שאלה: מאת דוד: רבינו אמר שמי שפוגם בברית תמיד יהיו לו חובות. אז איך זה שלעשירים הכי גדולים, שבדרך כלל הם הנואפים הכי גדולים יש כל-כך הרבה כסף? תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' מחרת יום הכיפורים שם השם [ה'] ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהעשירים הכי גדולים הם העניים הכי גדולים, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ב) אין אדם יוצא מן העולם וחצי תאותו בידו, אלא אן אית ליה מאה בעי למעבד יתהון תרתין מאוון, ואן אית ליה תרתי מאוון בעי למעבד יתהון ארבעה מאה; אדם תמיד חסר לו, יש לו מנה – רוצה מאתיים, יש לו מאתיים – רוצה ארבע מאות, ותמיד מרגיש שבור ורצוץ כי חסר לו וכו', ואף שהוא מלא כסף, אבל כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת ה' ט') "אוהב כסף לא ישבע כסף", כמה כסף שרק יש לו זה לא מספיק לו. נמצא שהוא עני הכי גדול, כי אינו שמח בחלקו, ולכן לא בחינם שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ד) מה שאנו רואים שכל הנגידים (העשירים) הגדולים, כמעט כולם הם משוגעים ממש כמו שאנו רואין בחוש, שכל מי שהוא עשיר יש לו שגעון גדול, דע כי הממון עושה אותו משוגע. כי הממון הוא מנפילת העשירות של הנביאים, כי (נדרים ל"ח) כל הנביאים היו עשירים, והנבואה, כשבאה על הנביא, היה כמו משתגע, כמו שפרש רש"י (שמואל א' י"ח) "ויתנבא" – ואשתטי, ואצל הנגידים (העשירים) נעשה על ידי הממון שגעון גמור, ועל כן הם נעשים משוגעים על ידי העשירות שלהם; כי תמיד חסר להם, והם בעלי חובות לעצמם וכו', כי הם מרגישים שחסר להם, ומסתובבים תמיד שבורים ורצוצים וכו' וכו', ואף שיש להם מילי מליונים וכו' וכו', עם כל זאת הם תמיד עצובים מחמת שרוצים יותר ויותר, נמצא שהם בעלי חובות גדולים מאד מאד לתאוותיהם, והעניים לא יכולים להבין את זה. הקדוש ברוך הוא ירחיב לנו את הדעת, ונזכה לשפע כפול שאז לא יחסר לנו שום דבר.
|