שאלה: מאת ישראל: לכבוד הצדיק נשיא דורנו. ראשית ברצוני להודות על הדיבורים הנפלאים המעוררים והמחזקים ואת הנפש משיבים, והנני מברך את הוד מעלתו בברכת הדיוט שיזכה עוד רבות בשנים להפיץ את האור הנפלא בכל קצוות תבל מתוך בריאות הגוף והנפש ומתוך אושר ועושר וכל טוב סלה! תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר חוקת ו' תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל ישראל נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שרביז"ל רצה שנתבודד כל היום, ואמר מחמת שאני רואה שאנשים כמוכם לא תוכלו להתבודד כל היום, אזי לכל הפחות שעה אחת. ובאמת עלינו להתבונן מה זה להתבודד כל היום כולו? הלא צריכים להתפלל את השלש תפלות בכל יום המסודרות מאנשי כנסת הגדולה, צריכים ללמוד לכל הפחות בכל יום מקרא, משנה, גמרא והלכה וכו', צריכים ללכת למקוה, צריכים לאכול ולשתות, צריכים לישון, צריכים לצאת ולעבוד ולהביא פרנסה לאשתו ולילדיו וכו' וכו', ואיך יכולים להתבודד כל היום כולו? אלא רביז"ל רצה שנהיה דבקים בו יתברך כל היום כולו, ומח מחשבתינו יהיה תמיד דבוק באין סוף ברוך הוא, ותהיה האמונה כל כך חזקה אצלנו עד שנוכל לדבר בקביעות עמו יתברך, ומהרגע שקם ואומר "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך", שכבר ידבר עמו יתברך, ויבקש שיהיה היום הזה שמור בין ברוחני ובין בגשמי, ויבקש על אשתו ועל ילדיו, וכך ימשיך לדבר כל היום כולו עד שהולך לישון, ויאמר "בידך אפקיד רוחי פדיתה אותי הוי"ה אל אמת", ובתוך כך הולך למקוה לטבול, וגם שם מתבודד, ובין כך הולך לבית הכנסת להתפלל את השלש תפלות הקבועות שחרית, מנחה וערבית, ועל הדרך לבית הכנסת וכן בתוך התפלה הוא מדבר עמו יתברך, וכן כשהולך לאכול וכו', הוא מדבר עמו יתברך, וכן בין לימוד ללימוד מדבר עמו יתברך, וכן בעת העבודה הוא מדבר עמו יתברך, נמצא שכל היום הוא מתפלל אליו יתברך, שזה מה שאמר רבי יוחנן הלוואי שיתפלל אדם כל היום כולו, (עיין ברכות כ"א.), ופירשו צדיקים שהכוונה שיתפלל שיוכל להתפלל כל היום כולו, כי מי שיש לו אמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, אזי לא איכפת לו שהוא על הרחוב או בבית, בבית הכנסת או בבית המדרש, בשדה או ביער, תמיד הוא מדבר עמו יתברך, וזהו עיקר השלימות. אבל היות שעבור זה צריכים אמונה חזקה עד שירגיש את אמתת מציאותו יתברך, ולכן ראוי שיקבע האדם לעצמו איזו שעה ויבקש אז רחמים ותחנונים ממנו יתברך שיזכה לצאת מהזוהמא והלכלוך שלו וכו', ויזכה להיות בשמחה עצומה, בלי קושיות ובלבולים, בלי עקמומיות עליו יתברך, וכך לאט לאט יוריד ממנו את כל המסכים המסבבים אותו, ומעלימים ומסתירים את אמתת מציאותו יתברך ממנו, לואט לאט יוריד מעצמו את ההעלמות וההסתרות עד שיזכה להרגיש את אמתת מציאותו יתברך על פניו, ויוכל לדבר עמו יתברך כל היום כמו מי שהוא הולך ומטייל ומדבר עם חבירו, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (תורת כהנים בחוקותי) על הפסוק (ויקרא כ"ו י"ב) "והתהלכתי בתוככם" אמר הקדוש ברוך הוא אטייל עמכם בגן עדן ואהיה כאחד מכם. נמצא לפי זה שכל רגע שאדם מדבר עמו יתברך, אין למעלה מזה, כי כל דיבור ודיבור שאדם מדבר עמו יתברך, זוהי הצלחה נצחית, הצלחה כזו שאין לתאר ואין לשער כלל. ומה שאתה שואל מה מבקשים? כל מה שרק צריכים מבקשים רק ממנו יתברך, וכן מבקשים על פי סדר האלף-בית: כגון אמונה, אמת, ארץ ישראל וכו', ברית, בטחון וכו', ואז יהיה לך כבר מה לדבר, לא רק יום אלא חודשים שלמים, ויען שאנחנו מונחים בשאול תחתית ומתחתיו, אזי ראוי כבר להתחיל ולבקש בכל יום ויום מחדש את הענינים האלו.
|