שאלה: מאת נחמן: שלום למאיר דרכנו, מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' ז' תשרי בין כסה לעשור ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נחמן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מבואר בשולחן ערוך (אורח חיים סימן תק"ד סעיף א') חול המועד אסור בקצת מלאכות ומותר במקצתם. הגה: לפי צורך הענין שהיה נראה לחכמים להתיר; והנה נחלקו הראשונים אם איסורו מן התורה או מדרבנן, והאחרונים פסקו להלכה לחשוש לשיטה שאומרים שהוא איסור מן התורה, ולכן אין להקל אלא בדבר האבד שיכול לאבד את פרנסתו על ידי זה, שאז אין לו ברירה והוא צריך ללכת לעבוד. הרב הקדוש מסאטמאר זי"ע בעל 'דברי יואל' פסק שאלו שצריכים לעבוד בחול המועד, שלא ישתמשו עם הכסף שמרוויחים, אלא שיתנו את זה לצדקה, כדי שלא להנות משכר חול המועד, אשר יש פוסקים שאסור במלאכה בחול המועד. ודעת לנבון כי אם יש דבר האבד כגון בניית בית הכנסת, או מקוה טהרה, או שאר צרכי ציבור, ואם לא יעשו את זה תיכף ומיד יקומו מתנגדים עכו"ם או שאר רשעים להתלונן נגד הבניה, אזי אין חשש מלעבוד גם בחול המועד.
אשרי מי שיכול למנוע את עצמו מלבנות או מלעבוד בחול המועד, ואז אל רב טוב הצפון יזכה.
|