שאלה: מאת ראובן: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר פנחס י"ח תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל ראובן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ח) גודל מעלת עסק התורה הקדושה, שהוא עיקר החיים של האדם. כמובא (תיקוני זוהר תיקון י"ג) 'אלמלא כנפי ריאה דנשבי על ליבא הוי ליבא אוקיד כל גופא' וכנפי ריאה הוא בחינות התורה, היינו כי יש באדם שני מיני תבערות מדורת אש, לטוב ולהיפך. ושניהם אינם טובים. כי לפעמים לב האיש הישראלי בוער מאד מאד להשם יתברך כיקד יקוד אש, אבל הוא יותר מדי, עד שהיה אפשר להיות אוקיד כל גופא. ואף על פי שבוער להשם יתברך, אף על פי כן מאחר שהוא יותר מדי אינו טוב. ואי אפשר לקרר ולצמצם ההתלהבות הזאת, שיהיה במדה, כי אם על ידי התורה. כי כשיעסוק בתורה תגן התורה עליו, ותציל אותו שיזכה לצמצם ההתלהבות שיהיה כראוי. וכן יש, חס ושלום, להיפך, כי לפעמים בוער האדם אל תאוות עולם הזה כל כך, עד שגם כן היה אוקיד כל גופא, חס ושלום. אבל כשלומד תורה היא מגנת עליו, ומצלת אותו גם מהתלהבות האש הרע הזה של התאוות, שהיה רוצה לשרפו לגמרי, חס ושלום. נמצא שבלא התורה, חס ושלום, לא היה האדם מתקיים כלל, כי היה נשרף ומתבטל מריבוי התבערות שיש בכוחו, לימין יותר מדי, או לשמאל, חס ושלום. וזהו 'אלמלא כנפי ריאה', שהיא התורה, 'דנשבי על ליבא, הוי ליבא אוקיד כל גופא', על ידי שני מיני תבערות האלו, ורק התורה מצלת מזה. רואים מכל זה שכשאחד רוצה לעשות יותר מדי טוב שזה למעלה מכוחותיו בחינת (שמות י"ט כ"א) "פן יהרסו אל הוי"ה לראות" שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב) שגם בענין ההתקרבות אל השם יתברך יש יצר הרע גדול, שלפעמים ריבוי ההתלהבות חוץ מהמדה הוא מהיצר הרע, שהוא בוער יותר מדי, ואחר כך נופל לנוקבא דתהומא רבה וכו', וכמו כן אחד בוער תמיד אל הרע וכו', ובפרט תאוות ניאוף שהוא תבערה ומדורה גדולה מאד וכו'. ולכן עיקר העצה לתת לך הוא שתתחיל ללמוד בכל יום הרבה משניות כסדרן, ואם תוכל ללמוד ולומר בכל יום ח"י פרקים משניות, זה יעזור לך מאד, מצד אחד יקרר את ההתלהבות שלך לעלות יותר מהכוחות שלך, ומצד שני יקרר אצלך את התבערה והמדורה של ניאוף, וכך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן י"ט) שאפילו אותן האנשים הרחוקים מן הקדושה מאד שנלכדו במצודה רעה עד שרגילין בעבירות חס ושלום רחמנא ליצלן רחמנא לישזבן, אף על פי כן הכח של התורה גדול כל כך עד שיכולה להוציא אותם מן העבירות שרגילין בהם חס ושלום. ואם יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמד בכל יום ויום כך וכך יהיה איך שיהיה בודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה כי כח התורה גדול מאד. ומקובל אצל אנשי שלומינו אשר "כך וכך" סובב על לימוד ואמירת ח"י פרקים משניות, וכן מובא (שיחות הר"ן סימן קפ"ה) שרביז"ל נתן לכמה מאנשי שלומינו תיקון לומר בכל יום ח"י פרקים משנית, ומובא מהגורי האר"י שאמירת ח"י פרקים משניות בכל יום הורג את היצר הרע הבוער בו. ולכן ראה לקחת את עצמך בידיך, ותתחיל כבר מהיום לגרוס ולומר פרק אחר פרק משניות כסדרן, ואם תוכל לחטוף בכל יום ח"י פרקים משניות, זה יקרר את החמימות שיש בך וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מב.) במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה. ומובא (מדרש תלפיות) שאשר בן יעקב יושב על פתחו של גיהנום, ומי שהירבה ללמוד משניות אינו מניחו להכנס שם, ולכן אשרי מי שיגרוס בכל יום כמה וכמה פרקים משניות, שהוא הצלחה נצחית, כי משנ"ה אותיות נשמ"ה, ומה גם שתדע לך שעל ידי ריבוי לימוד משניות מקרבים את הגאולה, כמאמרם ז"ל (ויקרא רבה פרשה ז' סימן ג') אין כל הגליות הללו מתכנסות אלא בזכות משניות; אדרבה תנסה ותראה שאם תהיה חזק בזה יתקרר אצלך תבערת המדורה, ותזכה לזכך את הנפש שלך מכל מיני חלודה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|