שאלה: מאת מרדכי צבי: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ואתחנן י"א אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל מרדכי צבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל גילה לנו (חיי מוהר"ן סימן תקמ"ז) כשיש פוסק אחד גדול שראוי לסמוך עליו, יכולים לסמוך עליו, בלי שום פקפוק וכו', ואמר שבשביל חומרא אחת יכולים לאבד הרבה וכו', עיין שם. והנה הגאון הגדול הרב וואזנר שליט"א בעל "שבט הלוי" פסק שיכולים להקל, מפני שלהמתין שעות ארוכות היא גזירה שאין רוב הציבור יכול לעמוד בה, ואף החושש שתבוא מלצום כל כך הרבה שעות יגרום שאחר כך יהיה לגמרי פטור מן התענית, ולכן התיר להפסיק את התענית בזמן המשוער שהוא צאת הכוכבים ממקום שיצא משם (עיין שו"ת שבט הלוי חלק ח' סימן רס"א). אבל דעת הגאון הגדול רבי משה פיינשטיין זצ"ל כתב (איגרות משה אורך חיים חלק ג' סימן צ"ו) שלענין תענית מתענה בין לקולא בין לחומרא, עד צאת הכוכבים שהוא מקום שנמצא אז, וכן דעת הגאון הגדול רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל שצריכים להחמיר. לדעתי על זה יש לקיים דברי רביז"ל שיש פוסק אחד גדול שראוי לסמוך עליו יכולים לסמוך עליו, ולכן יש לפסוק כמו הבעל שבט הלוי להקל ולחשוב את החשבון שהוא צאת הכוכבים באומן ממקום שיצא משם בעת התענית, ואפילו שהוא טס עכשיו והוא עדיין אמצע יום והשמש זורחת וכו', מה בכך עליו להסתכל על שעונו שזה עכשיו צאת הכוכבים באומן, ויש לסמוך עליו ובפרט שתוך שבוע יהיה יום הכיפורים שאז מוכרחים לצום, כי הוא צום דאורייתא וגובל בכריתות, ואם הוא יחמיר עכשיו בצום גדליה יחלש וכו', ויצא לו תקלה חס ושלום על יום הכיפורים, והחכם עיניו בראשו לשמור על הבריאות שלו וכו'. בענין הספרים שזיכני הקדוש ברוך הוא מי שבקיא בספרי רביז"ל ובספרי מוהרנ"ת ז"ל יראה שלא חידשתי שום דבר, אלא אספתי וליקטתי את דבריהם ממקום למקום וכו', ושמתי את זה במקום אחד בדרך קלה ונעימה, עד שכל אחד יכול להבין את זה ולמצוא את דבריהם במקום אחד. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|