מאת שני: שלום וברכה לכבוד מוהרא"ש שליט"א. אני לא יודעת מה לעשות, אני צריכה מאוד את עצת הצדיק מאחר והבית שלי התפרק. אני לא יודעת מה יש לבעלי אבל הוא שרוי בכעס תמידי ומוציא הכל עלי. אין יום שעובר בבית בלי מריבות, אנחנו מנסים או לפחות מאוד רוצים לציית למה שהצדיק אמר לנו בפעם האחרונה אבל אני מרגישה שיש כאן משהו חיצוני שפשוט מבעיר אש בבעלי. אני יודעת שזה לא אופייני לו כי בסך הכל יש לו מידות טובות אבל משהו קרה והוא השתנה. אני חייבת את עצת הצדיק כי רק לפי דבריו אלך. בבקשה מוהרא"ש תענה לי ותגיד לי מה קרה איתנו, למה זה ככה? אני רוצה לציין שלאחר ששמעתי את מה שאתה אומר על האינטרנט אני ניתקתי אותו. מה שתגיד אני יעשה רק תעזור לי בבקשה, הנישואים שלי מתפרקים. השם ישמור ויאריך ימיך בנעימים.
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר כי תבוא י"ז אלול ה'תשע"ב
שלום רב אל שני תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
את צריכה לברר מה מציק לבעלך? ובשעה שיהיה רגוע אז כדאי לך לתפוס איתו שיחה פתוחה, ולברר איזו נקודה מפריעה לו וכו', ושיהיה פתוח עמך, כי כך לא יכולים לחיות שהבית יהיה אש וכו', ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ח) שהכעס דוחה מהאדם את כל הפרנסה, ואפילו שנגזר עליו שיהיה לו הרבה כסף וכו', על ידי כעס הוא במו ידיו דוחה את זה וכו', ומדת הכעס זו המדה הכי מגונה שרק יכולה להיות.
עד כדי כך שאמרו בזוהר (תצוה קפ"ב.) במאי אתידע לקרבא בר נש בהדיה או לאתמנעא מניה [איך יכולים לדעת אם מותר להתקרב אל האדם הזה או להתרחק ממנו?], ברוגזיה ממש ידע ליה בר נש, וישתמודע מאן איהו [בכעסו של אדם מתוודע מהות כל האדם ומתגלה מי הוא], אי ההיא נשמתא קדישא נטר בשעתא דרוגזוי אתי עליה, דלא יעקר לה מאתרהא, בגין למשרי תחותה ההוא אל זר [אם אדם שומר על עצמו לא להיות בכעס כדי שלא יהיה נעקר ממנו נשמתו], דא איהו בר נש כדקא יאות, דא איהו עבדא דמאריה, דא איהו גבר שלים [זה הוא אדם כמו שצריך להיות, הוא עבד של הקדוש ברוך הוא והוא אדם השלם]. ואי ההוא בר נש לא נטיר לה, ואיהו עקר קדושה דא עלאה מאתריה, למשרי באתריה סטרא אחרא, ודאי דא איהו בר נש דמריד במאריה, ואסיר לקרבא בהדיה ולאתחברא עמיה [ואם אדם הזה לא שומר על עצמו לא להיות בכעס, והוא עוקר את הקדושה ממנו, ונכנס בו סטרא אחרא, אדם הזה הוא מורד בהקדוש ברוך הוא ואסור להתקרב אליו], ודא איהו (איוב י"ח ד') "טורף נפשו באפו", איהו טריף ועקר נפשיה בגין רוגזיה, ואשרי בגויה אל זר [אדם שהוא בכעס הוא עוקר את הנפש שלו ושורה בו הסטרא אחרא], ועל דא כתיב (שם) "חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו", דההיא נשמתא קדישא טריף לה, וסאיב לה בגין אפו [מי שבכעס הנשמה שלו בורחת ממנו, והוא מטמא את עצמו].
ואמר האריז"ל את כל העבירות יכולים לתקן וכו', אבל מי שכועס הוא עוקר את הנשמה שלו לגמרי וכו', וקשה להחזיר לו את נשמתו וכו', ולכן סובל מה שסובל וכו', ואת כל זה את צריכה להסביר לו ולהיות איתו פתוחה, כי יכול מאד מאד להיות שמשהו רציני מציק לו וכו', וקשה לו להגיד לך וכו', ולכן תהי איתו פתוחה וללחוץ עליו מה מפריע לו.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.