שאלה: מאת יוסף: שלום וברכה לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. לאחרונה עיינתי בקובץ 'ההלכה יומית' היוצא מבית מדרשו של הרב עובדיה יוסף ותלמידיו, וראיתי שכתוב שם שיש מנהגים שהשתרשו על-ידי המון עם ואין לנהוג כמותם, כי אין יסודתם בתלמידי חכמים. ומביא שם לדוגמא שיש אנשים שקופצים ועושים כל מיני תנועות מוזרות בתפילה, וכותב שהאנשים הללו אינם מתנהגים כראוי וזה נוגד את ההלכה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר נצבים וילך כ"א אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל יוסף נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני לא יודע ממי למדת וכו', או מי אמר לך שבברסלב מתנהגים מוזר ועושים תנועות מוזרות בתפלה, אדרבה, רביז"ל אמר: מי שמכיר אותי יראה שאין אצלי שום תנועה של מפורסם וכו', כי אצל רביז"ל לא ראו שום תנועה משונה בעת התפלה, ובכלל כל ההנהגות של רביז"ל היו עם ישוב הדעת עמוק מאד, ולכן אני לא יודע מי הכניס לך בראש שדרכו של רביז"ל היא דרך של פראות וכו', ואם רואים אחד שמשתגע ועושה תנועות משונות וכו' וכו', או רוקד וצוהל על הרחובות וכו' ועל ידי זה הוא גורם בושות לאנשי שלומינו צריכים לדעת שזה בא מעוונותיו המרובים שמשגעים אותו, כמאמרם ז"ל (סוטה ג') אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות; כי אצל רביז"ל היה הענין של דרך ארץ דבר עיקרי מאד, ופעם התבטא: אם קיסרין ומלכים היו יודעים איך שאני מלמד את אנשיי דרך ארץ, היו שולחים את בניהם אלי ללמוד דרך ארץ. ובאמת כך היה בכל הדורות – אלו מאנשי שלומינו האמיתיים שהרבו בתורה ובתפלה ובשיחה בינו לבין קונו היה להם ישוב הדעת בצורה אחרת לגמרי שלא רואים אצל אף אחד, ואדרבה, מי שאין לו התבודדות הוא מבוהל ומבולבל מאד, ועושה דברי שטות, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רכ"ח) בודאי נמצאים כשרים אף על פי שאין להם התבודדות, אבל אני קורא אותם 'פלייטיס' – מבוהלים ומבולבלים. ופתאום כשיבוא משיח ויקרא אותם יהיו מעורבבים ומבולבלים, אבל אנחנו נהיה דומים כמו האדם אחר השנה שדעתו נוחה ומיושבת היטב, כן תהיה דעתנו נוחה ומיושבת עלינו בלי מהומה ובלבול; רואים מזה שכשאדם מציית את רביז"ל ומתבודד הרבה עמו יתברך אזי יש לו ישוב הדעת נורא ונפלא מאד, ומתנהג בדרך ארץ, וכולם מתפעלים ממנו, כי על ידי התבודדות יש לאדם ישוב הדעת גדול מאד, ומתנהג באופן אחר לגמרי, עד שיש עליו חן גדול מאד, בין בדיבורו ובין במעשיו, וזה נקרא 'ברסלבר חסיד' אמיתי. ולא כמו שחדשים מקרוב באו ומשתגעים על הרחובות וכו', או צורחים בתפלה אוי אוי אוי וכו', זה מראה שבכלל אין להם התבודדות, וממילא אין להם ישוב הדעת, ולכן אני לא יודע מי הכניס לך בראש שדרך של ישוב הדעת הוא ההיפך הגמור מדרך החסידות ומדרכו של רביז"ל.
אשרי מי שזוכה להרגיל את עצמו לדבר בכל יום אליו יתברך, ומבקש בכל יום ממנו יתברך עצה ודעת ושכל וכו' וכו' והעיקר שלא יצא מדיני השולחן ערוך, שעל זה הקפיד רביז"ל ביותר, ובפירוש אמר (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שכל בר ישראל מחויב ללמוד בכל יום איזה דין בשולחן ערוך.
|