שאלה: מאת דוד: שלום לרב. ברצוני לערוך בפניכם וידוי דברים: אני בעל תשובה כשלוש עשרה שנה, ובתחילת חזרתי בתשובה, למדתי גמרא עם רב ליטאי שהלהיב אותי עד מאוד לעסק התורה, וכל זה בעודי נשוי טרי ובזמן שאני עובד במשרה מלאה. התחזקתי מאד מרבי, ולמדתי ממנו המון בעניין הקפדה בזמנים ללימוד התורה ובאהבת לימוד התורה שהיא מעל לכל. ברוך השם מאז נולדו לי שמונה ילדים, וביניהם שני זוגות תאומים. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר עקב י"ד אב התשע"ג
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל לימד אותנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב) שגם בעבודת השם יתברך יש יצר הרע גדול מאד שהוא "פן יהרסו לעלות אל השם", וכלל גדול שריבוי אור מביא אחר כך ריבוי חושך גדול מאד, ולכן צריכים לצמצם את עצמו בכל דבר, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז' וסימן ס"ח) שצריכים להיות למעלה וגם למטה, היינו מצד אחד להיות דבוק בהקדוש ברוך הוא, ומצד שני לא לשכוח מאשתו ומהילדים שלו, שזה גם כן הרצון של הקדוש ברוך הוא, וחכמינו הקדושים אמרו (יבמות סב:) האוהב את אשתו כגופו, והמכבדה יותר מגופו, והמדריך בניו ובנותיו בדרך ישרה, והמשיאן סמוך לפירקן, עליו הכתוב אומר (איוב ה') "וידעת כי שלום אהלך". הרי שלך לפניך, שאדם צריך לאהוב את אשתו כגופו, ולכבד אותה יותר מגופו וכו', וכן אמרו (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו, (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו); ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה; ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן צ"ד) אין הברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל כבוד אשתו. ולכן מעכשיו תראה להשקיע הרבה באשתך, שזה היה הרצון של רביז"ל, כי בפירוש גילה לנו (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים), וכן אמרו (יבמות סג.) דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא; ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, הדבר הראשון עליו לעזור לאשתו בכל המובנים, ולא כמו אלו החדשים מקרוב באו שמסלפים את דברי רביז"ל, ומהפכים דברי אלקים חיים, ולכן תעשה כל מיני פעולות שבעולם לפייס את אשתך ולעזור לה בכל המובנים. עכשיו אתה צריך לדעת שבוודאי התורה היא מעל הכל, עם כל זאת צריכים את שניהם, כמאמרם ז"ל (אבות פרק ב') יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, שיגיעת שניהם משכחת עון, וכל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עון. אשריך ואשרי חלקך שאתה לומד ומלמד לאחרים את הדף היומי, אשר אין למעלה מזה, כי דף גמרא ליום זה חיות לנפש, ושמירה גדולה, כי גמר"א זה ראשי תיבות של מלאכי השמירה ג'בריאל מ'יכאל ר'פאל א'וריאל השומרים את האדם. אבל טוב מאד שתעשה לעצמך שיעורים במקרא, במשנה ובגמרא כסדר-דרך-הלימוד של רביז"ל מלבד הדף היומי. עם כל זאת תשתדל גם להשקיע באשתך, כי אשתו כגופו, וכמו שאתה שומר על הגוף שלך כך תשמור על אשתך ועל ילדיך, וידוע שמוהרנ"ת ז"ל היה מתמיד עצום יומם ולילה ולא פסק מללמוד, ואף על פי כן אמר שחינוך ילדיו זה חשוב אצלו כמו עבודת החצות שלו. הרגל את עצמך לדבר עם הקדוש ברוך הוא, שזה הענין של התבודדות, וזה יביא אותך לישוב הדעת אמיתי, כדי שתדע מה כן וכו', ומה לא וכו', כי על ידי שיחה בינו לבין קונך יהיה לך ישוב הדעת, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רכ"ח) בוודאי נמצאים כשרים אף על פי שאין להם התבודדות, אבל אני קורא אותם 'פלייטיס' – מבוהלים ומבולבלים, ופתאום כשיבוא משיח ויקרא אותם – יהיו מעורבבים ומבולבלים. אבל אנחנו נהיה דומים כמו האדם אחר השינה שדעתו נוחה ומיושבת היטב, כן תהיה דעתנו נוחה ומיושבת עלינו בלי מהומה ובלבול וכו'. ולכן זה צריך להיות לך מנהג קבוע – לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמורה, וזה יכניס בך ישוב הדעת אמיתי ותדע איך להתנהג עם אשתך, לרחם עליה ולקרבה עד מאד, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו – שכינה ביניהן; ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. אקווה שתבשר לי בשורות משמחות שהכל השתנה אצלך לטובה.
|