שאלה: מאת מאיר: לכבוד הצדיק שלום. התשובות שלכם הן נפלאות, ותודה רבה לכם על כך. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר דברים ה' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל מאיר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) על ידי אמונת חכמים יכולים להוציא משפטינו לאור, ויודע איך להתנהג בעצמו, ואיך להנהיג את אחרים, כי הכל תלוי כפי האמונת חכמים, כי על ידי אמונת חכמים זוכים לאמונה בהקדוש ברוך הוא, ותיכף ומיד כשיש לאדם אמונה בהקדוש ברוך הוא, אזי כל החיים שלו הולכים בצורה אחרת לגמרי, כי אמונה בהקדוש ברוך הוא, תלויה כפי האמונת חכמים שיש לו, כי כך כתוב (שמות י"ד) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו" ואמרו חכמינו הקדושים (מכילתא בשלח) אם במשה האמינו קל וחומר בהוי"ה? בא זה ללמדך, שכל מי שמאמין ברועה נאמן כאילו מאמין במאמר מי שאמר והיה העולם; ולכן אם אין לאדם אמונת חכמים סימן שגם אין לו אמונה בהקדוש ברוך הוא. חכמי ישראל האמיתיים הם מוסרים את נפשם עבור נשמות ישראל, ומלמדים אותם איך להתקרב להקדוש ברוך הוא, ואיך להחיות את עצמם בעת צרה וכו' וכו', כי על כל אחד ואחד עובר בזה העולם משברים וגלים, צרות ויסורים, מרירות ומכאובים וכו' וכו', וחכמי ישראל הם אשר מלמדים אותנו איך לצאת מכל המשברים והגלים, אבל צריכים לזרוק את השכל העצמי שלנו, ולציית אותם, וכך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו, לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות חס ושלום מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי פרשת שופטים) 'אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין – תציית אותו', ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו – אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זו נקראת התקרבות. ולכן כשבר ישראל מציית את הצדיק האמת ומקיים את מה שהוא מבקש מאתנו, כגון שרביז"ל הזהירנו מאד מאד להיות בשמחה עצומה, ולשמח את עצמנו עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בנו, וכן הזהירנו מאד מאד להיות רגיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמורה כאשר ידבר איש אל רעהו, וכל מה שמעיק ומציק לו יספר להקדוש ברוך הוא, ועל ידי זה דייקא יזכה להתקרב אליו יתברך, וכן הזהירנו מאד על סדר-דרך-הלימוד – שאדם ילמד בכל יום כסדרן, מקרא משנה גמרא ומדרש, טור ושולחן ערוך וכו' וכו', ואם מקיימים את זה – זה סימן שאוחזים באמונת חכמים, ואם מזלזלים בזה – זה סימן שאין אמונת חכמים ושהוא מזלזל בחכמים. אני מוכרח גם לעורר אותך שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) מה שקשה קושיות על הצדיקים, זהו מוכרח להיות. כי הצדיקים מתדמים ליוצרם, וכמו שקשה קושיות על השם יתברך, כמו כן בהכרח שיהיה קשה קושיות על הצדיק, כי הוא מתדמה אליו יתברך. ובענין הקושיות שקשה על השם יתברך, מרגלא בפומיה רביז"ל לומר: אדרבא, כך ראוי להיות דייקא, שיהיו קושיות על השם יתברך, וכך נאה ויפה לו יתברך לפי גדולתו ורוממותו, כי מעוצם גדולתו ורוממותו, שהוא מרומם מאד מדעתנו, על כן בוודאי אי אפשר שנבין ונשיג בשכלנו הנהגתו יתברך. ועל כן בהכרח שיהיו עליו יתברך קושיות, כי כך נאה ויפה להבורא יתברך, שיהיה מרומם ונשא מדעתנו, שעל ידי זה קשה קושיות, ואם היה הנהגתו כפי חיוב דעתינו, אם כן היה חס ושלום, דעתו כדעתנו. וטוב מאד להיות רגיל להתפלל את התפלה הזו בכל יום כדי שיזכה לאמונת חכמים בשלימות: יהי רצון מלפניך הוי"ה אלהי ואלהי אבותי, שתחוס ותרחם עלי שלא יהיו לי שום קושיות וספיקות על גדולי מובחרי צדיקיך הנכללים בך לגמרי, כי אתה יודע את גודל חטאיי ועוונותי ופשעיי המרובים, שחטאתי ועוויתי ופשעתי נגדך ימים ושנים, בכל מיני עבירות וחטאים מגונים, ובפרט בפגמי הברית, שעל ידי זה נעקר מוחי לגמרי, ונתעקם לבבי, ונתמלא עקמומיות וקושיות עליך, ומזה בא שיש לי בכל פעם קושיות וספיקות על גדולי מובחרי צדיקיך הקדושים ששלחת לזה העולם לגלות ולפרסם את אמתת מציאותו יתברך. ולכן חוס וחמול עלי שאזכה לחזור בתשובה שלימה, ולדעת את האמת שאין לי דעת בכלל, "כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי", ואיך מלאו לבי ודעתי להקשות קושיות עליך ועל צדיקיך האמיתיים, הדבוקים לגמרי בך, אין זה אלא מפני רוע מעללי ועוונותי המרובים.
|