שאלה: מאת תמר: לכבוד מוהרא"ש הקדוש. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' מחרת יום הכיפורים שם השם [ה'] ה'תשע"ד
שלום רב אל תמר תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. הנני מברך אותך בברכת מזל טוב חמה ולבבית על הולדת הבן, יעזור הקדוש ברוך הוא שתזכי לגדל את הילדים בקלות, ותמיד תבשרי לי בשורות משמחות. את צריכה לדעת שזה הטבע הבריא של ילדים קטנטנים שברגע שהאמא מביאה לעולם עוד בן, אזי הבן שסמוך לא יכול להרגיע את עצמו, והוא חושב לעצמו: "איך הביאו על הראש שלי עוד תינוק? עד עכשיו אני הייתי המיוחס בבית, ופתאום כבר משעשעים את עצמם עם תינוק חדש…", והוא לא יכול לסבול את זה, ומזה בא כל הבכי שהוא בוכה וצורח וכו', ורוצה שיחזיקו אותו על הידים, כי פשוט הוא צריך תשומת לב, והוא מפחד שהתינוק החדש יקח ממנו את התשומת לב וכו', ולכן אין לכם מה לפחד זה טבעי ולא חסר לילד שום דבר. העצה היא רק לתת לו הרבה תשומת לב שתבנה את הבטחון עצמי שלו, ועם כל זאת כשצורח ובוכה צריכים להעלים עין ממנו, ואף שזה כואב וכו', אבל לטובת הילד צריכים להעלים עין ולתת לו לצרוח כמה פעמים, וכשהוא יראה שלא שמים לב אל הבכיות שלו הוא יפסיק. וזה לימוד עמוק שאדם צריך ללמוד לעצמו, שכל הצרות והיסורים והמרירות שאדם סובל בזה העולם, זה בא לו ממדת הקנאה שנולד עם זה, ואם הוא לא יעבוד על עצמו עוד מגיל קטנות לעקור ממנו את מדת הקנאה, זה יהרוס לו את כל העתיד שלו, כי כל הצרות מה שבני אדם סובלים, זה רק מחמת קנאה שמקנאים בזולת, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קנ"ב) כל מי שיש לו קנאה בלבו – עצמותיו מרקיבים; היינו בעוד חיים חיותו הוא נרקב מרוב קנאה, וזה נמצא כמעט בכל אדם שבעולם, וזו עיקר העבודה של האדם עם עצמו, וכן מחנך עם מחונכיו וכו', לעבוד לעקור ממנו מדת את הקנאה שנולדו איתה.
רואים כשנולדים ילד או ילדה כולם שמחים ועליזים ומחזיקים אותו על היד ומשתעשעים איתו, והוא מרגיש הכי מאושר בחיים, כי מעבירים אותו מיד ליד, ועושים ממנו עסק גדול וכו' וכו', אבל תיכף ומיד כשנולדים הבן או הבת השניים, אזי הם אוכלים את עצמם מקנאה: "מה פתאום זה בא לי על הראש ועכשיו נותנים את כל התשומת לב לשני…" וכו', והוא עושה כל מיני פעולות שבעולם להציק לתינוק החדש, פה הוא דוחק עליו בקבוק וכו', פשוט רוצה לחנוק אותו, פה הוא צובט אותו וכו', והכל על ידי הקנאה שנכנסה בו, ומכל שכן כשבא שלישי, אז השני נופל בין הכסאות, והוא כבר לא יכול לסבול את זה, וכן הלאה וכו', ולכן צריכים לעבוד על מדת הקנאה לעקור אותה מעצמו עוד מגיל קטנות, ואם לא, אדם יסבול מזה כל ימי חייו. ואמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ה) על ידי קנאה אדם נופל מאמונתו; וכן אמר (שם אות קנאה סימן ד') על ידי קנאה בממון חברו נעשה שוטה; אדם פשוט משתגע כשרואה שלזולת יש כסף ולו אין כסף, כי הקנאה משגעת אותו לגמרי, עד כדי כך הקנאה הורסת את האדם, עד שאמר רביז"ל (שם אות קנאה סימן ג') על ידי קנאה בא שפיכות דמים; כי אחד לא יהרוג את השני אלא מחמת קנאה, ולכן צריכים לעבוד על מדת הקנאה עוד מגיל קטנות לעקור אותה ממנו, כי אחרת הוא יסבול כל החיים מזה.
הקדוש ברוך הוא יעזור לנו לצאת מהמדה המגונה הזאת של קנאה, ולא נקנא באף אחד, ואז נגיע אל השלימות שאין שלימות אחריה, כמו שפירש רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רע"ח) את הפסוק (במדבר כ"ח) "בקנאו את קנאתי" – הצדיק אינו מקנא שום צדיק, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, רק אותו יתברך לבדו; היינו שהגיע למדריגה כזו שכבר אינו רואה אף אחד בעולם רק מקנא איך יכולים להכלל באין סוף ברוך הוא, וזו המדריגה הכי עליונה שאדם צריך להגיע אליה, אשרי מי שעוקר ממנו את מדת הקנאה, ואז כל החיים שלו יהיו חיים אחרים לגמרי, חיים נעימים ומאושרים, אשרי לו.
|