שאלה: מאת מנשה: לכבוד מוהרא"ש הצדיק שליט"א. אני קורא בספרים של הצדיק ובפרט ב'אוצר הקונטרסים', ותמיד הצדיק כותב שצריכים להאמין בהשם יתברך ושמלא כל הארץ כבודו, אבל הרבה פעמים יש לי בלבולים באמונה וספיקות במציאות השם. איך אני יכול לגרש את הבלבולים האלו ולהאמין באמונה חזקה? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תרומה א' דר"ח אדר התשע"ג
שלום וברכה אל מנשה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שרביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ל"ב) דע כי יש עבירות שהם מכניסים כפירות באדם. ויש שבאים עליהם מחשבות על האמונה מחמת שלא נולדו בקדושה כראוי. ויש שהוסיפו על זה מעשיהם הרעים שעשו בעצמם כי יש עבירות שהם מזיקים ופוגמים את האמונה, ולזה צריכין בושה ולב נשבר, שמי שיש לו חקירות ומחשבות אלו חס ושלום ראוי לו להתבייש מאד על אשר נולד בגשמיות כזה, או שעשה מעשים כאלו, שבא לזה שיבואו לו מחשבות כנגד אמונתנו הקדושה כמו שכתוב (במדבר י"ד כא) "וכבוד הוי"ה מלא את כל הארץ" וכתיב (ישעיה ו' ג') "מלא כל הארץ כבודו" ועליו באים מחשבות חס ושלום לגרשו ולעקרו חס ושלום מאלקים חיים אשר הוא חי החיים יתברך ויתעלה שמו. ואין צריך לבאר גודל הבושה שראוי שיהיה לו כשבאים עליו מחשבות כאלו חס ושלום. ועל ידי בושה ולב נשבר על ידי זה מגרש ומשבר החקירות והמחשבות. אתה צריך להבין שאדם נולד שלא בקדושה בכלל, והוא בן הנדה רחמנא לישזבן, ומה גם שקלקל בבריתו, עשה מעשים מתועבים וכו', אשר על ידי זה נפגמה האמונה לגמרי, כי ברית ואמונה תלויים זה בזה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"א), כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "ובריתי נאמנת לו", כי ברית ואמונה תלויים אחד בהשני, וכשאדם קלקל בבריתו שעבר על עבירות חמורות של נדה שפחה גויה זונה וכו', ומלבד שהסתכל בכל מיני תועבות שבעולם וכו' וכו', איך אתה רוצה שתהיה לך אמונה ברורה ומזוככת בו יתברך? ואיך אתה רוצה עם מח כזה להשיג רוחניות אלקות? ולכן ראוי לך להתבייש מאד מאד ממנו יתברך שבאות לך קושיות וספיקות על האמונה הקדושה, ואתה מקבל דעות נפסדות מנואפים ככלבים וכו', שהם בעצמם מלוכלכים בניאוף שיקוץ ותיעוב וזיהום וכו', והם עוד יאמרו השקפת דעתם המטונפת שהיא נגד האמונה הקדושה וכו' וכו'. ולכן ראה לחזק את עצמך ביתר שאת ביתר עוז, ומאחר שעדיין אתה בוכה ומתאנח למה אתה כל כך רחוק מאמונה הקדושה? ולמה עולה לך במחשבתך מחשבות נגד האמונה הקדושה? זה בעצמו צריך לחזק אותך, כי תהלה לאל יש לך נשמה קדושה שכואב לה שיש לך בלבולים וספיקות באמונה. ובאמת אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ב) אמונה הוא ענין חזק מאד וחייו חזקים מאד על ידי אמונה. כי כשיש לו אמונה אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום, אזי יוכל לנחם עצמו ולהחיות את עצמו, כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והיסורים הם לו לטובה ולכפרה, ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא. אבל מחקר שחוקר בחקירות של הבל וכו', ואין לו אמונה, כשבא עליו איזה צרה, אזי אין לו למי לפנות ואין לו במה להחיות את עצמו ולנחם את עצמו, והכלל שהעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל ובזה יהיה חזק לעולם בעולם הזה ובעולם הבא ולעולם לא ימוט אשרי לו, ועם ישראל הם מאמינים בני מאמינים. וזאת צריך לדעת, שיש נשמות כשרות שנולדו בכשרות וגם לא קלקלו מעשיהם שאין באים עליהם כלל מחשבות כאלו, ואפילו כשמדברים בפניהם מענינים אלו לא איכפת להם כלל ואינו מבלבל דעתם כלל. וזה דומה כמו שמדברים מתאוה הידוע בפני סריס שבודאי אינו מבלבל דעתו כלל, כן אלו האנשים כשרים אינם שומעים כלל ואינו נכנס באזניהם כלל עניני חקירות ובלבולים. ולכן אשרי מי שמחזק את עצמו באמונה פשוטה בו יתברך, ומחדיר בעצמו אשר אין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ודבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, וצריכים לבקש הרבה ממנו יתברך שיזכה לאמונה ברורה ומזוככת בלי שום קושיות וספיקות כלל, ולכן מה טוב ומה נעים באם תאמר את התפלה הזו שתיקנה מוהרנ"ת ז"ל, והוא בלקוטי תפילות חלק א' תפילה ז', וזה יועיל לך מאד מאד לבוא לאמונה שלימה. כי "אתה החלות להראות את עבדך את גדלך ואת ידך החזקה אשר מי אל בשמים ובארץ אשר יעשה כמעשיך וכגבורותיך". וגלית אלהותך ומלכותך עלינו, כי הוצאתנו ממצרים, ופדיתנו מתוקף גלותם מתוך כור הברזל, מעמקי הקליפות. והוצאת אותנו מנו"ן שערי טומאה, והכנסת אותנו בנו"ן שערי קדושה. ועשית נסים ונפלאות במצרים ועל ים סוף, ושברת והכנעת כל אלילי מצרים, ושדדת המערכות ושנית הטבע ועקרת ובטלת כל מיני כפירות וכל מיני אמונות כזביות של פרעה ומצרים, שרצו שישתקעו בני ישראל ביניהם, חס ושלום, שיתגברו על ישראל, חס ושלום, במיני כפירות ואמונות כזביות שלהם, אשר זה היה תוקף גלותם. ואתה ברחמיך הרבים לא עזבת אותנו ביניהם, ומהרת להוציא אותנו מתוכם, והכנעת ושברת ועקרת כל מיני כפירות שלהם על ידי הנסים והמופתים הגדולים והנוראים שעשית בהם. וגלית אלהותך ואדנותך לכל באי עולם, ומאז נדבקו ישראל בך לעולם, והאמינו ביהוה ובמשה עבדו. כן ברחמיך הרבים תזכנו להאמין בך ובצדיקיך האמתיים תמיד, באמונה שלימה וחזקה ונכונה: וכאשר אתה אלהים אמת, כן נזכה להאמין בך באמת, עד שנזכה להרגיש אלהותך עלינו, ונהיה דבקים בך תמיד, ולא נפרד ממך לעולם אפילו כרגע קלה. ויהיה לנו בושה ופחד ואימה ויראה ממך תמיד בכל עת ובכל רגע, ובלעדיך לא נרים את ידינו ואת רגלנו לעשות שום עובדה בעולם. ובכל עסקנו ועשיתנו אפילו בעבודות חיצוניות שהם אכילה ושתיה וכיוצא בהם, בכולם נהיה דבקים בך תמיד, וכולם יהיו לשמך ולעבודתך באמת. ולא נשכח אותך לעולם, בשכבנו ובקומנו, בשבתנו בביתנו ובלכתנו בדרך בדיבורנו ובשתיקותנו, בעמידתנו ובישיבתנו, בין בעסקנו בתורה ומצוות ובין בעסקנו בדרך ארץ, בכולם נהיה דבקים בך ולא נשכח אותך לעולם: ותעזרני לקיים באמת מקרא שכתוב: "שויתי יהוה לנגדי תמיד כי מימיני בל אמוט". ונזכה להרגיש אלהותך עלינו תמיד, כי מלא כל הארץ כבודך, ומלכותך בכל משלה, כמו שכתוב: "אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאום יהוה, הלא את השמים ואת הארץ אני מלא": מלא רחמים חפץ להיטיב, אשר בשביל זה לבד בראת עולמך; את השמים ואת הארץ וכל צבאם, וכל העולמות עליונים ותחתונים אלפי אלפים ורבי רבבות, עד אין שיעור ומספר, כדי לגלות אלהותך בעולם, כדי שנזכה ברחמיך להכיר אותך בעולם השפל הזה. כי אתה טוב ומטיב לכל ורצית להטיב מטובך לנו, ולהראות לנו רחמנותיך וחנינותיך. על כן בראת עולמך ברצונך הטוב, כדי שנזכה לידע ולהכיר אותך, ולחזות בנועם זיוך, אשר זאת היא הטובה הגדולה שבכל הטובות, טובות האמתיות והנצחיות. ואין שום טובה אחרת בעולם כלל, וכל הטובות וכל הנסים ונפלאות שעשית עם אבותינו ועמנו, ואשר אתה עושה עתה עמנו בכל יום ובכל שעה, כולם הם רק בשביל תכלית הטוב הזה כדי שנזכה לידע ממך, אשר זאת היא התכלית של כל הטובות שבעולם. על כן רחם עלינו אדון כל, ותקבע אמונתך בלבנו לעולם ועד, ושבענו מטובך, ותזכנו לחזות בנועם זיוך. ותעזור לנו ברחמיך להתפלל לפניך תפלותינו בכל לב ונפש, עד שיהיה לנו כח על ידי תפלותינו לשנות הטבע, ולעשות נסים ומופתים בעולם, ותשמע תפלותינו תמיד ואזכה להכלל בך מעתה ועד עולם אמן סלה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|