שאלה: מאת ידידיה: לכבוד מוהרא"ש נרו יאיר. ראשית, תודה רבה על הסבלנות וההשקעה הרבה שהרב משיב תשובות נפלאות לכל שאלה. שה' ישלח לך בריאות איתנה להמשיך הלאה לאורך ימים ושנים. רציתי לשאול על תשובה שהרב ענה. מישהו ששאל האם להמשיך ללמוד בספר ה'תניא' לאחר שהתקרב לברסלב והרב אמר שזו שאלה טיפשית. לא הבנתי מדוע? מצד אחד ברור שיש לכבד ולאהוב כל אחד מישראל ובפרט חסידי חב"ד שהולכים בדרכי הצדיקים וכו' ולא לזלזל באף אחד, אבל מצד שני הרי דרך חב"ד שונה מאוד מדרך ברסלב ויש אנשים שזה יכול לבלבל אותם מהדרך של רבינו? אשמח אם הרב יסביר לי את תשובתו, תודה רבה.
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר האזינו י"א תשרי מחרת יום הכיפורים שם השם [י'] ה'תשע"ג
שלום וברכה אל ידידיה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך להבין שכל עם ישראל הם קומה אחת גדולה, בסוד עשר ספירות, ומתחלקת לארבע חלקים, נהי"ם (נ'צח ה'וד י'סוד מ'לכות), זה בדרך כלל דרך המוסר והדרוש שירדה לעולם, חג"ת (ח'סד ג'בורה ת'פארת), זה כלליות החסידות שמדברת לעובדא ולמעשה, קיום המצוות בשמחה עצומה, ולהתענג מזיו אור וחיות של המצוות, חב"ד (ח'כמה ב'ינה ד'עת), זה פרטיות חסידות חב"ד, שביותר מתעמקת בהתבוננות יחודית באלקות, כת"ר זה רצון שברצונות רעוא דרעווין, להתבטל לגמרי באין סוף ברוך הוא, על ידי שיחה בינו לבין קונו, שזה חסידות ברסלב, גילוי יחידה שבנפש, אפילו אדם שנמצא בנוקבא דתהומא רבה, מלכות דמלכות וכו' וכו', עם כל זאת אם רק ירגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, וישפוך שיח ותפלה אליו יתברך, ויוציא את הרצונות והכיסופים שלו אל האין סוף ברוך הוא, שזה סוד ההתבודדות בד בבד יהיה קודש, זה המדריגה הכי עליונה. והנה לפניך קומה שלימה, ואין להפריד ביניהם בשום פנים ואופן, אלא כל אחד הולך כפי דרכו ולפי מדריגתו והשגתו וכו' וכו'. יכולים לחשוב ולהחזיק אחרת וכו', ויכולים להתנהג בשיטה אחרת וכו', אבל העיקר לא לנטות מהשולחן ערוך כהוא זה, עם כל זאת אף אחד לא צריך לחלוק על השני שלא הולך כפי דרכו, כל אחד נמשך לפי שורש נשמתו, זה לא אומר שיש ביניהם מחלוקת וכו', (רק קטני השכל והדעת שאינם יודעים מימינם לשמאלם וכו', הם אשר עושים את המחלוקת בין השיטות ובין החסידיות, וכעין שאמרו חכמינו הקדושים (סוטה מ"ז:) משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שימשו כל צורכן רבו מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות). חסידות ברסלב אף פעם לא היתה במריבות וויכוחים עם חסידות חב"ד, אדרבה רביז"ל היה עם הרב הקדוש הבעל התניא זי"ע בידידות נפלאה מאד, כשרביז"ל היה בארץ ישראל הבטיח להצדיק הקדוש רבי אברהם מקליסק זי"ע שתיכף ומיד כשיחזור לחוץ לארץ, לא יסע הביתה, אלא יסע ישר אל הבעל התניא זי"ע, ויעשה שלום ביניהם (כי אז היה אי הבנות בין תלמידי המגיד שגרו בטבריה, לבין הבעל התניא זי"ע). וכן קיים רביז"ל אחר תלאות רבות שעבר עליו במשך כל הנסיעה, וגם היה בשבי וכו' וכו', עם כל זאת קיים את הבטחתו ונסע ישר אל הבעל התניא זי"ע, והוא קיבל אותו בשמחה מאד גדולה, וכן ידוע אצלינו, הבעל התניא היה אצל רביז"ל ושבת אצלו בשבת פרשת יתרו בשנת תק"ע, וכשהגיע סמוך לעיר ברסלב, יצא רביז"ל לקראתו עם הרבה מאנשי שלומינו ומאנשי העיר, וקיבלו בכבוד גדול מאד, ורביז"ל שיבחו מאד מאד, וקרא אותו שר האלף וכו', והפליג אז רביז"ל בלשונות של הפלגה על גדולת הבעל התניא זי"ע וכו'. וכן להיפך התבטא הבעל התניא זי"ע בעת המחלוקת הגדולה על רביז"ל בזה הלשון, אני לא כמו אלו שרק תומכים ברבי נחמן, אלא אני והוא זה דבר אחד, מי שפוגע ברבי נחמן פוגע בי וכו', [וידוע שהצדיק הקדוש רבי אברהם יהושע העשיל ממחנובקא זי"ע, שבסוף ימיו היה גר בבני ברק אחר שבילה כמה שנים בסיביר וכו', היה רגיל לומר "שברוסיה החזיקו מעמד ביהדות רק חסידי חב"ד וחסידי ברסלב]. ולכן אני לא מבין מה אתה רוצה לעשות פירוד ביניהם, ומה אתה לא מבין? כל אחד נמשך אחר דרכו וכו', ואחר שורש נשמתו וכו', ואסור לזלזל באף אחד וכו', (אם לא אחד שמתחזה וכו', והולך נגד השולחן ערוך, וגונב וגוזל ועושה עוולות וכו' וכו', ומלביש את זה בחסידות וביהדות וכו', זה מראה את טלפיו הטמאות וכו'). הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|