שאלה: מאת אסתר: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש זצוק"ל, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר חיי שרה י"ז חשוון ה'תשע"ד שלום רב אל אסתר תחי' השאלה שאת שואלת זו שאלה עדינה מאוד, כי באמת אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל והכל לכל אלוקות גמור הוא, ודומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא. ומובא בעץ חיים (פרק א) בשעה שרצה הקדוש ברוך הוא לברוא את העולם, היה הכל אלוקות, וכדי שיוכל לברוא את העולם צמצם את עצמו כביכול, היינו שנעשה חלל הפנוי ששם לא יכולים למצוא אלוקות, ושם ברא את הבריאה. ויש בזה שתי שיטות: א. שיטת הגר"א זי"ע – שהצמצום היה כפשוטו, ב. שיטת הבעש"ט הקדוש זי"ע – שהצמצום לא היה כפשוטו, אלא כפי שמסביר לנו את זה רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א סימן סד) שהצמצום והחלל הפנוי הם במוח האדם שהוא לא יכול להבין איך שהכל זה אלוקות ואלוקות זה הכל, כי אי אפשר בשכל אנושי להבין דברים כאלו איך שמצד אחד "יש" ומצד שני "אין", כי הם שני הפכים, ולכן אדם צריך לדעת שיש דברים שהוא לא יכול להבין בשכל אנושי ואין בזה שום בושה להגיד שאני לא מבין. יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, לידע ולהודיע ולהיוודע שאין בלעדיו יתברך כלל, ומי שלא זוכה להבין את זה, צריך לעבוד הרבה על תיקון מעשיו, כי להגיע אל אמונה ברורה ומזוככת זה לא בא כל כך קל, צריכים לעבוד על זה ימים ושנים, עד שיזכה לאמונה ברורה ומזוככת לידע ולהבין בשכל אנושי שכל הבריאה כולה זה אלוקות.
|