שאלה: מאת סעד: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' קודם החג י"א ניסן ה'תשע"ב שלום וברכה אל סעד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. עליך לדעת אשר עיקר ההתקרבות אל רביז"ל הוא רק על ידי לימוד ספריו הקדושים, כי כך גילה לנו בפירוש (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) אשר פניו שכלו ונשמתו נמצאים בתוך דבריו הקדושים, ולכן ככל שאדם מתמיד בספרי רביז"ל, כמו כן הוא מקורב אליו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') אשר הסימן אם אדם זכה לשמוע את קול הצדיק שמעורר מהשינה, אם הוא מתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא, שזה כל הענין של שיחה בינו לבין קונו, אשר בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו'. ואת כל אשר עם לבבו ישיח ויספר לפניו יתברך, הן חרטה ותשובה על העבר, והן בקשת תחנונים לזכות להתקרב אליו יתברך מהיום ולהלאה באמת, וכיוצא בזה כל חד לפום דרגה דיליה. ויזהר מאד להרגיל עצמו להתמיד בזה מדי יום ביום שעה מיוחדת. והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאד מאד, והוא דרך ועצה טובה מאד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכוללת הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך. ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה בעצמו טוב מאד. דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאד, וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפלה מזה בעצמו. ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר. ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים, שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו. ודע לך שזה המפתח של התקרבות אל רביז"ל, ככל שאדם מרבה בשיחה בינו לבין קונו, כך הוא מקורב אל רביז"ל, כי אם אדם מדבר אל הקדוש ברוך הוא סימן שהוא שמע כבר את קול הצדיק, שעורר אותו מהשינה העמוקה שישן עד עכשיו. בוודאי מי שזוכה לנסוע אל ציון רביז"ל על כל פנים פעם אחת בחיים אין לתאר ואין לשער את זכותו, כי רביז"ל הבטיח עם שתי עדים נאמנים שמי שיבא אל ציונו הקדוש בעיר אומן ויתן פרוטה לצדקה ויאמר את העשרה מזמורי תהלים הנקראים תיקון הכללי, אזי אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו וכו', יוציאו מהשאול תחתית ומתחתיו וכו', ולכן בשביל ההבטחה הזאת כדאי לבזבז את כל הכסף שלו וכו', ולשבור את כל המניעות שיש על זה וכו', ויהיה שם על כל פנים פעם אחת בחייו, כי אף צדיק בעולם לא הבטיח הבטחה כזו. ולכן בוודאי זה דבר גדול להיות אצל ציון רביז"ל אפילו פעם אחת בחייו, ומכל שכן וכל שכן מי שזוכה לנסוע בכל שנה בראש השנה אל ציון רביז"ל בעיר אומן אין למעלה מזה, כי רביז"ל הזהירנו על זה ביותר, ובפירוש אמר שמקטן ועד גדול יבואו אליו על ראש השנה, ומי שמאמין בו שיעשה כרוז שכל הענין שלו הוא ראש השנה, וכל העולם כולו תלוי בראש השנה שלו, (עיין חיי מוהר"ן גודל יקרת ראש השנה שלו). עם כל זאת עליך לזכור שעיקר ההתקרבות אל רביז"ל תלוי רק כפי שלומדים את ספריו הקדושים ומקיימים את דבריו, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפילו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה. [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו. וכן להיפך מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם]. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|