שאלה: מאת חיים: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר שופטים ב' דראש חודש אלול ה'תשע"ב שלום וברכה אל חיים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל הקפיד מאד מאד על לימוד שולחן ערוך, ובפירוש אמר (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שכל בר ישראל מחויב ללמוד בכל יום הלכה. ולכן אתה צריך ללמוד הרבה שולחן ערוך, ואז היית מוצא את המקור לזה. מובא בשולחן ערוך (אורח חיים סימן תי"ט סימן א') מצוה להרבות בסעודת ראש חודש; ומקובל מרביז"ל שסעודת ראש חודש מסוגל לבנים, ואמר על זה מוהרנ"ת ז"ל אין אנו זוכרים אם זה מסוגל למי שאין לו בנים, או זה מסוגל למי שיש לו בנים שיהיה לו בנים טובים, וסיים ואני אומר שזה מסוגל לשניהם, הן לבנים והן לבנים טובים. ולכן צריכים להשתדל מאד מאד ליטול ידים לסעודת קבע ולאכול סעודת ראש חודש, אם יכולים עם מנין אנשים אין למעלה מזה, וכתב השל"ה הקדוש (מסכת פסחים פרק נר מצוה, אות ג') ומצוה להרבות בסעודה בראש חודש כמו מועד, כי איתקש בתורה (במדבר י', י') "וביום שמחתכם ומועדיכם ובראשי חדשיכם", ובנביאים (ישעיה ס"ו, כ"ג) "והיה מידי חודש בחדשו ומידי שבת בשבתו", וכתיב (מלכים ב' ד', כ"ג), "מדוע את הולכת אליו היום לא חודש ולא שבת", וכתיב (הושע ב', י"ג) "והשבתי כל משושה חגה חדשה ושבתה וכל מועדה", וכתיב גבי שאול (שמואל א' כ', כ"ז) "גם היום אל הלחם והשיבו יונתן זבח משפחה לנו", וכתיב, "ויהי בחודש השני", שני ימים היה ראש חודש, ובכתובים (איכה א', ט"ו) "קרא עלי מועד", ודרשינן מינה בפרק כיצד צולין (פסחים ע"ז.) דראש חודש איקרי מועד. ואיתא בפרק קמא דמגילה, אבל סעודת פורים וסעודת ראש חודש, אלמא דמצוה היא דחשיב ליה בהדי סעודת פורים. ובפסיקתא (דרבי כהנא פרק כ"ח) כל מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה ועד ראש השנה חוץ מה שמוציא בימים טובים ושבתות וראשי חדשים וכו'. ועוד מצאתי טעם אחר, משום שאמרינן בו הלל, וכתיב בו (תהלים קי"ח, כ"ד) "זה היום עשה הוי"ה נגילה ונשמחה בו". הרי שלך לפניך את גודל המעלה של הזוכה לעשות סעודת ראש חודש. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|