שאלה: מאת ראובן: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר פנחס כ"ג תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל ראובן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה חכמינו הקדושים אמרו (עבודה זרה י"ט) 'לגמור והדר לסבור ואף על גב דלא ידע מה קאמר' שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ע"ו) שזה דרך ועצה טובה ללמוד הרבה ואחר כך יבין, כי על ידי ריבוי הלימוד שילמוד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגומרם ולחזור להתחיל ולגומרם פעם אחר פעם. ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השניה והשלישית כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם. וכן מובא בזוהר (קדושים פה:) ומאן דתיאובתיה למלעי באורייתא [ומי שיש לו רצון ללמוד תורה] ולא אשכח מאן דיוליף ליה [ולא מוצא מי שילמד אותו] והוא ברחימותא דאורייתא לעי בה [והוא מרוב אהבה לומד תורה] ומגמגם בה בגמגומא דלא ידע. [ומגמגם בלימוד ולא מבין מה שלומד] כל מלה ומלה סלקא [כל מילה ומילה עולה למעלה בשמים] וקודשא בריך הוא חדי בההיא מלה [והקדוש ברוך הוא שמח עם המילים שהוא גורס] וקביל לה ונטע לה סחרניה דההוא נחלא [ומקבל אותם מילים ונוטע מזה אילנות סביב על נחל העליון] ואתעבידו מאלין מלין אילנין רברבין ואקרון ערבי נחל [ונעשים מאלו המילים שמגמגם בתורה, אפילו שהוא לא מבין אילנות גדולות, ונקראים ערבי נחל]. מכל זה רואים את מעלת האדם שזוכה אפילו לגמגם בתורה, איך שזה מאד מאד חשוב למעלה. רואים מכל זה מעלת אדם שגורס גמרא אפילו שלא מבין בהתחלה מה שהוא גורס, אבל לבסוף כשיזכה לגמור פעם אחר פעם יפתח לו המוח והדעת וכו', ויזכה להבין הכל, וזה בדוק ומנוסה, מלבד זאת צריכים לדעת שהגמרא מסודרת על סודות נוראים ונפלאים מאד, כמובא (רעיא מהימנא פנחס רמד:) ורבנן דמתניתין ואמוראין כל תלמודא דלהון על רזין דאורייתא סדרו ליה; כי אף שמדברת מפשטות הלכה וכו', עם כל זאת יש בזה רזין וסתרי נסתרות. ולכן כמו שמסוגל לומר זוהר לזכך הנפש, כן מסוגל לומר גמרא לזיכוך הנפש, ובני אדם לא יודעים מזה, כי על ידי ריבוי גרסא בגמרא יאיר לו לבסוף אורו יתברך באור נפלא ונורא מאד, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין כד.) במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר רבי ירמיה זה תלמודה של בבל; ולכאורה איך יכולים לומר על תלמוד בבלי את הלשון הזה שהושיבני בחושך כמתי עולם? אלא הפירוש הוא אחרת, דייקא מחמת שאנחנו נמצאים בגלות מר מאד שחושך לנו ולא אור, והושיבו אותנו במחשכים, ואנחנו נדמים בגלות כמו מת, מה יכול להחיותנו? על זה אמר רבי ירמיה זה תלמודה של בבל, היינו ללמוד הרבה תלמוד בבלי. ואמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רי"ד) שהקליפה המחטאת את העולם בכל מיני לכלוך נקראת לילי"ת, שעולה כמספר תלמו"ד ועל ידי לימוד תלמוד מבטלים אותה לגמרי, והשם של הקליפה נקראת על שם יללה שאדם מילל מרוב צער ומרירות שעובר עליו, ומאבד לו את הרצון לשוב אליו יתברך, וכן נקרא על שם לילה, שאז הוא זמן חושך, ועל ידי לימוד תלמוד מאיר לו הלילה בסוד (תהלים קל"ט) "ולילה כיום יאיר". ולכן אשרי מי שלומד תמיד גמרא שהיא תלמוד, שעל ידי זה יאיר לו אפילו בגלותו המר, ויאיר עליו מלך הכבוד אורו יתברך. ובהתחלה כשאדם לא מבין העצה היעוצה לגרוס הרבה דפים גמרא בלי רש"י ותוספות, עד שיכנס בו חמידו דאורייתא, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת ס"ג.) אמר רב כהנא כד הוינא בר תמני סרי שנין והוה גמירנא ליה לכוליה הש"ס ולא הוה ידענא דאין מקרא יוצא מידי פשוטו עד השתא מאי קא משמע לן דליגמר איניש והדר ליסבר; ופירוש רש"י, דליגמר איניש – לגרוס שמעתא מרביה, ואף על גב דלא ידע לכולהו טעמיה: והדר ליסבר – טעמיה. הרי שלך לפניך שקודם צריכים לגרוס הרבה כדי לקנות לעצמו בקיאות בכל הש"ס, וזה עצה נוראה ונפלאה מאד למי שרוצה להודות על האמת, כי על פי רוב בחור צעיר או אברך וכו' שעברו עליהם מה שעבר בימי נעוריהם וכו', והם קשיי הבנה וכו', ולכן לא פותחים אף פעם גמרא, ויכול לעבור להם שנים על גבי שנים שלא פתחו גמרא, והכל מפני שנחקק בלבם שהם לא מבינים כלום וכו', אבל אם ירגילו את עצמם לומר הרבה גמרא, לבסוף יפתח לבם ויראו שאין להם ראש כל כך כבד וכו', כי פה יראו איזה מאמר מעניין ויסתכלו ברש"י או בתוספות, או במפרשים, ולאט לאט יבינו גם לעומק. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתתחיל להתנהג בדרך זו, ואז תזכה לסיים פעם אחר פעם מסכת אחר מסכת, ויכנס בך חשק לסיים את הש"ס פעמים אין מספר.
|