שאלה: מאת אלחנן: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר תצוה ה' אדר ה'תשע"ב שלום וברכה אל אלחנן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
דע לך שרביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) שאסור להתייאש בשום פנים ואופן, ואפילו אם אדם נמצא בשאול תחתית ומתחתיו עם כל זאת גם משם יכולים לצאת, אין דבר כזה להתייאש מהחיים, כי אתה צריך לדעת שהקדוש ברוך הוא אוהב את כל בר ישראל כי נשמות ישראל הם בניו, כמו שכתוב (דברים יד) "בנים אתם להוי"ה אלקיכם" ואמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ג') חביבין ישראל שנקראו בנים למקום. חבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום, שנאמר (דברים יד), "בנים אתם להוי"ה אלהיכם", ולכן אסור לך ליפול בדעתך בשום פנים ואופן, יהיה מה שיהיה ויהיה איך שיהיה, עדיין אתה חשוב בעיניו יתברך.
כשאדם חוטא בר מינן, אזי נחשך ממנו האור האין סוף ברוך הוא, כמו שכתוב (ישעיה נ"ט ב') "כי אם עונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלקיכם וחטאותיכם הסתירו פנים מכם משמוע", והחושך הזה מכניס באדם דכאון פנימי עד שנדמה לו כאילו הקדוש ברוך הוא הסתיר פניו ממנו וכו', וכאילו הוא לא צריך אותו וכו', וכאילו הוא כבר לא שווה לשום דבר וכו', בשעה ששוכח להתבונן מי הולך בו? מי מסתכל בו? אם לא הקדוש ברוך הוא שמלא כל הארץ כבודו, והוא מחיה ומהווה אותו וכו', ומזה נדמה כאילו הקדוש ברוך הוא בכעס עליו וכו'. ובאמת הכל דמיון גדול כי הוא יתברך אב הרחמן ומרחם על בריותיו ושלח לנו בדור הזה את רביז"ל שהוא הצדיק האמת שבדור הזה והוא מעלה את כל הנשמות הנפולות והמושלכות בתאוותיהם ובעוונותיהם הרעים וכו', והוא מגלה להם את אמתת מציאותו יתברך, שזה עבודת הצדיקים הגדולים במעלה נוראה ונפלאה מאד, שמוסרים את נפשם עבור נשמות ישראל. וכמובא בדברי מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות ברכת הראיה הלכה ה' אות ט"ז) אפילו כשהאדם בגלות בגשמיות וברוחניות אפילו אם נפל חס ושלום עד אין תכלית גם שם השם יתברך מצמצם את עצמו ומסתיר את עצמו בדרכי נפלאותיו העצומים ומזכיר אותו בכל פעם בכמה וכמה רמזים שונים בכל יום ובכל מקום, כדי שישוב אליו, ואזי נתהפך הכל לטובה, שדייקא על ידי התגברות הרע עין והבעל דבר והסטרא אחרא שעל ידי זה נתמעט ונצטמצם האור מאד, על ידי זה דייקא הגיע טובה גדולה שיכולין הצדיקים הגדולים להגביה ולהעלות גם הנפולים והירודים מאד מאד. כי על ידי שנסתר האור כל כך על ידי ריבוי הצמצומים עד שהיה קשה להשיג ולהבין הרמזים, והצדיקים בריבוי יגיעתם במסירת נפש זכו להשיג האור מתוך תוקף ההסתרות, על ידי זה זכו להשגות גדולות, עד שבעצם חכמתם הם מלבישים לנו האור בצמצומים נפלאים באופן שגם כל אחד במקומו יוכל להגיע לו הרמזים ועצות והתעוררות בכל מקום שהוא, לאחוז את עצמו בהשם יתברך תמיד. כי ההעלם הוא בשביל הגלוי וכו', היינו כל מה שמעלימין ומצמצמין האור בצמצומים רבים יותר הכל נתהפך לטובה על ידי גדולי מובחרי הצדיקים, כי דייקא על ידי זה הם מגלין ומאירין לישראל אור השם יתברך, שנוכל לידע ולזכור אותו יתברך בכל מקום שהוא. וזה סוד (שבועות ז:) 'אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות', שכל מה שממעטין ומצמצמין האור במיעוט אחר מיעוט, הכל הוא רק בשביל לרבות האור, להגדילו ולהאירו בלב ישראל על ידי זה דייקא וכו', עיין שם. היינו כשבר ישראל חוטא על ידי זה נעלם ונסתר ממנו אורו יתברך, ונכנס בו כפירות ואפיקורסות, כמובא בדברי רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של האדם מכניס כפירה באדם; ואז האדם הוא בסכנה גדולה מאד, כי נחשך ממנו האור האין סוף ברוך הוא, ונדמה לו כאילו הוא לבד בעולם, ואף אחד לא מסתכל עליו וכו', ואף אחד לא סובל אותו וכו', וכן כל מיני דמיונות שנכנסים בו וכו', עד שמרגיש את עצמו ריק לגמרי וכו', אבל באמת הכל דמיון גדול, כי הוא יתברך נמצא ואין בלעדו נמצא, והוא אב הרחמן המרחם על בריותיו, ועליו הראיה שעדיין אתה חי והולך ומסתובב ונושם וכו' וכו', וזה סימן שהקדוש ברוך הוא נמצא אתך עמך ואצלך, אבל מרוב החטאים ועוונות נחשך ממך האור, עד שנדמה לך כאילו אבד מנוס ותקוה ממך, והצדיק האמת שהוא רביז"ל מצמצם את האור בצמצומים רבים, עד שיורד אל כל הירודים והנפולים והמושלכים בתאוותיהם ובמידותיהם הרעות וכו' וכו', ולאט לאט ממשיך עליהם את האור האין סוף ברוך הוא, וכך מתחילים להרגיש את אמתת מציאותו יתברך ואז נפתח פיהם לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, ולאט לאט מתחילים להרגיש את אור כי טוב, ונתבטל כל הריקנות שיש באדם שחטא.
ולכן עצתי אמונה שתתחיל לעיין בספרי רביז"ל ושם תמצא מרגוע לנפשך, ועצות והנהגות איך לצאת מהחושך שאתה נמצא שם, ותאיר גם במקומך את אורו יתברך עד שלא תרגיש יותר ריקנות בחייך, כי מי שמרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, אזי מתמלא עם אור האין סוף ברוך הוא, ואז הוא כבר לא ריק וכו', ובאמת עליך לזכור אשר הריקנות הזה שאתה מרגיש זה החלל הפנוי, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ד) שמי שנופל שמה לא רואה שום אור וכו', ואדרבה מרגיש ריקנות, ושם הוא משכן הקליפות והסטרא אחרא וכו'. והצדיק האמת נכנס לתוך החלל הפנוי ומגלה שגם שם נמשך קו האור האין סוף ברוך הוא, כמובא (עץ חיים שער א' ענף ב') ועל כן אשרי מי שזוכה להיות מקורב אל הצדיק האמת שהוא הרחמן האמיתי, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שמי יכול להיות מנהיג אמיתי, מי שהוא רחמן, כמו שכתוב (ישעיה מט) "כי מרחמם ינהגם" ועיקר הרחמנות כשישראל עם קדוש נופלים חס ושלום בעוונות זה הרחמנות הכי גדול להוציא אותם משם. ולכן ראה להחזיק ברביז"ל שהוא הצדיק האמת שבדור הזה, וטוב מאד שתתחיל לעיין בהקונטרסים אשר נתפרסמו בדור הזה, שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן צ"ג) שהצדיק מצמצם את האור האלף לאור של מאות, ואור של מאות לאור של עשיריות, ואור של עשיריות לאורות בודדים וכו', ומלובש בכל מיני לבושים וכו', עד שכל הירודים והנפולים והמושלכים בתאוותיהם גם כן מאירה עליהם האור האין סוף ברוך הוא, וכך חוזרים בתשובה, ולכן תתחיל לעיין בהקונטרסים המפורסמים ומופצים בכל תפוצות ישראל, שהם תמצית דברי רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל בחכמה עצומה, עד שאין אדם שלא יקבל מהם חיזוק, מהגדול שבגדולים עד הקטון שבקטנים.
רק חזק ואמץ ואל תיפול בדעתך כלל, ובוודאי על ידי רביז"ל גם לך יאיר אורו יתברך ותמלא את הריקנות שבך, ותזכה לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, ותמצא אותו יתברך בכל מקום, כי מלא כל הארץ כבודו.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|