שאלה: שמעתי שיש משמיטים בברכת המזון של נוסח הספרדים התיבות "רפואת הנפש ורפואת הגוף", ואם כן מדוע?
|
תשובה: כתב בספר תשב"ץ קטן (סימן שט"ו), והאליה רבה (או"ח סימן קפ"ה סק"א), בשם הרוקח, והביאו הבאר היטב (שם סק"א), בשם ספר החינוך ועטרת זקנים, שבברכת המזון אין אות ף (פ' סופית), לפי שכל מי שמברך ברכת המזון בכוונה אין שולט בו לא אף ולא שצף ולא קצף. ולפי זה אין נכון לומר בברכת הרחמן, "רפואת הנפש ורפואת הגוף" אלא יש לומר רק "הרחמן הוא ירפאנו רפואה שלמה" ותו לא (בקונטרס לאוקמי גירסא, אות צ"ו), וכ"כ בספר חיים לגופא להגר"ח פלאגי' (פ"א מערכת הפא אות ג'), שמזה סמכו לומר, בנוסח ברהמ"ז, "רפואת נפשנו ורפואת גופנו". אמנם יש המיישבים נוסח זה משום שנאמר בברכת הרחמן שאינה מעיקר ברכת המזון (עיין ירחון אור תורה תשרי תשס"א עמ' תפ"ה), ולמעשה מי שנוהג לומר כן ודאי יש לו על מה לסמוך, ודעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד. אולם לכל הדעות צריך לשנות הנוסח מה שאומרים בשבת "רצה והחליצנו", ולא לומר "ואף שאכלנו ושתינו", אלא "והגם שאכלנו ושתינו", וכך המנהג, וכ"כ הבן איש חי (שנה ראשונה פרשת חוקת אות ט"ז). התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומון, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
» |
» |