שאלה: מאת אברהם: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר חוקת ו' תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. עליך לדעת שכל הענין של רביז"ל הוא גילוי אלקות בתכלית השלימות שאין שלימות אחריו, רביז"ל מגלה לנו את אמתת מציאותו יתברך בגילוי רב ונורא מאד, עד שעל ידי זה אנחנו מתעוררים מהשינה, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') יש בני אדם שהם ישנים את ימיהם, ואף שנדמה לעולם שהם עובדים את השם, ועוסקים בתורה ובתפלה, אף על פי כן כל עבודתם אין להשם יתברך נחת מהם, כי נשאר כל עבודתם למטה, ואין יכול להתרומם ולהתעלות למעלה, כי עיקר החיות הוא השכל, כמו שכתוב (קהלת ז') "החכמה תחיה את בעליה", וכשהעבודה היא עם שכל, משימים בה חיות שתוכל להתעלות. וזה עבודת הצדיק האמת מיחידי הדורות שהוא מעורר מהשינה העמוקה שאדם יושן בה, ועל ידי שמתעורר מהשינה, על ידי זה נפתח פיו לדבר אליו יתברך, שזה כל הענין של תפילה והתבודדות שיחה בינו לבין קונו, שרביז"ל גילה לנו ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו', והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאד מאד. והוא דרך ועצה טובה מאד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכולל הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך, ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה בעצמו טוב מאד. דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך, וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאד, וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפלה מזה בעצמו. ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר. ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים, שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו.
ועכשיו כשיש לך הקדמות אלו, מה לך להתבלבל מרב זה וכו', או מרב זה וכו', הרי שלך לפניך מה רביז"ל רוצה מאתנו? ומה דרך רביז"ל? ולכן מה אתה צריך להתבלבל מרב זה או מרב זה, בשעה שרביז"ל אמר (ספר המדות אות אמונה חלק ב' סימן ז') כשהולך מרב לרב, אז צריך לחזק אמונתו באחדות השם יתברך, כי הלימוד מהרבה מלמדים מזיק לאמונת היחוד. וכן הרב שיש לו אמונת היחוד, הוא יכול להאיר לכל תלמיד ותלמיד לפי כוחו, וכל תלמיד אינו שומע אלא מה שצריך לו ולא יותר. ולכן דע לך שעיקר ההתקרבות אל רביז"ל זה על ידי לימוד ספרו הקדוש והנורא "לקוטי מוהר"ן", שבפירוש גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) שפניו שכלו ונשמתו נמצאים בתוך ספרו, וידוע שרביז"ל רצה מאד מאד שנלמוד את ספרו הקדוש "לקוטי מוהר"ן", עד שיהיה שגור על פיו, וכבר נשמע מפיו הקדוש שאמר (חיי מוהר"ן סימן שמ"ו) שהספר הקדוש שלו לקוטי מוהר"ן שיצא בעולם הוא אתחלתא דגאולה, ואמר מאחר שיצא בעולם אני חפץ מאד שילמדו אותו, כי צריכים ללמוד אותו הרבה עד שיהיה שגור בעל פה, כי הוא מלא מוסר והתעוררות גדול מאד להשם יתברך אשר אין ערוך אליו, אחר כך אמר בפירוש שהלימוד בחיבוריו הקדושים הוא אתחלתא דגאולה, ואמר שטוב לקבוע לעצמו שני שיעורים ללמוד ספריו הקדושים שיעור אחד פשוט ללמוד במהירות הרבה מאד כדי שיהיה שגור בעל פה, ושיעור אחד ללמוד בעיון גדול, כי יש עמקות גדול ונפלא בספריו. ולכן אשרי מי שלומד הרבה את ה"לקוטי מוהר"ן", כדי שיהיה שגור על פיו, ורק זה נקרא התקרבות אל רביז"ל, וזה צריך להיות הרצון החזק של כל חסיד ברסלב, שיהיה שגור על פיו ה"לקוטי מוהר"ן" ישר והפוך, וכן להיות בקי ב"ספר המדות" ושיחותיו הקדושים שב"שיחות הר"ן" וב"חיי מוהר"ן", ועל כולם רביז"ל מכניס בנו חשק ללמוד על ידי סדר דרך הלימוד שלו, המובא באריכות בקונטרס "סדר דרך הלימוד", והוא מיוסד על שיחתו הקדושה של רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ע"ו) שנותן לנו דרך איך כל אחד אפילו קשה הבנה, יכול לסיים תנ"ך ששה סדרי משנה, בבלי ירושלמי תוספתא, רמב"ם טור ושולחן ערוך, ספרי המדרשים, וספרי הזוהר והתיקונים וכו' וכו', קחהו משם ואז כבר לא תצטרך לרוץ מרב זה וכו', אל רב זה וכו', ותדע איפה האמת. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|