שאלה: מאת יוסף: לכבוד כ"ק מוהרא"ש שליט"א, ראשית ברצוני להודות לצדיק על החיזוקים מספריו ומדבריו של הצדיק אשר מפיחים בנו אמונה והתחזקות בדרכו של רבינו ז"ל, וגם אנו הקטנים מתפללים בכל יום לרפואתו של הצדיק רפואה שלמה ואיתנה ושיזכה להוציא מהכוח אל הפועל את כיסופיו ורצונותיו הטהורים להשיבנו כולנו בתשובה שלמה לאבינו שבשמים. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויגש ז' טבת התשע"ג
שלום וברכה אל יוסף נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. תשואת חן לך על התפלות שאתה מתפלל על רפואתי ובריאותי, יעזור הקדוש ברוך הוא שיתקבלו תפלותיך לרחמים ולרצון לפני אדון כל. ההפרש בין נח לאברהם כבר אמרו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) אברהם היה מהרהר בלבו על דור המבול ואמר אי אפשר שלא היה בהם צדיקים וכו', יאמרו באי העולם כך אומנתו שהוא מאבד את הדורות, איבד דור אנוש, דור המבול, דור הפלגה וכו', וביקש רחמים על הסדומיים וכו', ומובא בזוהר (וירא ק"ו) נח לא ביקש רחמים על דור המבול, לא עשה כלום, אברהם ביקש דין, שלא ימות צדיק עם רשע, אבל מי עשה שלמות כמו שצריכים זה משה שנאמר (שמות ל"ב ל"ב) "אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא". אחד שחזק באמונה פשוטה בו יתברך, ועובר עליו כל מיני נסינות קשים ומרים ואף על פי כן הוא לא נכנע, אלא עוד מחזק את אחרים, זה היה אברהם אבינו, מה שאין כן נח לא התפלל על דורו, והתחבא בתוך התבה, ולכן אברהם לא היה צריך שום סעד וכו', כי היה כל כך חזק באמונה אפילו שראה בדיוק ההיפך לא התפעל משום דבר, ועמד חזק בשלו, מה שאין כן נח היה מאמין ואינו מאמין וכו', על ידי זה היה צריך סעד לתומכו, ומובא (מדרש הנעלם נח) מה השיב הקדוש ברוך הוא לנח, כשיצא מן התיבה, וראה כל העולם חרב, והתחיל לבכות עליו ואמר, רבונו של עולם נקראת רחום, היה לך לרחם על בריותיך, השיבו הקדוש ברוך הוא רעיא שטיא, כען אמרת דא, ולא בזמנא דאמרית לך בלישנא רכיכא, דכתיב עשה לך תבת גופר וכו', ואני הנני מביא את המבול וכו',ושחת כל בשר וכו', ויאמר השם לנח וכו', ואני הנני מביא את המבול וכו', לשחת כל בשר וכו', ואימר ה' לנח וכו', כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה, כולי האי אתעכבית עמך, ואמרית לך, בדיל דתבעי רחמין על עלמא. ומכדין דשמעת דתשתיזיב את בתיבותא, לא עאל בלבך בישותא דעלמא, ועבדת תיבותא ואשתזבתא. וכען דאתאביד עלמא, פתחית פומך למללא קדמי, בעיין ותחנונין. אמר רבי יוחנן, בא וראה מה בין הצדיקים שהיו לישראל אחר כך, ובין נח. נח לא הגין על דורו, ולא התפלל עליו כאברהם. דכיון דאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם, זעקת סדום ועמורה כי רבה, מיד ויגש אברהם ויאמר. והרבה דברים כנגד הקדוש ברוך הוא, עד ששאל שאם ימצא שם עשרה צדיקים, שיכפר לכל הדור בשבילם, וחשב אברהם שהיו י' בעיר, עם לוט ואשתו ובניו ובנותיו, וחתניו, ולכן לא התפלל יותר. הרי שלך לפניך מה ההפרש בין נח לאברהם.
|