שאלה: מאת מורן: שלום רב לצדיק. אני מתביישת לכתוב את מה שמציק לי, אבל אני יודעת שצריכים עזות דקדושה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תרומה א' דר"ח אדר התשע"ג
שלום רב אל מורן תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שאין עבירה שלא יכולים לחזור בתשובה עליה, כי אצלו יתברך מאד מאד חשובה תשובה, כמאמרם ז"ל (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד, והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שהוא עשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו, בשביל זה הוא מסית את כל אדם מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות? כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. וכתב הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" זה וידוי דברים וידוי זה מצות עשה כיצד מתודין אומר אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח; וכן כתב (פרק ב' מהלכות תשובה הלכה ב') ומה היא התשובה הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד שנאמר (ישעיה נ"ה) "יעזוב רשע דרכו" וגו' וכן יתנחם על שעבר שנאמר (ירמיה ל"א) "כי אחרי שובי נחמתי" ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם שנאמר (הושע י"ד) "ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו" וגו' וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו. ולכן את צריכה להרגיל את עצמך להתוודות להקדוש ברוך הוא בכל יום, ולקבל על עצמך לא לחזור על הזבל והלכלוך הזה שעשית עד עכשיו, שזה מאד מאד חמור, אבל אני מוכרח להגיד לך שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) שעיקר התשובה השלימה היא, כשאדם עובר באלו המקומות ממש שהיה מקודם התשובה, כל אחד לפי מה שעבר עליו בימים הקודמים, וכשעובר באלו המקומות והעניינים שהיה מתחלה ממש, ועכשיו פונה עורף מהם, וכופה יצרו לבלי לעשות עוד מה שעשה זהו עיקר התשובה השלימה, ורק זה נקרא תשובה; היינו שיהיו לך עוד פעם נסיונות לחזור אל השטויות האלו שזה מאד מאד חמור, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה כ"ו סימן ה') על הכל הקדוש ברוך הוא מאריך אפו חוץ מן הזנות; ואמרו (במדבר רבה פרשה ט' סימן ז') אמר הקדוש ברוך הוא על הכל אני כובש, ועל הזימה אני כועס; ואמרו (תנחומא בראשית) על הכל הקדוש ברוך הוא מוותר, חוץ מן הזימה והזנות; עם כל זאת כשיבואו לך נסיונות לחזור אל השטויות, ותפני עורף אל זה ולא תחזרי אל המעשים רעים וכו', מחמת שחזרת בתשובה שלימה, אזי הקדוש ברוך הוא בוודאי ימחול לך בלי שום ספק, ומה טוב ומה נעים באם שתזכי לנסוע אל ציון רביז"ל בעיר אומן, שהבטיח בהבטחה חזקה אשר מי שיבוא אצלו אחר הסתלקותו היינו אל ציונו הקדוש בעיר אומן ויתן פרוטה לצדקה עבורו ויאמר את העשרה מזמורי תהלים הנקראים תיקון הכללי, אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו יוציאו מהשאול תחתית. ולכן מאד מאד מומלץ שתעשי כל מה שביכולתך לנסוע אצל ציון רביז"ל, ולהתוודות שם, ובוודאי רביז"ל יעמוד בהבטחתו שהבטיח הבטחה כזו שיוציא את כל הבאים אליו מהשאול תחתית ומתחתיו, ויתקן אותם בתיקון נפלא. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|