שאלה: מאת שירה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר קרח א' דראש חודש תמוז ה'תשע"ב שלום רב אל שירה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. קודם כל עלי להקדים לך הקדמה שהרבי שלנו זה רביז"ל בעצמו, אנחנו רק כולנו תלמידים וחברים שאחד עוזר את השני, ותהלה לאל זכיתי להקים כמה וכמה קהילות בארץ ובחוץ לארץ שהולכים בתמימות ובפשיטות בדרכו של רביז"ל, ואני רק מחזק אותם, ולכן אל תכתבי שאני רבם של גיסך וגיסתך, כי רק רביז"ל הוא הרב שלנו. את שואלת שאלה טובה ומעניינת מאד וכו', והתשובה הוא פשוטה מאד מאד, כתוב (שמות ט"ז) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו", ואמרו חכמינו הקדושים (מכילתא בשלח) אם במשה האמינו בהוי"ה לא כל שכן? אלא אי אפשר להגיע לאמונה בהקדוש ברוך הוא, אלא על ידי אמונת חכמים, ולכן אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) שעל ידי אמונת חכמים יודעים איך להתנהג, ועל ידי שפוגם באמונת חכמים עולין לו מותרות במוחו, כמאמרם ז"ל (עירובין כא:) הלועג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת, היינו שעשנים סרוחים מסבבים ומקיפים את המוח ומבלבלים אותו. ולכן צריכים הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא, שנזכה לאמונת חכמים ולהאמין שכל דבריהם ומעשיהם אינו פשוט, כמובא בדברי רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן מ"ב), ועל ידי זה מלביש את השכינה בלבושים נהורין. בוודאי כל ההשפעות פרנסה, בריאות, נחת, הצלחה בחיים, תלוי רק בהקדוש ברוך הוא, ואם כן מה צריכים את הצדיק לגמרי? אלא עליך לדעת כי בלי הצדיק האמת לא היינו יודעים כלל מהקדוש ברוך הוא וכו', כי מרוב קלקול ולכלוך מעשינו וכו', היינו עדיין שקועים בשיא הטומאה, והצדיק האמת הוא המחזק ומעודד ומשמח אותנו, ומדריך אותנו דרך ישרה איך לצאת מהחושך המר שלנו, ומוליך אותנו אל הקדוש ברוך הוא וכו', ובלעדי הצדיק בכלל היינו עדיין מסובבים בחושך עצום, והיינו מסובבים בהדמיונות שהם הקליפות שמסבבים אותנו, והיינו הולכים אחר הסכלות של דעתנו המעוקמת וכו', ובזה שזוכים להתקרב אל הצדיק האמת, הוא פותח לנו את העינים כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) להסתכל על גדולת הקדוש ברוך הוא, איך שאין שום מציאות בלעדו יתברך כלל, והעיקר להסתכל על עצמו איפה הוא מחזיק וכו', ובאיזה חושך הוא נמצא וכו', ואיך יכולים לתקן את זה ולצאת משם. וזה שאמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן ל"ג) בזכות הצדיק תלמידיו מתפרנסין. הרי הפרנסה באה מידי הקדוש ברוך הוא, ואיך נכנס פה הצדיק? אלא הצדיק הוא הפותח לנו את העיניים שנדע שאין לנו בזה העולם רק הקדוש ברוך הוא, והוא מראה לנו את הדלת והפתח להכנס אל הקדוש ברוך הוא, ובלעדיו לא היינו יודעים בכלל שיש דבר כזה פתח ודלת להכנס להקדוש ברוך הוא, היינו מגששים כעיוור באפילה, והנה רביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ד) שהפתח להכנס אל הקדוש ברוך הוא זה הפה, שאדם צריך להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, וכל מה שהוא צריך, עליו לבקש ממנו יתברך לבד, ובזה מובן אשר אצל הצדיק נמצא כל הרפואות של העולם, וכל הפרנסה והישועות וכו', היינו, כי הוא מגלה לנו את הקדוש ברוך הוא. ויכולים לשאול שאלה יותר חזקה, רביז"ל מביא (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ח') עיקר הרוח חיים מקבלין מהצדיק והרב שבדור, וזה פלא, אנחנו יודעים כי את הרוח חיים מקבלים רק מהקדוש ברוך הוא, וכמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה י"ד סימן ט') רבי לוי בשם רבי חנינא אמר על כל נשימה ונשימה שאדם נושם צריך לקלס לבורא, מאי טעמא (תהלים ק"נ) "כל הנשמה תהלל יה" כל הנשימה תהלל יה. וזה קושיא חזקה, אלא התירוץ הוא שבלי הצדיק אדם לא היה יודע שהנשימה שלו מהקדוש ברוך הוא, כי כמה מליונים אנשים מסתובבים בזה העולם כמו בעולם התוהו ועולם הדמיון וכו' וכו', ואפילו לא יודעים שיש בורא כל עולמים המחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה וכו', ואפילו שכן יודעים, זה רק באיזה מחשבה רחוקה וכו', אבל אף אחד לא שם לב שממש בכל נשימה ונשימה הוא נושם אלקותו יתברך, ואת זה זוכים דייקא על ידי הצדיק האמת, שהוא המטהר ומנקה אותנו, ומביא אותנו סמוך להקדוש ברוך הוא, ונותן לנו את ההתחזקות והכוחות לא לעזוב את עצמנו אפילו שעובר עלינו פגעי ומקרי הזמן וכו' וכו', וכן אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ז') שאי אפשר להגיע לאמונה אלא על ידי אמת, ואי אפשר להגיע לאמת רק על ידי התקרבות אל הצדיק האמת. ולכן כדי שאדם ידע בידיעה ברורה ומזוככת שהקדוש ברוך הוא נמצא ואין בלעדו נמצא, והכל תלוי רק בהקדוש ברוך הוא, בשביל זה צריכים להתקרב אל הצדיק האמת שהוא פותח לנו את העינים, ואמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן רצ"ט) קודם שנמצא הצדיק האמת בעולם, יכולים להתקרב להשם יתברך בעצמו, אבל אחר שכבר נמצא הצדיק האמת בעולם, אי אפשר להתקרב להשם יתברך באמת בשום אופן, כי אם כשזוכים להתקרב אליו, והדבר מאד מאד פשוט, כי בכל דור ודור יורד חושך אחר בעולם המעלים ומסתיר בשביל הבחירה והנסיון את אמתת מציאותו יתברך, עד ששוכחים לגמרי ממציאות הבורא יתברך שמו, ולזה צריכים בכל דור ודור צדיקי אמת שיגלו את עינינו שנרגיש את אמתת מציאותו יתברך. וזה כל הענין להתקרב אל הצדיק האמת שבדור הזה, שהוא רביז"ל בעצמו, שמחזק ומעודד ומשמח את נפש כל חי, ומחזקו לחזור אליו יתברך, ופותח לו את העינים שירגיש שהקדוש ברוך הוא נמצא איתו עמו ואצלו, ושיתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו. ורואים בחוש שכל זמן שאדם לא מקורב אל הצדיק האמת שהוא רביז"ל, הוא לא יודע בכלל מה זה לדבר אל הקדוש ברוך הוא ולפנות אליו, ובפרט כשעובר על בני אדם צרות ויסורים מרירות ומכאובים דכאונות ויאוש מוחלטת וכו', הוא לא יודע אל מי לפנות בעת צרתו, עד שרובם ככולם התפקרו לגמרי, והזניחו את הדת רחמנא לישזבן, ויש להם קושיות וספיקות במציאות הבורא יתברך שמו, כי לבם מלא עקמומיות וקושיות עליו יתברך וכו' וכו', בשעה שהם לא קולטים מי הולך בהם? אם לא הקדוש ברוך הוא, מי מתנוענע בהם? אם לא הקדוש ברוך הוא, מי מסתכל דרך עיניהם או שומע דרך אוזניהם? אם לא הקדוש ברוך הוא. אדם חושב שהכל טבעי, ואף אחד לא שם לב שאין טבע ומקרה ומזל כלל, אלא הכל אלקות גמור הוא, ומה שהוא נושם זה לא אויר, אלא אור י', כמובא בזוהר (רעיא מהימנא פנחס רמה:) דאות י' מן הוי"ה איהי אתעטף באור ואתעביד אוי"ר. היינו הצדיק האמת פותח לנו את העינים שאין שום מציאות בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ודומם צומח חי מדבר זה הכל לבוש לגבי אין סוף ברוך הוא, ואף אחד לא שם לב אל כל זה, חושבים שזה טבע מקרה ומזל, אנשים הולכים וכו', עושים מה שרוצים וכו', מדברים מה שרוצים וכו', וכן חיות מסתובבות, ועופות הולכים בעולם, וצומח כל מיני צמחים בעולם, ויש הרים וגבעות ימים ונחלות וכו' וכו', הכל טבע מקרה ומזל, ואף אחד לא שם לב שהקדוש ברוך הוא מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, והוא נמצא ובלעדו אין שום נמצא, אבל להגיע לזה אי אפשר אלא על ידי התקרבות אל הצדיק האמת שהוא פותח לנו את העינים ואת המח ואת הלב שנתחיל להרגיש שיש אלקים חיים ומלך עולם, וכל מה שצריכים, צריכים לפנות רק אליו. ולכן מוכרחים לבוא אל הצדיק האמת, אשר אצלו נמצא הפרנסה והבריאות והחיים וכו' וכו', היינו שהוא מגלה לנו את הכתובת. חכמינו הקדושים אמרו (ברכות כח:) קודם שנפטר רבי יוחנן בן זכאי, נכנסו תלמידיו אליו, ואמרו לו רבינו ברכנו, אמר להם יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם, אמרו לו תלמידיו עד כאן, אמר להם ולואי תדעו כשאדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם; היינו שביקשו ממנו ברכה לפני שעולה לעולם העליון, אזי הוא בירך אותם הלוואי שתפחדו מהקדוש ברוך הוא כמו שמפחדים מבשר ודם, ענו התלמידים רבי זה כל הברכה? ענה ואמר מה זה לא מספיק? תראו כשאדם עובר עבירה, אומר הלוואי שאף אחד לא יראה אותי כי הוא מתבייש, אוי ואבוי לו אם אחד יתפוס אותו בעת שעושה עבירה וכו', והוא שוכח שהקדוש ברוך הוא נמצא שם וכו', ולכן בירך אותם הלוואי שתפחדו ותתביישו מהקדוש ברוך הוא, כמו שאתם מפחדים ומתביישים מבשר ודם, עיין שם. רואים מכל זה כדי שנתוודע שהקדוש ברוך הוא נמצא ואין בלעדו נמצא והוא רואה אותנו ושומע אותנו וכו' וכו', על זה צריכים לבוא אל הצדיק האמת והרבי שבדור, שהוא יגלה לנו את אמתת מציאותו יתברך. ולכן זה ההסבר שצריכים לנסוע אל רביז"ל באומן, וכן ללמוד את ספריו הקדושים, וכך יתוודעו ממנו יתברך, ולא יסיחו דעת ממנו יתברך כרגע, על ידי שנהיה רגילים תמיד להתבודד עמו יתברך, וכל זה מאד מאד פשוט ואמיתי, הלוואי שנכניס את הדיבורים האלו בתוך לבנו, ואז החיים שלנו ישתנו לגמרי מהקצה אל הקצה. ולכן מצוה גדולה מאד לגלות ולפרסם את הצדיק האמת שהוא החן והיופי והפאר של הדור, ופותח את העיניים להסתכל רק אליו יתברך (עיין לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז), ועכשיו נעלם נעלם מכולם וכו', ולכן עלינו תלמידיו לעסוק בגילוי פרסום הצדיק האמת לכל עם ישראל ולכל העולם כולו.
|