שאלה: מאת מתתיהו: שלום לרב הגאון שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר נצבים וילך כ"ב אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל מתתיהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שבחכמת הקבלה יכולים להטעות מאד מאד את האדם, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רכ"ה) שחכמת הקבלה זה חכמה כשאר חכמות, עיין שם. ולכן יכולים מאד מאד לעבוד על בני אדם על ידי דרך הקבלה, כי מי שלא בקי בזה וכו' והוא לא מבין בזה וכו' יכולים לעבוד עליו בלשונות של קבלה אשר באמת הכל דמיון גדול מאד, כי אין עוד בעל מדמה כמו מי שמטעה את הבריות בדרך קבלה, כי זו חכמה שאנשים לא מבינים בה, ולכן מתבלבלים. וידוע שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"כ) שאפילו לאלו שהוא ציוה ללמוד קבלה, אבל שלא ישתמשו עם זה, כי זה פשוט כישוף, עיין שם. ומה זה כישוף? אומרים חכמינו הקדושים (סנהדרין ס"ז:) למה נקרא שמן כשפים? שמכחישין פמליא של מעלה; כי כשאדם לומד קבלה והוא אינו ראוי לזה וכו', כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רמ"ט) קבל"ה גימטריא נאו"ף וכו', כי הלשונות של הגשמה וכו', זיווגים וכו', וכדומה, מי שלא אוחז בזה, אזי כל הראש שלו בניאוף רחמנא ליצלן, בעניני זיווג וכו'. ולכן לא בחינם שאמרו חכמינו הקדושים (סוטה מ"ח.) הזנות והכשפים כילו את הכל, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ה) שאלו הנואפים שהם מחקרים וכו', מאד מאד מזיק להם הלימוד הזה, כי אצלהם נעשה כל הלימוד בחכמת קבלה ענין של (אבות פרק ג') כל שחכמתו מרובה ממעשיו וכו', ועל ידי זה נתקיים אצלו (משלי י"ז) "לקנות חכמה ולב אין", ועל ידי זה הם מחטיאים גם אחרים עם שכלם המדומה, ואין עוד דבר שיכולים להטעות בני אדם כמו על ידי חכמת הקבלה. ולכן צריכים להזהר מאד מאד מאלו שקוראים את עצמם בעלי מקובלים, ומכל שכן כשיוצאים נגד רביז"ל, צריכים לדעת שהם לא בעלי מקובלים, אלא בעלי מכשפים וכו' וכו', שעושים כישוף עם האדם, ומפחידים אותו שיקרה לך דבר זה וכו', או דבר זה וכו' – הכל הבל ורעות רוח, ואין לך מה להתפחד כלל, רק לברוח מהבעל דמיון הזה הקורא את עצמו בעל מקובל, שהוא בסך הכל טיפש גדול, ומטעה את עצמו ומטעה את הבריות, ולכן אשרי מי שבורח מאלו הבעלי דמיונות אשר קוראים את עצמם בעלי מקובלים וכו', כי כלל זה יש – "מי שיודע אינו מדבר, ומי שמדבר אינו יודע", ובכל כתבי האריז"ל לא כתוב שאסור לנסוע אל רביז"ל בראש השנה… ולכן איך הבעל דמיון הזה יכול לעבוד עליך? ולכן כלך מהבעל דמיון הזה, ואל תלך אליו יותר. אתה צריך לדעת שענין רביז"ל זה תמימות עמוקה עמוק עמוק מי ימצא, וכבר אמר מוהרנ"ת ז"ל שהתמימות של רביז"ל היא עמוקה מאד מאד, ובפרט כל הענין של שיחה בינו לבין קונו, על זה צריכים להיות תם גדול, להשליך את שכלו המדומה לגמרי ולדבר הרבה עם הקדוש ברוך הוא בלי שום חכמות כלל, ודייקא על ידי זה הוא יגיע אל מה שהוא צריך להגיע בזה העולם, ויזכה לזיכוך המוחין לצאת מכח המדמה ולבוא אל השכל, ויבין וישכיל שכל אלו הבעלי דמיון שקוראים את עצמם בעלי מקובלים אינם אלא טפשים גדולים שעובדים על עצמם ועובדים על אחרים, ובקבלה יכולים בקלות לעבוד על הזולת, אשרי מי שמרחק את עצמו מהם.
אתה יכול לנסוע על ראש השנה אל רביז"ל באומן, ואל תפחד מכל הפחדים של הבל שמפחידים אותך הבעלי מכשפים וכו', כי הכל הבל ורעות רוח.
|