שאלה: מאת אתי: אין לי כוחות נפש לשום דבר ואני שקועה בייאוש טוטאלי, אני מרוסקת לשברים ואין לי כח לחיות יותר. אנא רבי, עזור לי! תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויצא ב' דראש חודש כסליו ה'תשע"ד
שלום רב אל אתי תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל צעק בקול עמוק (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל! אין דבר כזה להתייאש, אפילו שאדם מגיע למצבים הכי קשים ונדמה לו שסוף העולם וכו' וכו', צריך לדעת שגם משם יכולים לצאת, ואמר מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות תפילין הלכה ה' אות ו') אדם צריך לדעת אשר אין שום יאוש בעולם כלל, ואיך שהוא אף על פי שכבר נפל נפילה זאת בעצמו כמה פעמים בלי שיעור, היינו שנפל ביאוש וקם והתחזק, ועוד פעם נפל ביאוש, ועוד פעם קם ונפל וכו' וכו', עד שהחליט שזהו זה, ממנו כבר לא יהיה שום דבר, והוא נמצא במקום שלא יכולים לצאת משמה וכו' וכו', אף על פי כן עליו לדעת אשר אין יאוש בעולם כלל, וכל הימים אשר הוא חי על פני האדמה הוא צריך להתחזק להתחיל בכל פעם מחדש, ואל יפול לזקנה דסטרא אחרא כלל, כי כל הנפילות שבעולם הם באים מזקנה דסטרא אחרא, שנדמה בעיניו שכבר נזקן בחטאיו ובמעשיו שרגיל בהם, כל אחד כפי עניינו ונפילתו וכו', עד שאי אפשר לו כבר לצאת מזה בשום פנים ואופן וכו. ובאמת צריך כל אדם לדעת ולהאמין שבכל יום ובכל עת ובכל שעה יש כח ביד האדם להתחדש ולהיות נעשה בריה חדשה ממש, כי השם יתברך עושה חדשות בכל עת, ואין יום ואין שעה דומה לחבירו כלל וכו', כי הקדוש ברוך הוא בטובו מחדש את הבריאה בכל יום ובכל שעה ובכל רגע ממש, כי כמו שהוא יתברך אין סוף, כך אין להבריאה סוף וכו', כי הקדוש ברוך הוא מחדש את כל הבריאה ורחמיו על כל מעשיו, והוא מלא רחמים וכו', על כן צריך להתחזק בכל פעם מחדש ולהתחיל בכל יום ובכל שעה ובכל רגע מחדש, ואפילו אם יהיה כך זמן ארוך שבכל פעם הוא נופל וכו', ומתחיל התחלה חדשה וכו', ועוד פעם נופל וכו', הוא צריך לדעת אשר יהיה מה שיהיה, בכל עת ובכל שעה הוא צריך להזכיר את עצמו בהשם יתברך ולשכוח לגמרי כל מה שעבר עד הנה וכו', ולהתחיל מעתה מחדש ממש כל מה שיוכל, ואל יסתכל על שום בלבול וחלישות הדעת כלל. וכל זה הוא סוד אריכת אפים שהוא מדת הסבלנות, שצריך להאריך רוחו לעבור על כל הבלבולים והמניעות ולבלי להסתכל על שום דבר, ולא יכפת לו שום דבר, ואל ירך לבבו ולא תקצר רוחו מכל מה שעובר עליו, רק יתחזק בהשם יתברך בכל מה שיוכל, כי השם יתברך מלא רחמים בכל עת, וחסדי השם לא תמנו ולא כלו רחמיו לעולם, ודברים אלו צריכין לחזור פעמים אין מספר, כי חייך תלויים בזה, כי אין זו עצה ליפול בדעתו ולומר אני כבר אחר יאוש וכו', וזו הבעיה מה שעובר על כל אחד ואחד, כי כל ההתרחקות של רוב העולם מהשם יתברך, ועל ידי זה אובדים מה שאובדים, ממש חיים נצחיים ואמיתיים שיכולים להשיג בזה העולם, רובם ככולם הוא רק מחמת חלישת הדעת מה שנופלין בדעתם, מחמת שרובם התנסו כמה פעמים שהתחילו קצת בעבודת השם יתברך ולהתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, שהכל מושגח ממנו יתברך וכו', ואחר כך נפלו למה שנפלו וכו', כל אחד לפי נפילתו רחמנא ליצלן וכו', ועל ידי זה התייאשו עצמן מלהתחיל עוד פעם, וקצתם נתעוררו קצת עוד הפעם והתחילו מחדש פעם או פעמיים או יותר וכו'. אבל אחר כך כשראו שאף על פי כן נפלו אחר כך יותר ויותר ונכשלו יותר ויותר וכו' וכו', על כן התייאשו בעצמן, מאחר שראו שזה כמה שרצו להתנסות ולכנוס בעבודת השם ולחזור אליו יתברך, עם כל זאת נפלו למה שנפלו וכו', רחמנא ליצלן, על כן נדמה בעיניהם שנשתה גבורתם להתחיל עוד מעתה, ולכן הם מתייאשים לגמרי, ואומרים שחיים כבר ביאוש גמור וכו' וכו', אבל באמת כל זה הוא מעשה הבעל דבר בעצמו, שהוא הזקן דסטרא אחרא, כי הס"מ נקרא מלך זקן וכסיל (קהלת ד') שהוא רוצה להפיל את האדם לידי זקנה ותשות כח חס ושלום, כאילו כבר נזקן בחטאיו ובמעשיו עד שאי אפשר לו להשתנות עוד כלל, ובאמת לא כן הוא, כי בכל יום האדם הוא בריה חדשה, וכמו שאנו מברכין בכל יום ,על נטילת ידים, ושאר הברכות שלא עשני גוי ועבד וכו', שכתבו הפוסקים הטעם שהוא מחמת שהאדם נעשה בכל יום כבריה חדשה, וכן ברכת הנותן ליעף כח מברכין על התחדשות המוחין והחיות בכל יום, ועל כן האדם צריך להזהר מאד לבלי ליפול לזקנה דסטרא אחרא, רק להתחזק להתחדש בכל עת, ויהיה דומה בעיניו בכל יום ובכל שעה כאילו היום נולד, וכאילו היום מקבל התורה מחדש, שכל זה הוא סוד ארך אפים מדת הסבלנות, שמאריך אפו על כל דבר ומניעה ובלבול שבעולם, ועובר על הכל, ומתחזק בכל פעם בעבודתו יתברך וכו', ולכן לדעתי את צריכה להכניס את כל הדיבורים האלו טוב טוב בדעתך, ואז כל החיים שלך ישתנו לטובה. אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, אלא מכניס את דברי רביז"ל היטב בתוך לבו, והולך עמהם, כי עצות רביז"ל זה לא איזה דרושים או פלפולים וכו' וכו', אלא עצות שצריכים ללכת עם זה בלי שום חכמות והשכלות כלל, ולהאמין בדברי רביז"ל שכך הוא, וזה רצונו יתברך להתחדש בכל פעם, ואפילו שעובר עליו מה שעובר משברים וגלים וכו' וכו', ואנשים רודפים אותו עד חורמה וכו', וקמים עליו רשעים ארורים ומחרפים ומבזים אותו וכו' וכו', וכן עובר עליו מעצמו עניות ודחקות וסובל סבל גדול הן מעצמו והן מזולתו וכו', עם כל זאת עליו לציית את עצות הצדיק האמת ששלח לנו הקדוש ברוך הוא בדורותינו אלו שמלמד אותנו איך להחזיק מעמד ולא להשבר משום דבר, אשרי מי שמציית את רביז"ל ואז טוב לו כל הימים אשר הוא על פני האדמה.
|