שאלה: מאת אבישי: שלום לכבוד הצדיק. יש לי שאלה וקושיה גדולה, ואני מקווה שלא תקפידו עלי שאני שואל את השאלה הזאת. אני רואה הרבה אנשים, אלפים ורבבות שהולכים אחרי אדמורי"ם ואני לא מבין למה צריכים ללכת אחרי רבנים ואדמורי"ם? מה זה מוסיף או מועיל לאותם אלו שהולכים אחריהם? אקווה שתענו לי בלי לבייש אותי. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ויגש ג' טבת התשע"ג
שלום וברכה אל אבישי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר בראש השנה האחרון בחייו בעלמא הדין, תקע"א, שמונה עשרה ימים לפני ההסתלקות שלו, תורה ארוכה מאד, והיא נדפסה בלקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח', ששמה רביז"ל מאריך מאד מאד מעלת ההתקרבות אל הצדיק האמת שיש בכוחו לזכך את מח האדם וכו', שהוא נמצא בדמיונות, כי כח המדמה מתגבר ומתפשט על כל אחד ואחד בזה העולם, וכל אחד חושב שהגיע כבר אל השלימות וכו', ולצערינו הרב הוא מטעה את עצמו מאד, וחי את השבעים שמונים שנה שלו בזה העולם בדמיון אחד גדול, ותמיד ממורמר עצוב ומדוכא וכו' וכו', ואינו עושה אפילו מה שיכול לעשות מרוב יאוש שמונח בו וכו', והצדיק האמת יכול לנקות אותו מכל אלו הדמיונות, אבל זה לא קל למצוא צדיק כזה, כי צריכים לבקש ולחפש אחר צדיק אמיתי להתקרב אליו, וצריך לבקש מאד מהשם יתברך שיזכה להתקרב אל צדיק אמיתי כדי שיזכה לאמונה אמיתית בשלימות, שיאמין בחידוש העולם איך שהקדוש ברוך הוא מחדש את הבריאה בכל יום ובכל שעה ובכל רגע ממש, ויהיה חזק באמונה בו יתברך, עד שיראה כביכול בעיני שכלו את אמתת מציאותו יתברך, איך שהוא מחייה ומהווה את כל הבריאה כולה, כי כשמתקרבים חס ושלום למנהיג של שקר, על ידי זה באים חס ושלום לאמונות כוזביות וכו', והאריך בזה מוהרנ"ת ז"ל בלקוטי הלכות שלוחין הלכה ה', מה זה נקרא לחפש אחר הצדיק האמיתי. ולכן כדי שיהיה לך איזה מושג מה זה להתקרב אל צדיק אמיתי וכו', ולהיפך להזהר לא להתקרב אל מנהיג של שקר וכו', כדאי לך ללמוד את כל התורה הארוכה הזו, ולומר עליה את התפלה בלקוטי תפלות, וללמוד את כל ההלכות שבלקוטי הלכות השייכים לתורה זו, ובפרט הלכה המפורסמת אצלינו שמדברת ממעלת חיפוש אחר הצדיק וכו', ולא להטעות את עצמו, והוא בלקוטי הלכות שלוחין הלכה ה', שמרבה לבאר את גודל הנחיצות החיפוש אחר הצדיק האמיתי שיכול לעשות לו טובה נצחיית. עם כל זאת אכתוב לך בקצרה מאד מה התועלת להיות מקורב אל צדיק אמיתי? ואיך יכולים לדעת מי הצדיק האמיתי? כדי שלא אטעה את עצמי. הנה חכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק א') עשה לך רב, שאדם מוכרח שיהיה לו רב ומנהיג שינהיג אותו, כי לבד יכולים לחיות בדמיון גדול מאד מאד, כי כמו בנגלות התורה צריכים לבוא ולשאול את שאלותיו למי שיותר גדול ממנו וכו', וכמו כן ויותר מכן בנסתר שבתורה, והנהגות האדם בחיי יום יום, לדעת איך לעבור את זה העולם ולהחזיק מעמד בכל מה שעובר עליו, בוודאי צריכים מנהיג אמיתי שיכול להדריך אותו בדרך אמת איך להחזיק מעמד, ואיך להתמודד עם חיי יום יום, וישאר באמונה ברורה ומזוככת בו יתברך. אבל אני מוכרח להגיד לך שצריכים לשמור מאד מאד מי הוא הרב והצדיק שאליו הוא רוצה להתקרב, כי כך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ו') היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה. והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, מה אני אוחז? ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאוה. ועל כן הכל רצים אחריו כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ וכו'. ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום וכו', כמו כן ממש היצר הרע שהוא מרמה כל העולם כולו, והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד, עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ, כל אחד כפי שטותו ותאותו, ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא תאותו אצלו. וכן הוא אצל רבנים, ומפורסמים, אדמו"רים, מקובלים, נותני תיקונים וכו' וכו', אדם רץ אחר מישהו ימים ושנים וכו', והוא מכור אליו לגמרי וכו', ונדמה לו שישועתו תלוי ברב זה, או בצדיק זה, או באדמו"ר זה, או במקובל זה וכו', וההוא עובד עליו ומוריק לו את הכיסים וכו', או מהפנט אותו לגמרי, ומוציא לו את השכל מהדעת וכו', ולבסוף ההוא פותח את היד ורואה שהכל כלום וכו', וסתם ביליתי את הימים והשבועות והחודשים והשנים הכי טובות שלי בימי חיי, ומאומה אין בידי וכו' וכו', אבל אז זה כבר מאוחר וכו'. ולכן כשאדם מתקרב אל איזה רב, או צדיק מפורסם, או אדמו"ר, או בעל מקובל וכו' וכו', יהיה מי שיהיה, צריך תמיד לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד מאד, אם לא מקבלים מהרב, או מהצדיק, או מהאדמו"ר וכו' וכו', תיכף ומיד מה שהוא צריך וכו', צריכים לדעת שהוא חי בדמיון ובטעות גדול וכו', ומה צריך אדם? "שכל ודעת", ועיקר הדעת והשכל הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו", שיחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, וילמד אותו איך מדברים אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו כדבר איש אל רעהו וכו', שזה יש לו תיכף ומיד ביד, "ומה שביד בטוח", היינו כי למדתי אצל הרב, או אצל האדמו"ר, או אצל הצדיק הזה, איך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולדעת שאני עצמאי ואין לי אף אחד בזה העולם רק הקדוש ברוך הוא, ורק הוא יתברך יכול לעזור לי, אז אני יודע שאני הולך על הכיוון הנכון, כי תיכף ומיד כשבר ישראל מרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, לאט לאט מזדכך לו המוח והדעת והשכל, ומתחיל לחשוב רגע רגע, מי ברא את כל העולם כולו? ומה תכליתי בזה העולם? ולמה לי לבלות את ימי חיי בדאגות ובקטנות המוחין? עלי לפנות אל הקדוש ברוך הוא, ולדבר עמו יתברך, ולספר רק לו יתברך את כל מה שמעיק ומציק לי, כי הוא אבי שבשמים, והוא ברא אותי, והוא מנהיג אותי בהשגחה נוראה ונפלאה מאד, וכך הוא מתחיל להשתנות לגמרי מהקצה אל הקצה, עד ששם מבטחו רק בו יתברך, שאז הוא האדם הכי מאושר ומבורך בעולם, כמו שאמר הנביא (ירמיה י"ז ז') "ברוך הגבר אשר יבטח בהוי"ה והיה הוי"ה מבטחו". וכן הרב, או האדמו"ר, או הצדיק, צריך להכניס בו תשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה, וללמד אותו איך שגם הוא עם הראש הסתום שלו וכו', עם ההבנה המצומצת שלו וכו', גם כן יכול ללמוד בכל יום מקרא משנה גמרא מדרש וכו' וכו', שזה סדר דרך הלימוד שנתן לנו רביז"ל, המובא באריכות בדבריו ז"ל (שיחות הר"ן סימן ע"ו). ולכן אתה צריך לזכור "מה שביד בטוח", אם אני התחלתי ללמוד בכל יום מקרא משנה גמרא מדרש וכו' וכו', בזכות הרב, או האדמו"ר, או הצדיק הזה שהתקרבתי אליו, ולא החסרתי יום אחד מלימוד תורה הקדושה וכו', אזי עלי לדעת "מה שביד בטוח", וכן אם הרב, או האדמו"ר, או הצדיק, מוסר את נפשו שיהיה שלום בית בינו לבין אשתו, ועושה כל מה שביכולתו שיהיה ביניהם שלום בית אמיתי, ויחיו יחד באהבה ובהבנה הדדית, ויהיה שלום ביניהם וכו', צריכים לזכור "מה שביד בטוח", וזה סימן שהוא מקורב אל הרב, או האדמו"ר, או הצדיק הכי אמיתי, כי אם היה יכול לקחת גוש עפר כמוני וכו', מגושם ומזוהם כמוני וכו', המלא עבירות וחטאים וכו', אשר היה מיואש לגמרי מהחיים שלו וכו', והפיח בי רוח חיים, וקירב אותי אליו יתברך שאוכל לדבר עמו יתברך בלשון נוכח וכו', וכן החדיר בי תשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה, שיעורין כסדרן בכל יום, ולזכות לטייל בכל חלקי התורה הקדושה, מקרא משנה גמרא מדרש הלכות ואגדות וכו' וכו', זה סימן שאני מקורב אל הרב, או האדמו"ר, או הצדיק הכי אמיתי שבדור הזה, אבל אם חס ושלום לא מקבלים את זה מהרב, או מהאדמו"ר, או מהצדיק המפורסם וכו', צריכים לדעת שהכל דמיון גדול מאד, ורץ אחר ההבל וכו', ומשטה את עצמו וכו', ומטעה את עצמו, ולבסוף יפתח את היד ויראה שאין בידו כלום וכו', וסתם רצתי אחריו ימים ושנים, ואיבדתי את שנותיי היקרות מפני שראיתי שגם אחרים רצים אחריו וכו' וכו', וזה פשוט מאד, ולא צריך יותר הסברים. הכלל: הרב האמיתי, האדמו"ר האמיתי, הצדיק האמיתי, יכול להגביה את הכי ירוד והכי נבזה והכי רחוק והכי מיואש וכו' וכו', אל תכלית העליה, ולהביא אותו אל מדריגה כזו שיוכל לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו שזה נקרא התבודדות, והעיקר שיכול להחדיר בו חשק ותשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה בהתמדה רבה מאד, מקרא משנה גמרא מדרש הלכה ואגדה וכו', אצלו ראוי להשאר, כי בוודאי הוא נמצא אצל האמת, כי רק הקדוש ברוך הוא והתורה, הם אמת, ושאר הדברים הכל הבל ורעות רוח וסתם דמיון אחד גדול. ולכן אשרי אדם שמתקרב אל רב אמיתי, אדמו"ר אמיתי, צדיק אמיתי, שיכול להחדיר בו גילוי אלקות במדריגה הכי עליונה, עד שגם הוא יפתח פיו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ועד שגם הוא יזכה לטייל ולהיות בכל חלקי התורה הקדושה, אבל צריכים לזכור שלבד אי אפשר להגיע לזה, כי על זה אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק א') עשה לך רב, שאדם מוכרח שיהיה לו רב ומנהיג שינהיג אותו, כי לבד יכולים לחיות בדמיון גדול מאד מאד. אקווה שבשורותיים אלו תהיה לך התמונה יותר ברורה, אבל תאמין לי שעדיין לא התחלתי להסביר לך מה זה להיות מקורב אל רב אמיתי, אדמו"ר אמיתי, צדיק אמיתי, יעזור הקדוש ברוך הוא שהדיבורים האלו יעשו אצלך רושם, ותבין ותשכיל מה לפניך.
|