שאלה: מאת ליאת: לכבוד הרב הצדיק שלום רב. יש לי שאלה חשובה ודחופה: אני בחורה בת עשרים ושתיים, ואני באה מבית דתי, שבעבר היה יותר חרדי. הדברים שכרגע מקשרים אותי לדת הם דברים בסיסיים כמו שמירת שבת, נטילת ידיים וברכות השחר. מעבר לזה אני לא מתפללת, ואינני מתלבשת כפי ההלכה – אני הולכת עם בגדים קצרים, אך לא עם מכנסיים. אחרי שסיפרתי את הכל, ברצוני לדעת מה כבוד הרב חושב על כל העניין, והאם כדאי לנו להמשיך. תודה רבה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וישלח י"ב כסליו ה'תשע"ד שלום רב אל ליאת תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שעיקר השלימות בזה העולם הוא להכיר את הקדוש ברוך הוא – לידע שיש בורא ומנהיג את הבריאה בהשגחה פרטי פרטית, ואין שום טבע ומקרה כלל, אלא הכל מושגח ממנו יתברך, כמאמרם ז"ל (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה; זאת אומרת אפילו מכה קטנה באצבע הקטנה לא מקבלים לפני שנכרז קודם מלמעלה בשמים, וכן אמרו (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך ישיבוך, אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימא; זאת אומרת אף אחד לא יכול ליגע במה ששייך לשני, אם לא שהכריזו קודם בשמים, וכן אמרו (ברכות נ"ח.) אפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו לי; זאת אומרת שאפילו עבודה בזויה ופשוטה כמו לנקות ביוב וכו' וכו', אדם לא יקבל משרה כזו, עד שמכריזין קודם בשמים וכו', רואים מכל זה את גודל השגחתו הפרטי פרטית על כל בן אדם, אין העולם הפקר כלל, אלא הכל מושגח בהשגחה פרטית ממנו יתברך, ואמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע שנוסעת עגלה מלא תבן וקש, ונפלה חתיכת קש בדיוק במקום הזה וכו', גם בזה יש כוונה עליונה ממנו יתברך, אין דבר בלי השגחתו הפרטי פרטית, וזו התכלית שאדם צריך להגיע אליה – להכיר את הקדוש ברוך הוא מכל פרטי הבריאה, כמובא בזוהר (זוהר בא מ"ב) בגין דישתמודעין ליה; כל הבריאה נבראה רק כדי להכירו יתברך. הקדוש ברוך הוא נתן לנו תרי"ג מצוות שאמרו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) רמ"ח מצוות עשה כנגד אבריו של אדם, ושס"ה לא תעשה כנגד שס"ה גידין שיש באדם, ועל ידי כל מצוה ומצוה שזוכים לקיים ממשיכים על כל אבר ואבר שהוא כנגד אותה המצוה אור וזיו וחיות ודביקות באין סוף ברוך הוא, וכן על ידי שנזהרים לא לעבור על רצונו יתברך באחת ממצוות הלא תעשה, על ידי זה גם כן נפתח הלב ומרגישים את אמתת מציאותו יתברך בגילוי רב ונפלא מאד, ולכן אשרי האיש או האשה שזוכים לקיים את המצוות שיכולים לקיים, ועל ידי זה יכירו את הקדוש ברוך הוא, כי עיקר המצוות הוא להכיר את הקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב (תהלים קי"ט) "כל מצוותיך אמונה" – כל המצוות צריכים להביא את האדם לאמונה הקדושה, שיכיר שיש מנהיג לבירה ואין העולם הפקר כלל. אחת מהמצוות שציוונו הקדוש ברוך הוא, והיא המצוה הראשונה – היא להתחתן ולהביא ילדים לזה העולם, שזו מצות פריה ורביה, ולכן צריכים להזדרז להתחתן לשם שמים כדי להנצל מעוונות חמורים, וכן להוליד בנים ובנות ולגלות גם להם את אמתת מציאותו יתברך. כשבחור או בחורה מוצאים אחד את השני צריכים תמיד לראות אם יש התאמה ביניהם, והעיקר שתהיה משיכה אחד לשני, ואז יוותרו אחד לשני, ויבנו בית נאמן בישראל, ולא להתחיל כבר את החיים עם ויכוחים וכו', או עם תנאים וכו', זה לא ילך, צריכים לבוא להסכמה ביניהם לפני שמתקשרים רגשית וכו'. אקווה להקדוש ברוך הוא שהכל יסתדר ביניכם, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד, ותמיד תסתכלי מה שטוב בשבילך, ושאף אחד לא יכתיב לך את החיים, ואז תהיי הכי מאושרת, וזכרי היטב כי מה שעבר עבר, ואף פעם לא חושבים אחורנית וכו', רק מסתכלים קדימה, ואז מצליחים בחיים, והתורה הקדושה מתחילה עם האות ב – 'בראשית' שזה מרמז שאם רוצים לקבל את התורה אסור להסתכל אחורנית ולא למעלה ולא למטה, רק קדימה, כי שלושת הצדדים של האות בק הם סגורים – שאדם לא צריך לבלבל את עצמו ולהסתכל רק קדימה, ואם הולכים בצורה כזו, אז כל החיים כבר הולכים בצורה אחרת.
|