב, ומזככת הדעת, ומאירה פנים, ומפרסמת הטוב.
נא ונא ראה להיות תמיד בשמחה, כי השמחה היא רפואה לכול – בין ברוחניות ובין בגשמיות, והשמחה פותחת שערים חדשים בהשגת אלוקות, וכבר אמר רבנו (ספר המידות, אות שמחה, סימן כא) "על ידי שמחה תפיסת המוח נתגדל".
על כן ראה להיות בשמחה, ובפרט אתה שהטבע שלך להימשך אחר העצבות, הצער והדיכאון וכו', עליך לעבוד רק על נקודה זו, להיות תמיד בשמחה ולשמח אחרים.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תקסא, שנת תשמ"ו)
באילו הנהגות יש להחזיק בעבודת ה'?
תקעט. אודות שאתה רוצה הנהגות לעבודת ה' יתברך, פה אני שולח לך כמה קונטרסים שנדפסו עכשיו, והם תמצית דברי רבנו, ראה לעיין בהם, ושם תמצא מרגוע לנפשך.
העיקר הרגל את עצמך ללמוד על פי סדר דרך הלימוד של רבנו, להתחיל כסדרן שיעור במשניות ושיעור בגמרא ושיעור בשולחן ערוך מהתחלה, עד שתזכה לסיים ותתחיל עוד פעם.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תקסב, שנת תשמ"ו)
אני סובל ממחלות לב – האם יש לזה עצה?
תקפ. עליך לדעת, כי במחלת הלב צריכים מנוחה, לנוח הרבה ולא להתעמל, וכשתשמור על המנוחה, יעזור לך הקדוש ברוך הוא, שיעבור הכול, ותהיה בריא ושלם.
העיקר אל תתעצבן על שום דבר, ואל תכעס ואל תקפיד, כי כל אלו מעוררים את המתח סביב הלב, וגורמים לו לכאבים.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תקסג, שנת תשמ"ו)