שאלה: מאת אברהם: שלום וברכה לכבוד קדושת הצדיק שליט"א. בוודאי שמעתם על החתונה הגדולה שהיתה אתמול בחסידות בעלזא. גם אני השתתפתי בחתונה והתפעלתי מאוד מהקדושה והשמחה שהיו שם. אך רציתי לשאול את דעתכם: האם אתם לא חושבים שזה היה בזבוז של כסף וביטול זמן? ובכלל רציתי לדעת, האם רביז"ל התייחס בדבריו לגבי חתונות ואירועים אחרים של אדמורי"ם? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בהעלותך י"ג סיון התשע"ג
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. לדעתי זה היה קידוש השם נורא ונפלא מאד, לראות כל כך הרבה יהודים מאחינו בני ישראל שבאו עם לב אחד להשתתף בשמחת נישואין של שושילתא קדושה, ובפרט לראות קיבוץ כל כך גדול של יהודים שומרי תורה ומצוות שמתאחדים יחד בלב אחד, זה קידוש השם הכי גדול שרק יכול להיות שכולם באים לשמוח יחד, וכולם באים עם כוונה אחת להשתתף בשמחה עצומה, וזה מראה גם את הכח הגדול של יהודים חסידיים שומרי תורה ומצוות, וזה מקדש את שמו יתברך. והעולה על הכל זה מראה שנצח ישראל לא ישקר, ועם ישראל חי, אחרי שהאשמדי העמלקי חשב שימחוק את שם ישראל ואת דת ישראל וכו' וכו', רואים במציאות איך שדבר אחד מדברי הצדיקים לא הולך לריק וכו', ונתקיים בשלימות שעם ישראל עם קדוש, ועל אפם וחמתם של אומות העולם הם ישארו לנצח, ואמרו חכמינו הקדושים (יומא ס"ט:) אלמלא מוראה של הקדוש ברוך הוא היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין שבעים אומות?; הם חשבו שיוכלו למחוק את עם ישראל, ואת מה שעם ישראל סובלים מאומות העולם במשך אלפיים שנה אי אפשר להסביר, אף על פי כן נצח ישראל לא ישקר, ועם ישראל חי וקיים לנצח, ולא מתפעלים משום אומה ולשון, אלא אנחנו ממשיכים עם המסורת שלנו, בלי שום בושה כלל, ואנחנו גאים עם המסורת שלנו שנמשכת מקבלת התורה עד עכשיו, הן עם הלבוש והן עם הדיבור והן עם ההנהגות והמסורות שלנו מדור דור. ואמרו חכמינו הקדושים (מועד קטן ט"ז:) מה כושי משונה בעורו אף ישראל משונין במעשיהן מכל האומות; הם לא מתפעלים משום אומה ולשון, ולא מתבוללים ביניהם, ולכן לא בחינם שאמרו חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה כ"ט סימן ד') אמר רבי שמעון בן יוחאי אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל, אלוה אני על כל באי עולם אבל לא יחדתי שמי אלא עליכם, איני נקרא אלהי עובדי כוכבים ומזלות, אלא אלהי ישראל; כי בזה שעם ישראל לא משנים את הלבוש ואת הלשון ואת התאריך ואת ההנהגות שלהם, ושומרים תורה ומצוות במסירות נפש הכי גדולה, זה בעצמו מגלה יחוד הוי"ה ברוך הוא יתברך שמו על עם ישראל. ולכן זה היה מחזה נדיר מאוד לראות איך שכל כך הרבה יהודים שומרי תורה ומצוות מתאחדים יחד באהבה גדולה מאד מאד, וזה היה קידוש השם נורא ונפלא מאד, ואף שאני לא ראיתי את זה, עם כל זאת ממה שרק שמעתי זה משמח את הלב מאד שרואים סוף כל סוף שיש באיזה מקום אחדות בין נשמות ישראל, כי מספיק כבר עם כל המחלוקות והמריבות והויכוחים שנמצאים בינינו וכו' וכו', שזה רק מעכב את הגאולה וכו'. ובמה שאתה שואל מה רביז"ל היה אומר על דבר כזה, הרי בפירוש מובא בדבריו ז"ל (חיי מוהר"ן סימן תכ"א) שאמר (עוד לפני מאתיים שנה) הצדיקים, אפילו אלו הצדיקים של עכשיו, הם יקרים גם כן מאד בעיני השם יתברך. ואלמלא לא היה בהם רק מה שמרחקים ממנהגי הקלי עולם, ההולכים ומנהיגים עצמם דייקא בדרכי העכו"ם, והולכים בדרכי החקירות והחכמות, וכוונתם דייקא להדמות עצמם במהלכן ובמלבושיהן ובמנהגיהם כמנהגי העכו"ם כאשר נתפשט עכשיו בעוונותינו הרבים, ואם לא היו פועלים הצדיקים כי אם מה שמרחקין מהם גם כן דים. כי כל מנהיג איך שהוא מתנהג בעבודתו, על כל פנים הוא רחוק מדרכיהם, וכן המקורבים אליהם. כי מאחר שמדקדקין לבלי להניח שער אחורי פאות הראש, ממילא אינם מגדלים בלורית שקורין ביי האר, וממילא הם רחוקין ממנהגי העכו"ם ומכת הפילוסופים והמחקרים שמנהיגים עצמם בדרכים כאלו. וזהו דבר גדול מאד, כי דרכי החקירות והפילוסופיה הוא הרעה הגדולה שבכל הרעות ואין רע מזה, אשרי מי שרחוק מהם; עיין שם. הקדוש ברוך הוא יעזור שמהחסידות הזו, ילמדו כל החסידויות, כל החצרות וכל הפלגים והעדות שיש בין כלל עם ישראל, מה זו אחדות אמיתית ויחקו אותם, ורק כך נזכה לגאולה השלימה.
|