שאלה: מאת שמואל: שלום רב לצדיק. אני כותב לכבודו בעניין נצרך מאוד: אני בחור צעיר ונמצא בבית כבר זמן רב, איני לומד, איני עובד ואיני עוסק בשום דבר. מאז שעזבתי את הישיבה אני נמצא בבית של ההורים וכמובן שיש בינינו מריבות, שנאה וכעסים וכו'… תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר במדבר כ"ז אייר התשע"ג
שלום וברכה אל שמואל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חבל מאד שתבלה את הזמן היקר שלך בשטויות וכו' וכו', ואמר החכם "הזהר מן הזמן, כי הוא אויב רע מאד", אין עוד דבר שהורס את האדם מללכת בטל, וכך אמרו חכמינו הקדושים (כתובות נט.) הבטילה מביאה לידי שעמום (שגעון) ולידי זימה, ולכן תשמור מאד מאד להיות תמיד עסוק במשהו, וזה יביא לך ישוב הדעת, אתה מוכרח לקחת איזו עבודה תהיה מה שתהיה וכו', אפילו להיות שרת ולטאטאות וכו', כי אין עוד דבר כל כך חמור כמו מי שמבטל את הזמן שלו ויושב ולא עושה כלום, שזה מביא אותו לשגעון וטירוף דעת. ולכן תעשה כל מה שביכולתך להעסיק את עצמך באיזו עבודה, ואין על זה תירוץ שנפלתי ביאוש וכו', וכבר אין לי תקנה, רביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן, ודע לך שהבחירה בידיך, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) ששאל אותו אחד כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה וכו', [וכתב מוהרנ"ת ז"ל ודבר זה הוא נצרך מאד לדעת, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה, חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה]. ולכן תיקח את עצמך בידיך והדבר הראשון תעשה כל מיני מאמצים שבעולם להתפלל את שלושת התפלות שחרית מנחה וערבית במנין דייקא, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') שמחנה ישראל הוא שלוש פרסאות, היינו שלוש תפלות, היינו כל זמן שאדם נזהר בשלושת התפלות, הוא ישאר יהודי מאמין בהקדוש ברוך הוא, ותיכף ומיד כשיתחיל להתרשל אפילו מתפלה אחת, הוא כבר יוצא ממחנה ישראל. ולכן תעשה כל מה שביכולתך להתפלל את השלוש תפלות במנין דייקא, ולפני כל תפלה תכניס פרוטה לצדקה בקופת הצדקה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא י.) רבי אלעזר יהיב פרוטה לעני והדר מצלי אמר דכתיב (תהלים י"ז ט"ו) "אני בצדק אחזה פניך", אשרי המקיים את זה בתמימות ובפשיטות גמורה, ואז טוב לו כל הימים. והעולה על הכל שתעשה כל מה שביכולתך להיות בשמחה, אשר אין למעלה מזה, ומוהרנ"ת ז"ל הבטיח לאחד מתלמידיו אם תהיה תמיד שמח, לא תראה פני גיהנום, ויכולים להבין את זה בפשיטות, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) אין עולם הזה יש או גיהנום או גן עדן, ולכן כשאדם מסתובב בזה העולם ממורמר מדוכא וכו', אזי הוא טועם את טעם גיהנום בזה העולם רחמנא לישזבן, כי אין עוד קללה יותר מזו שאדם מסתובב ממורמר ומדוכא ועצוב ומיואש וכו' וכו', וזה בעצמו הגיהנום שאדם מסתובב בעצבות ובדכאון, ולא מוצא את מקומו וכו', ולכן תעשה כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ואל תדחה את השמחה ליום המחרת, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; ולכן תהיה היום בשמחה, ותגאל את עצמך מהגיהנום שאתה נמצא בו וכו'. ומי יתן שתרגיל את עצמך לגרוס בכל יום כמה פרקים משניות, היינו שתיקח משניות ותתחיל לומר פרק אחר פרק כסדרן, אפילו שאתה לא מבין כלום, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה יט.) לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר, ואי אפשר להסביר כלל מה זה לגרוס בכל יום הרבה פרקים משניות, שזה מזכך את הנפש מכל מיני חלודה, משנ"ה אותיות נשמ"ה, מי שגורס הרבה משניות על ידי זה נזדככת נשמתו, ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מב.) במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה. ומובא (מדרש תלפיות) שאשר בן יעקב יושב על פתחו של גיהנום, ומי שהירבה ללמוד משניות אינו מניחו להכנס שם, ולכן אשרי מי שיגרוס בכל יום כמה וכמה פרקים משניות, שזה הצלחה נצחית, אל תיקח את זה בקלות, כי רבים חללים הפילו השעמום והבטילה. ולכן תיכף ומיד תעשה כל מה שביכולתך להיות רק בשמחה, ולחזק את עצמך באמונה בו יתברך, שהוא אב הרחמן, ובוודאי ימחול לך על הכל, וכן תראה למצוא לעצמך איזו עבודה תהיה מה שתהיה וכו', וכבר אמרו חכמינו הקדושים (פסחים קי"ג.) פשוט נבילתא בשוקא, ושקיל אגרא, ולא תימא כהנא אנא, וגברא רבא אנא, וסניא בי מלתא; תוריד את העור של הנבלה בתוך השוק, ותקבל על זה שכרך ואל תאמר אני כהן, או אני אדם גדול, וזה לא מתאים לי – היינו אדם צריך לקחת כל מה שרק מציעים לו עבור פרנסה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|