שאלה: מאת ערן: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר שלח כ"ב סיון ה'תשע"ב שלום וברכה אל ערן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק ב') יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון, צריכים את שניהם, הן ללמוד והן לעבוד, ורביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ח) שעיקר שלימות הנשמה כשהוא למעלה יהיה גם למטה, וזה שלימות התכלית שמצד אחד אדם דבוק בו יתברך, ועוסק בתורה ובתפלה, ומצד שני יש לו אשה וילדים וצריך לפרנס אותם, וחי חיים גשמיים וכו', וזה לא סותר אחד להשני לגמרי, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (דברים רבה פרשה י"א סימן ד') נאמר על משה (דברים ד') "איש האלקים", מהו איש האלקים? אמר רבי אבין מחציו ולמטה איש, מחציו ולמעלה האלקים וכו', עיין שם, כי זה עיקר השלימות של אדם שאפילו שהוא למטה, יש לו אשה וילדים ודאגות פרנסה, צריך לשלם חשמל מים ארנונה משכנתא וכו' וכו', אוכל וביגוד וכו' וכו', ואף על פי כן הוא גם רוחני, לומד ומתפלל ומקיים את המצוות בשמחה עצומה, וזה העיקר השלימות של בר ישראל, שיכול להיות למטה וגם למעלה, זה לא חכמה להתחבאות באיזו מערה וכו', ושלא יהיה לו שום שייכות עם אף אחד וכו', לא צריך אשה וילדים וכו', רק יושב שמה וילמד תורה, זה לא נקרא שלימות, שלימות הוא, כשהוא למטה הוא גם למעלה, היינו הן שלומד ומתפלל ומקיים את המצוות, והן שיש לו אשה וילדים ומפרנס אותם, וזה לא סותר אחד את השני. חזק ואמץ לצאת מכל הדמיונות וכו', שזה בא מריבוי אור וכו', ואם היית תמיד שמח לא היית בא אל מחשבות כאלו, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתמסור את נפשך להיות בשמחה, ואף שאני יודע שזה העבודה הכי קשה לאדם, כי אין עבודה שבא קשה לאדם כמו שמחה, כי טבע של אדם שנמשך אחר העוביות והגשמיות, וכל כך חבל כי הנשמה מושכת רק לרוחניות ששם מקור השמחה, והגוף סוחב ומושך רק בגשמיות ששם מקור העצבות והמרירות והדכאון, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות. ולכן אשרי אדם שיש לו שכל וקולט תיכף ומיד שבו ברגע שנמשך עליו עצבות ומרירות ודכאון וכו', זה בא מצד הטומאה, ולהיפך כשימשיך את עצמו אל השמחה, ולפקח את דעתו, זה בא מהקדושה, ולכן תראה מה לפניך, תמסור את נפשך רק להיות בשמחה, ואז טוב לך כל הימים.
|